شناسهٔ خبر: 49282070 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

باقالی و مزایای جالب آن!

باقالی به راحتی آماده سرو می‌شود، به کاهش وزن کمک می‌کند و سرشار از فیبر و پروتئین است همچنین به بهبود سلامت قلب و عملکرد بدن کمک کرده و سطح قند و کلسترول خون را تنظیم می‌کند.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛  در اینجا ما مشخصات تغذیه، مزایا و خطرات احتمالی باقالی برای سلامتی را مورد بحث قرار می‌دهیم. 

باقالی چیست؟

باقالی معمولاً به عنوان باقالی کره یا باقالی  سویا شناخته می‌شود. حبوباتی هستند که به عنوان، دانه‌های خوراکی یا حبوبات رشد می‌کند. آنها بیضی شکل و مایل به سفید یا سبز هستند. طعم کره‌ای دارند و از رایج‌ترین حبوبات مصرف شده در سراسر جهان هستند.

فواید باقالی برای سلامتی چیست؟

۱. به کنترل وزن کمک می‌کند

باقالی منبع خوبی از فیبر غذایی است. همچنین منبع پروتئین با کیفیت بالا بدون چربی است. سیری را افزایش می‌دهد (در کوتاه مدت)  به کاهش وزن کمک می‌کند. بنابراین جایگزینی آنها با غذاهای پر انرژی می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند.یک بررسی منتشر شده در مجله Obesity Reviews نشان می‌دهد که مصرف حبوبات می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند سندرم متابولیک، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر نقش دانه‌های باقالی در کاهش وزن و مدیریت وزن مورد نیاز است.

۲. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

مطالعات علمی مصرف فیبر غذایی را با رشد باکتری‌های خوب در روده بزرگ مرتبط کرده است. فیبر رژیمی به دلیل تأثیر بر هضم غذا شناخته شده است. این به تجمع مدفوع کمک می‌کند و حرکت پرستالتیک را تحریک می‌کند و جذب مواد مغذی را بهینه می‌کند.

فیبر غذایی بالا در باقالی می‌تواند برای سلامت روده و سیستم گوارش مفید باشد. این می‌تواند به کاهش ریفلاکس اسید، زخم معده، یبوست، اسهال و بواسیر کمک کند.

۳. از قلب محافظت می‌کند

فیبر موجود در باقالی به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. باقالی همچنین منبع خوبی از فولات است. فولات با کاهش سطح هموسیستئین همراه است. افزایش هموسیستئین خطر بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد .

۴. به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند

مطالعات علمی نشان می‌دهد که مصرف حبوبات مانند باقالی می‌تواند به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. این را می‌توان به شاخص گلیسمی پایین و محتوای فیبر غذایی بیشتر نسبت داد. با این حال مطالعات بیشتری برای درک بیشتر نقش باقالی در این زمینه مورد نیاز است.

3

حقایق تغذیه باقالی   

یک فنجان باقالی خام (۱۵۶گرم) دارای مواد مغذی زیر است:

کالری: ۱۷۶، چربی: ۱.۳ گرم، سدیم: ۱۲.۵ میلی گرم ، کربوهیدرات: ۳۱.۵ گرم ، فیبر: ۷.۶ گرم، قندها: ۲.۳ گرم و پروتئین: ۱۰.۷ گرم.

باقالی معمولاً به صورت منجمد ، خشک یا کنسرو شده موجود است که متناسب با نیاز خود انتخاب می‌کنید. می‌توانید آنها را بدون پوسته یا با پوست خریداری کنید. باقالی  تازه را می‌توان به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کرد. حبوبات خشک و پوسته دار می‌توانند تا یک سال در یک مکان خشک و خنک دوام بیاورند.

به دنبال دانه‌های کامل و بدون ترک باشید. از مصرف باقالی خشک یا تغییر رنگ داده شده ، خودداری کنید.

برخی خطرات مصرف باقالی 

باعث آلرژی می‌شود

افرادی که به حبوبات و بادام زمینی حساسیت دارند به باقالی واکنش آلرژیک نشان می‌دهند.

خطر مسمومیت با سیانور دارد

باقالی حاوی گلیکوزیدهای سیانوژنیک است که می‌تواند به سیانید هیدروژن بسیار سمی هیدرولیز شود. اگرچه این مورد نادر است، اما بهتر است هنگام مصرف مقادیر زیاد باقالی خام احتیاط کنید.

باعث ناراحتی دستگاه گوارش می‌شود

باقالی  حاوی الیگوساکاریدهایی است که می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. در صورت بروز تهوع، استفراغ، گرفتگی معده یا اسهال پس از مصرف آن، با پزشک مشورت کنید.

جذب برخی از مواد مغذی را کاهش می‌دهد

باقالی حاوی ترکیباتی است که در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می‌کند با این حال، شستشو، پخت و برشته کردن حبوبات به کاهش غلظت این مواد مغذی کمک کند. افراد مبتلا به سوء تغذیه یا کم خونی باید قبل از مصرف باقالی  با متخصص تغذیه مشورت کنند.

2

برچسب‌ها:

نظر شما