شناسهٔ خبر: 49350797 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه اعلام کرد؛

اولویت‌ علوم پزشکی تهران تسریع واکسیناسیون و بازگشایی دانشگاه است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تسریع واکسیناسیون و بازگشایی دانشگاه، سرلوحه کار و از اولویت‌های امروز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عباسعلی کریمی، مهم ترین مسئله این روزهای کشور را واکسن، مرگ و میرهای ناشی از کرونا و برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برشمرد.

وی گفت: در جلسه ای که با حضور وزیر بهداشت و روسای سه دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران برگزار شد، وزیر بهداشت بر لزوم سرعت بخشی به واکسیناسیون تاکید کرد و از دانشگاه ها خواست تا آمادگی لازم برای آن را ایجاد کنند.

کریمی با اشاره به قطعی شدن واردات واکسن به کشور تاکید کرد: مسلم است که تعداد بیشماری واکسن قرار است وارد کشور شود. از سوی دیگر ورود واکسن های داخلی نیز می تواند برای ادامه واکسیناسون در آینده کمک کننده باشد.

وی گفت: نیاز امروز کشور حدود ۹۰ میلیون دوز واکسن است که نوید تامین قطعی آن داده شده و وزارت بهداشت در نظر دارد علاوه بر افراد پر خطر، دانشجویان، دانش آموزان و اساتید را نیز به منظور بازگشایی دانشگاه ها و مدارس واکسینه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تمام تمرکز وزارت بهداشت و شخص وزیر را بر روی واکسیناسیون عمومی دانست و تاکید کرد: آمار و ارقام و اطلاعات خوبی در زمینه واکسیناسیون مطرح شده است و وزیر بهداشت نیز بر این مسئله توجه خاصی دارد.

وی گفت: در جلسه روز گذشته به وی اعلام کردم که دانشگاه علوم پزشکی تهران از روز اول در مورد درمان بیماران کرونایی سنگ تمام گذاشته و امروز نیز واکسیناسیون را در اولویت و سرلوحه کار قرار داده است.

کریمی افزایش سرعت واکسیناسیون در روزهای آینده را خواستار شد و گفت: برای آنکه از برنامه کشوری واکسیناسیون عقب نمانیم و بتوانیم در ۵۰ روز آینده تهران را واکسینه کنیم، باید شیفت تیم ها و ایستگاه های واکسیناسیون را افزایش دهیم و تقریبا با دو برابر آمادگی و سرعت پیش رویم. از این رو سیاست دانشگاه بر افزایش ظرفیت واکسیناسیون است.

وی مدیریت دکتر دلاوری معاون بهداشتی دانشگاه را در واکسیناسیون و توزیع مناسب واکسن مثبت ارزیابی کرد و گفت: در شرایط کنونی بحث اصلی ما بازگشایی دانشگاه هاست و ظاهرا سیاست رئیس جمهور و وزیر بهداشت نیز همین است که البته حرف درستی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: خوشبختانه اساتید، کارکنان، بیمارستان ها و دانشجویان در دانشگاه ما واکسینه شده اند و حتی اکنون برخی از دانشجویان در خوابگاه ها ساکن هستند لذا مانع جدی برای بازگشایی وجود ندارد. بر این اساس سیاست و برنامه ریزی های ما نیز باید به سمت واکسینه کردن دانشجویان جدید برود.

ضرورت آمادگی خوابگاه ها، کلاس ها و تغییر شرایط از غیر حضوری به حضوری

وی بر ضرورت آمادگی خوابگاه ها، کلاس ها و شرایط تغییر از غیر حضوری به حضوری تاکید کرد و گفت: مقرر شده بر حسب شرایط پاندمی کرونا و وضعیت شهرهای مختلف در این پاندمی درصد مجازی و حضوری در دانشگاه های مختلف تغییر کند اما لازم است در این زمینه آمادگی کافی برای برگزاری هر دو شیوه (حضوری و مجازی) در دانشگاه وجود داشته باشد.

کریمی با اشاره به گزارش های خوابگاه ها و کلاس ها گفت: سیاست درست این است که دانشجوی پزشکی وارد محیط دانشگاه شود و آن را از نزدیک ببیند. در این یکسال و نیم گذشته با اینکه نصف دانشجویان در خوابگاه ها حضور داشتند اما خوشبختانه شاهد صدمه جدی به سلامت دانشجویان در اثر کرونا نبودیم و حتی درصد بسیار کمی از آنها شرایط وخیم را تجربه کردند که این مسئله به خاطر واکسیناسیون دانشجویان بود.

وی افزود: عوارض جدی این بیماری مربوط به سن های بالاست و با همین میزان واکسیناسیون مرگ و میر در افراد مسن نیز کاهش پیدا کرده است لذا معتقدم کمی درجه حساسیت را پایین بیاوریم و برخی از کلاس ها (خصوصا عملی) را با تدابیر مناسب به صورت حضوری برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۸ ماه گذشته را متفاوت ترین دوران دانشگاه خواند و گفت: با توجه به اینکه اکثر افراد در دانشگاه واکسینه شده اند، می توانیم وضعیت برگزاری کلاس ها را بر اساس شرایط اپیدمی و وضعیت تهران، تغییر دهیم.

