شناسهٔ خبر: 49538421 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

دوراهی آموزش‌های حضوری و مجازی چالش ۲ ساله والدین

خرم‌آباد – ایرنا – چند روزی بیشتر به آغاز سال‌تحصیلی جدید نمانده و ترس از گرفتاری فرزندان در چنگال ویروس مهلک کرونا بازهم والدین را در دوراهی آموزش‌های حضوری و مجازی به دام انداخته است. به گزارش ایرنا در حالیکه امر آموزش و پرورش یکی از ارکان اجتناب ناپذیر جامعه بشمار می رود و در میان […]

صاحب‌خبر -

خرم‌آباد – ایرنا – چند روزی بیشتر به آغاز سال‌تحصیلی جدید نمانده و ترس از گرفتاری فرزندان در چنگال ویروس مهلک کرونا بازهم والدین را در دوراهی آموزش‌های حضوری و مجازی به دام انداخته است.

به گزارش ایرنا در حالیکه امر آموزش و پرورش یکی از ارکان اجتناب ناپذیر جامعه بشمار می رود و در میان خانواده ها نیز کیفیت و کمیت این موضوع بسیار مهم و قابل توجه است اما امسال نیز در آستانه آغاز سال‌تحصیلی جدید با وجود گستردگی شیوع کرونا و اخباری مبنی بر ایمن نبودن کودکان در برابر سویه دلتا، دلواپسی و بلاتکلیفی والدین برای چگونگی آموزش دانش آموزان به دغدغه ای دایمی تبدیل شده است.

اگرچه آموزش و پرورش امسال در اقدامی قابل توجه سعی در واکسینه کردن معلمان و آغاز سال‌تحصیلی منسجم بصورت غیرمجازی دارد اما بازهم حفظ سلامت دانش آموزان و چگونگی آموزش آنان در اولویت مسایل خانواده ها قرار گرفته است.

بسیاری از والدین باوجود اینکه دل خوشی از آموزش های مجازی ندارند و به نواقص و مشکلات این حوزه کاملا آگاه هستند اما همچنان برای ایمنی و سلامت فرزندانشان در شرایط کنونی مصمم به تداوم آموزش های مجازی هستند.

در این میان برخی از کارشناسان و والدین نیز معتقد هستند آموزش های مجازی علاوه بر اینکه مشکلاتی را در حوزه یادگیری عمقی دانش آموزان ایجاد کرده، در آسیب های اجتماعی و مشکلاتی روحی و روانی آنان نیز بی تقصیر نبوده و بهتر است که هرچه سریعتر با در نظر گرفتن تمهیداتی برای سلامت دانش آموزان آنان را راهی مدارس کرد.

سال گذشته برخی از والدین با پذیرفتن این فرضیه که یک سال ترک تحصیل فرزندان بهتر از عمری داغداری و یا دست و پنجه نرم کردن با عوارض بیماری کووید ۱۹ است مصمم بر ممانعت از حضور فرزندان در مدارس بودند اما اکنون که چندان مشخص نیست این همزیستی نامسالمت آمیز با ویروس کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت بدیهی است که امر آموزش باید با کارشناسی بیشتری مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

در استان لرستان که همچنان تمامی شهرستان های آن در شرایط قرمز قرار دارند مسولان آموزش و پرورش اعلام کردند که همزمان با سراسر کشور، سال‌تحصیلی، مهرماه بصورت مجازی آغاز خواهد شد و در صورت مجوز ستاد استانی کرونا، آموزش های حضوری در مدارس با جمعیت کم و مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند شروع می شود.

پدر یک دانش آموز مقطع ابتدایی در گفت و گو با ایرنا گفت: بازگشایی حضوری مدارس به ویژه در مناطق قرمز تهدیداتی برای دانش آموزان بخصوص مقطع ابتدایی و معلمان دارد و سلامت آنها را دچار مخاطره می کند.

علی حسنوند افزود: انتظار می رود آموزش های حضوری با فراهم شدن شرایط مناسب در مدارس آغاز شود چراکه دانش آموزان مقطع ابتدایی امکان رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی را ندارند و اکنون که قرار است بعد از ۲ سال هم‌شاگردی های خود را ملاقات کنند توجه چندانی به پروتکل های بهداشتی نخواهند داشت.

وی اظهار داشت: در اخبار شنیده ایم که مدارس بصورت تلفیقی از مجازی و حضوری کار خود را شروع می کنند و این موضوع نیز مبهم است که آیا باید روزهایی از هفته دانش آموزان در کلاس های درس حاضر شوند یا خیر؟

مادر یک دانش آموز مقطع دوم متوسطه نیز که معتقد است سال های سرنوشت ساز فرزندش در هیاهوی مقابله با ویروس کرونا کمرنگ شده اند گفت: دانش آموزان متوسطه نیازمند آموزش های حضوری، ارتباط با معلمان برای رفع اشکال و یادگیری عمقی مطالب درسی هستند که در شرایط موجود دلواپسی برای سلامت فرزندان، چگونگی آموزش دروس، ادامه تحصیل در دانشگاه و سرنوشت و آینده آنان دغدغه این روزهای خانواده ها شده است.

