شناسهٔ خبر: 49475110 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وام ودیعه مسکن / ۲

وام ودیعه مسکن و مشکلات نوظهورش؛ این بار دردسر کد رهگیری!

در جریان تصویب مجدد وام ودیعه مسکن برای مستاجران نیمه دوم سال، مشکلات مختلفی سرراه گیرندگان این وام قرار گرفته که یکی از آن‌ها عدم ارائه کد رهگیری توسط مشاوران املاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تمدید اعطای وام ودیعه مسکن به مستاجران در ایام کرونا، وزارت راه وشهرسازی مجدد دست به کار شد و روند اعطای وام را تا پایان آذرماه تمدید کرد. در این بین مشکلات مختلفی برای متقاضیان این تسهیلات به وجود آمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه نسبت به اخذ سوالات مخاطبان پرداخت، این روند همچنان ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند سوالات خود را در این زمینه در قسمت نظرات لینک خبر "مشکلات خود درباره وام ودیعه مسکن را به ما بگویید" مطرح کنند.

براساس این گزارش یکی از مشکلاتی که تاکنون در بسیاری از پیام‌های مخاطبان مطرح شده در رابطه با دریافت کد رهگیری است؛ به طوری که مشاور املاک پس از انعقاد قرارداد با مستاجر و مالک اقدام به ارائه کد رهگیری نمی‌کند و همین امر خود باعث شده که متقاضیان نتوانند در سامانه املاک و اسکان برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند.

این در حالی است که به گفته اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، ارائه کد رهگیری برای تمامی قراردادهایی که منعقد می‌شوند، رایگان است و مشاوران املاک حق ندارند، هیچ مبلغ اضافی خارج از کمیسیون  و تعرفه از دو طرف قرارداد دریافت کنند.

 او  با اشاره به افزایش قرارداد‌های صوری برای دریافت کد رهگیری توسط برخی از مشاوران املاک و همچنین افراد، گفت: دریافت کد رهگیری برای تمامی مشاوران املاک دارای هزینه است، اما نباید به هیچ عنوان مشاوران املاک در هنگام عقد قرارداد اجاره، هزینه‌ای بابت ارائه کد رهگیری دریافت کنند و از سوی دیگر اخذ کد رهگیری برای مستاجر الزامی است.

اوتادی ادامه داد: زمانی که قراردادی بین موجر و مستاجر بسته می‌شود؛ هر دو طرف باید کمیسیون مشاوران املاک را پرداخت کنند، اما این موضوع به معنای آن نیست که هزینه دیگری نیز بابت ارائه کد رهگیری به مشاوران املاک پرداخت شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: ممکن است قراردادی منعقد شده باشد، اما کد رهگیری دریافت نشده باشد. در این صورت برای دریافت کد رهگیری باید تمامی مبلغ تعرفه پرداخت شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک استان تهران بیان کرد: به طور مثال اگر قراردادی ۱۰۰ میلیون تومان و ماهانه ۲ میلیون تومان اجاره باشد، باید ۵۰۰ هزار تومان برای ۱۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان هم برای ماهیانه ۲ میلیون تومان پرداخت شود. بر این اساس در مجموع با محاسبه ارزش افزوده ۹ درصد باید یک میلیون و ۹۰ هزار تومان در هنگام عقد قرارداد پرداخت شود.

بیشتر بخوانید

او با بیان اینکه در حال حاضر دریافت کد رهگیری به صورت صوری به دلیل ثبت آن در سامانه املاک افزایش یافته است، گفت: در صورتی که مشاور املاکی قرارداد صوری برای ارائه کد رهگیری منعقد کند، طبق قانون به صورت کامل پلمب می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید تمامی اسناد و مدارک مشاوران املاک به رویت برسد و تا ۵ سال هم تمامی قراردادهای بین مالک و مستاجر بایگانی شوند.

وام ودیعه مسکن و مشکلات نوظهورش؛ این بار دردسر کد رهگیری!

وام ودیعه مسکن و مشکلات نوظهورش؛ این بار دردسر کد رهگیری!

وام ودیعه مسکن و مشکلات نوظهورش؛ این بار دردسر کد رهگیری!

وام ودیعه مسکن و مشکلات نوظهورش؛ این بار دردسر کد رهگیری!

وام ودیعه مسکن و مشکلات نوظهورش؛ این بار دردسر کد رهگیری!

وام ودیعه مسکن و مشکلات نوظهورش؛ این بار دردسر کد رهگیری!

براساس این گزارش عدم ارائه هر گونه کد رهگیری توسط مشاوران املاک در هنگام عقد قرارداد تخلف است و باید مستاجر و مالک بعد از عقد قرارداد، حتما اقدام به دریافت کد رهگیری از مشاور املاک کند. از سوی دیگر با توجه به آنکه  برای دریافت وام ودیعه مسکن حتما باید کد رهگیری ارائه شود، بسیاری از مشاوران املاک اقدام به ارائه صدور کد رهگیری به صورت صوری می کنند که همین امر هم خود تخلف است و اتحادیه مشاوران املاک ورود پیدا کرده و با آنها برخورد و اقدام به پلمب  می کند.

انتهای پیام/

نظر شما