کریمی، در ادامه تزریق واکسن به دانشجویان جدید در دو دانشکده پزشکی و پرستاری را موجب سربلندی دانست و گفت: از ظرفیت دانشکده ها نیز می توانیم برای واکسیناسیون استفاده کنیم و شعار بازگشایی را سرلوحه کار قرار دهیم.

دانشگاه به هیچ عنوان تعطیل نیست و دانشجویان ورودی جدید واکسینه می شوند

وی گفت: در واقع هدف ما از این برنامه ریزی این است که بگوییم دانشگاه به هیچ عنوان تعطیل نیست و باز است از این رو اگر دانشجوی ورودی جدید می تواند دروس ابتدایی خود را به صورت غیر حضوری بردارد، می توانیم از این فرصت برای واکسیناسیون آنها استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانشگاه باز است و آموزش برقرار است؛ اما نیازی به تجمع افراد در دانشگاه نیست، خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، دانشجویان در فواصل مختلف برای گذراندن دوره های خود به دانشگاه فراخوانده می شوند.

وی به دغدغه آموزشی وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم برنامه ریزی منعطفی در زمینه آموزش داشته باشیم، می توانیم بر اساس شرایط تصمیم بگیریم.

کریمی با اشاره به گزارش وضعیت بیمارستان ها از بستری بیماران قارچ سیاه (موکورمایکوز) گفت: اینکه فشار بیش از اندازه بر روی یک بیمارستان باشد منطقی نیست و برای توزیع مناسب این بیماران باید تدابیری اندیشیده شود. همچنین بر اساس وضعیت توزیع دارو باید نسبت توزیع بیماران نیز در بیمارستان های مختلف تهران هماهنگ شود. بحث دارو و هزینه های ناشی از آن نیز بسیار مهم است.

بهسازی و نوسازی خوابگاه هاهی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر محمدحسین پورغریب، معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ارائه گزارشی از وضعیت متقاضیان خوابگاه های دانشجویی در سال ۱۴۰۰ و وضعیت واکسیناسیون دانشجویان گفت: برخی از دانشجویان، در حال کمک به واکسیناسیون هستند که با بازگشایی دانشگاه ها باید برنامه ریزی مناسبی در این زمینه اتخاذ شود.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که دانشگاه علوم پزشکی تهران تا پایان پاییز از کمک دانشجویان به صورت شیفتی استفاده کند.

پورغریب استفاده از نصف ظرفیت خوابگاه ها برای رعایت شیوه نامه ها برای دانشجویان واکسینه شده را غیرضروری خواند و گفت: در حال حاضر به دلیل بهسازی و بازسازی سه خوابگاه پسران، ظرفیت کلی این خوابگاه ها (۱۱۳۰ نفر) قدری کاهش یافته که امیدوارم تا واکسیناسیون دانشجویان جدید و ورود آنها به دانشگاه بتوانیم تا آبان پروژه های نیمه کاره را کامل کنیم.

وی ظرفیت خوابگاه دختران را بیش از میزان متقاضی کنونی عنوان کرد و گفت: در خوابگاه دختران با کمبود مواجه نیستیم (۱۵۰۰ ظرفیت اسمی، ۱۳۰۰ متقاضی) و در صورت لزوم می توانیم مازاد ظرفیت را در اختیار پسران قرار دهیم البته این مسئله بستگی به ورودی جدید دختران و تقاضای آنان دارد.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران به وضعیت خوابگاه بین الملل و متاهلین اشاره کرد و گفت: با ورود دختران به کوی دانشگاه، ساختمان استیجاری آنان بازپس داده شد که این مسئله سالی ۲ میلیارد صرفه جویی را در پی داشته است. معاونت دانشجویی نیز از این ظرفیت برای تجهیز خوابگاه ها استفاده کرد.

وی افزود: خوشبختانه در زمینه خوابگاه دانشجویان بین الملل نیز با کمبود مواجه نیستیم. در واقع مشکل اصلی ما خوابگاه متاهلین است که در این زمینه با حدود ۳۵ خانوار کمبود خوابگاه مواجه هستیم.

تجربه ارزشمند آموزش غیرحضوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تجربه دو سال گذشته دانشگاه در حوزه آموزش را بسیار ارزشمند خواند و گفت: اصلا نیازی به عجله نیست چرا که قریب به دو سال تجربه غیرحضوری و ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) آموزش را داریم. کلاس های نظری، همگی به صورت مجازی در حال برگزاری است و ضرورتی برای حضور فراگیران نیست.

وی افزود: دانشجویان سال بالاتر نیز با برنامه ریزی در فواصل منظم در دانشگاه حضور دارند و هر وقت که لازم باشد می آیند. خوشحالم که تاکید کنم آموزش در این مدت اصلا تعطیل نبوده است.

سهراب پور گفت: در خصوص دانشجویان دکتری نیز تا معرفی ورودی های جدید به دانشگاه زمان مانده است. این دانشجویان آبان ماه وارد دانشگاه می شوند و در حال برنامه ریزی هستیم تا شروع به تحصیل آنها در آبان و یا بهمن تعیین کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ دستیار تخصصی و فوق تخصصی و فراگیران دوره های تکمیلی (فلوشیپ) به هیچ عنوان از برنامه های آموزشی عقب نیستند، تاکید کرد: در چند ماه اخیر بیش از ۱۰ آزمون بزرگ با پروتکل های بهداشتی و در بهترین شرایط برگزار شده که مایه افتخار دانشگاه است.

نظر شما