آزاده رضایی اظهار داشت: انتظار والدین از مسوولان چاره اندیشی جدی برای برون رفت خانواده ها و دانش آموزان از مشکلات پیش روی آموزش های مجازی و حضوری است تا همچون سال های گذشته تمام توان و تمرکز خانواده ها بر ادامه تحصیل فرزندان و فراهم کردن محیطی امن برای مطالعه و یادگیری آنان باشد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته اخباری مبنی بر طرح واکسیناسیون دانش آموزان بالای ۱۲ سال را شنیده است اظهار داشت: امیدوارم به زودی در راستای ایمن سازی دانش آموزان اقدام شود تا بتوان با اطمینان خاطر بیشتری آنان را راهی مدارس کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بازگشایی مدارس در مهرماه منوط به واکسیناسیون دانش آموزان است که به واکسن خاصی با دز پایین تر نیاز دارد.

بهرام عین اللهی پنجشنبه  گذشته در حاشیه نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران افزود: درصدد وارد کردن واکسن کودکان و نوجوانان هستیم و فکر می کنیم تا ۲هفته آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم و کودکان را واکسینه کنیم تا مدارس باز شود.

سال‌تحصیلی جدید با آموزش مدرسه تلویزیونی، مجازی و حضوری آغاز می شود

سرپرست آموزش و پرورش لرستان گفت: فعالیت‌های آموزشی دانش آموزان در مهرماه امسال به سه صورت آموزش مدرسه تلویزیونی، مجازی و حضوری خواهد بود.

“سید عیسی سهرابی” افزود: اول مهرماه مدرسه تلویزیونی روی آنتن خواهد رفت، آموزش مجازی برای مدارس شهری با تراکم بالا انجام می‌شود و پس از کرونا هم به صورت مکمل ادامه خواهد داشت، آموزش حضوری نیز برای دانش آموزان روستایی و عشایری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

وی افزود: اول آبان ماه در صورت فراهم شدن شرایط و بسترهای لازم برای آموزش حضوری، آموزش ترکیبی را برای دانش آموزان خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر از فرهنگیان لرستانی دُز اول واکسن و ۱۳ هزار فرهنگی دُز دوم کرونا را دریافت کرده‌اند گفت: بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه خواهند شد.

سناریوهای مختلفی برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده است

معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان گفت: با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا بازگشایی مدارس با شروع سال‌تحصیلی بصورت غیرحضوری خواهد بود و آموزش حضوری از اول آبان ماه انجام می شود.

فرید بهرامی با بیان اینکه آموزش و پرورش لرستان تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس را در نظر گرفته است اظهار داشت: بر اساس مصوبات ستاد استانی کرونا آمادگی بازگشایی مدارس را بصورت مجازی و حضوری داریم و در صورت مجوز استانی، آمادگی آموزش حضوری با جمعیت پایین یا مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند وجود دارد.

وی عنوان کرد: ضدعفونی مدارس، تعمیر و تجهیز سرویس های بهداشتی و آبخوری ها در حال انجام است و تلاش می شود هر آنچه که مرتبط با دانش آموزان و محیط مدارس است در نهایت صحت و سلامت باشد.

وی با بیان اینکه۳۷ هزار نفر در آموزش و پرورش لرستان مشغول امر تعلیم و تربیت ۳۶۰ هزار دانش آموز هستند گفت: بر اساس طرح پروژه مهر تمامی موانع و مشکلات احتمالی در حال بررسی و رفع شدن هستند و آموزش و پرورش استان زمینه لازم برای آغاز سال‌تحصیلی جدید را فراهم کرده است.

مدارس لرستان با ظرفیت ۱۳ هزار و ۸۲۲ کلاس درس بازگشایی می‌شوند

سرپرست آموزش و پرورش لرستان گفت: سال‌تحصیلی جدید با حضور بیش از ۳۶۰ هزار دانش آموز در ۱۳ هزار و ۸۲۲ کلاس درس آغاز می‌شود.

سهرابی اعلام کرد: آموزش و پرورش لرستان در آستانه بازگشایی مدارس و در همه شرایط تعریف شده، تمهیدات لازم را برای آموزش حضوری، نیمه حضوری و مجازی در نظر گرفته است.

وی با اشاره به واکسیناسیون فرهنگیان استان علیه کرونا گفت: بیش از ۲۵ هزار نفر از فرهنگیان لرستان دُز اول واکسن خود را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تزریق کرده اند و مرحله دوم این واکسیناسیون در حال انجام است.

وی در ادامه به تجهیز، استانداردسازی و نوسازی مدارس لرستان اشاره کرد و افزود: برای تامین تجهیزات گرمایشی فضاهای آموزشی استان اقدامات خوبی انجام شده است و لرستان در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد بطوریکه سال گذشته ۷۶۴ کلاس درس استانداردسازی شده است.

سهرابی گفت : برای سال‌تحصیلی جدید نیز ۶۱ آموزشگاه در قالب ۱۹۷ کلاس درس ساخته شده و هم اکنون آماده بهره برداری است.

وی در خصوص تامین زیرساخت ها برای استفاده دانش آموزان از شبکه شاد تصریح کرد: سال تحصیلی گذشته ۲ هزار مدرسه لرستان به اینترنت وصل شده و رایزنی با سایر دستگاه ها برای تجهیز سایر مدارس روستاهای دور افتاده در حال انجام است.

سهرابی به ثبت نام بیش از ۷۳ درصد دانش آموزان استان برای سال تحصیلی جدید از طریق سامانه سیدا اشاره کرد و گفت:  لرستان در این زمینه رتبه هشتم را در کشور دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما