شناسهٔ خبر: 49475370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد

نقوی حسینی: آژانس به جای کار تخصصی به بنگاهی سیاسی تبدیل شده است

سید حسین نقوی حسینی گفت: غربی‌ها با سیاست چماق و هویج از یک‌سو خواهان مذاکره‌اند و از سوی دیگر برای تحمیل خواسته‌هایشان، ایران را تحت فشار می‌گذارند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا: بازهم فشار غربی‌ها به ایران برای تحمیل خواسته‌های خود؛ این‌بار از ناحیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. اخیرا آژانس در گزارشی مدعی شده است ایران سطح دسترسی‌هایش به سایت‌های هسته‌ای را کاهش داده تا با تکیه بر این ادعا سعی شود در شورای حکام قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر شود.

سیدحسین نقوی حسینی، فعال سیاسی و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای گذشته مواضعی غیرواقعی و ضدایرانی داشته است؛ این درحالی است که ایران از جمله کشورهای عضو ان‌پی‌تی است که در تمام این سال‌ها بیشترین همکاری را با آژانس انجام داده است و طبق مواضع خود آژانس ایران همواره فضایی باز برای بازرسی از فعالیت‌های هسته‌اش ایجاد کرده است و آژانس هم همواره اِشراف کامل بر فعالیت‌های ما داشته است و همیشه دوربین‌ها نصب بوده و گزارش‌های مستمر هم ارسال شده و بازدیدهای حضوری هم برقرار بوده است».

او ادامه داد: «از زمان انعقاد برجام هم ایران برنامه هسته‌ای‌اش را به طور کامل در چارچوب برجام برد و هیچ تخلفی از برجام نکرد و حتی کاهش تعهداتش هم در چارچوب مفاد برجام بود. این ادعا که ایران میزان دسترسی به فعالیت‌های هسته‌ای را کاهش داده، ادعایی بی‌مبنا و بیهوده است و اگر آژانس خودش در بازرسی اهمال کرده است، به ایران مربوط نمی‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره رویکرد‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: «متأسفانه آژانس به جای انجام تخصصی به بنگاهی سیاسی تبدیل شده است که در اختیار آمریکا و رژیم صهیونستی است. ایران در گذشته هم از ناحیه آژانس لطمه خورده است. ایران آنقدر حسن نیت داشته است که به صورت داوطلبانه عضو پرتکل الحاقی شده است و آن را اجرا می‌کند و این عدم اجرای تعهدات از سوی غربی‌ها بوده است که همواره چالش‌آفرین بوده است».

او در پاسخ به این پرسش که هدف از تحت فشار قرار دادن ایران چیست، اظهار کرد: «غربی‌ها با محوریت آمریکا همواره از سیاست نخ‌نمای چماق و هویج استفاده می‌کنند. آمریکا از یک‌سو مدام می‌گوید خواهان مذاکره است و از سوی دیگر وقتی نزدیک به مذاکره می‌شویم با تحت فشار قراردادن ایران سعی می‌کند امیال خود را تحمیل کند».

نقوی حسینی در پایان گفت: «تا اینجای کار دولت آقای رئیسی جواب دندان‌شکن به غربی‌ها داده است و سیاست دولت ایران این است که تحت لوای فشار و تهدید مذاکره نمی‌کنیم».

نظر شما