شناسهٔ خبر: 49260569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

از شبکه مستند پخش شد؛

اعترافات سرکرده «الاحوازیه» درباره حمایت کشورهای اروپایی از این گروهک تروریستی

مستند «صلح فقط برای من» شب گذشته از شبکه مستند سیما پخش ‌شد ، این فیلم مستند اعترافاتی از حبیب فرج‌الله چعب، سرکرده گروهک تجزیه‌طلب حرکهًْ النضال الاحوازیه را به تصویر کشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حبیب کعبی معروف به حبیب اسیوند کسی است که از او به‌عنوان طراح عملیات تروریستی حمله به رژه ۳۱ شهریور ۹۷ در اهواز نام برده می‌شود. در آن حمله، ۲۵ نفر اعم از مردم عادی که به تماشای مراسم رژه رفته بودند و نیز نیروهای نظامی شهید و ۶۰ نفر نیز زخمی شدند. بین قربانیان حادثه، یک کودک چهارساله نیز حضور داشت.

در بخش مهمی از این فیلم مستند، حمایت کشورهای اروپایی و عربی مرتجع منطقه از گروهک تروریستی حرکهًْ النضال از زبان حبیب اسیوند سرکرده این گروهک برای اولین بار پخش می‌شود. نمونه‌ای از این حمایت را می‌توان در حمله تروریستی رژه اهواز دید؛ جایی که تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال دقایقی پس از این حادثه، آنتن زنده را در اختیار سخنگوی الاحوازیه قرار داد تا او مسئولیت حادثه را بپذیرد و از حمله دفاع کند.

در بخشی از این مستند حبیب اسیوند سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال (الاحوازیه) اعتراف می‌کند: با پول عربستان کنفرانس سال ۲۰۱۴ را بر ضد جمهوری اسلامی ایران برگزار و از شخصیت‌های عربی و اروپایی برای سخنرانی در این کنفرانس دعوت کردیم.

حبیب اسیوند افزود: مرکز تشکیلات و مسئولین حرکه النضال در دانمارک هستند و فعالیت‌های ما در اروپای مرکزی و کشورهای بلژیک، هلند، آلمان، اتریش، سوئد، انگلیس و فرانسه است.

وی ادامه داد: کشورهای دانمارک و سوئد شرایط زندگی ما را فراهم کرده بودند و می‌دانستند که ما تجزیه طلب هستیم و فعالیت‌هایی بر ضد جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دادیم.

سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال (الاحوازیه) با بیان این که آن‌ها از کارهای نظامی ما مطلع بودند، اظهار داشت: در دانمارک می‌گفتند کار نظامی ما مشروعیت دارد و حتی بر اساس ضدیت با جمهوری اسلامی ایران، با آمریکا ارتباط مستقیم داشتند و آمریکا حامی این کشورها است.

حبیب اسیوند در ادامه در خصوص ارتباط با سایر گروهک‌های تروریستی گفت: ما با گروهک‌های هم فکر مانند جیش العدل و پژاک رابطه برقرار کردیم تا یک اتحادیه با ذهنیت نظامی بین این سه تشکیلات ایجاد شود و بتوانیم در سه منطقه مهم ایران، عملیات تروریستی تأثیرگذار انجام دهیم.

وی افزود: ما با برقراری این ارتباط توانستیم حمایت‌های مالی خوبی برای گروهک جیش العدل از عربستان دریافت کنیم به گونه‌ای که حدود ۲ میلیون دلار از سوی عربستان به آن‌ها پرداخت شده است.

سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال (الاحوازیه) در ادامه در خصوص نشست‌های مشترک گروهک الاحوازیه و پژاک گفت: تعداد این نشست‌های مشترک زیاد بود و ما در نشست‌ها و تظاهرات آن‌ها مشارکت داشتیم به‌گونه‌ای که خود من در سال ۲۰۱۲ در نشست قندیل شرکت داشتم.

حبیب اسیوند در خصوص توصیه برای حذف تصویر اسلحه از لوگوی این گروهک به منظور تسهیل در جذب حمایت‌های مالی افزود: در تمام بیانیه‌های ما تا سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، در مورد حملات نظامی که انجام می‌دادیم مشخص می‌شد که مربوط به چه گردان و شاخه نظامی از حرکه النضال است، اما به ما گفتند کاری که شما انجام می‌دهید به ضرر شماست و ما نیز در تشکیلات تصمیم گرفتیم آرم اسلحه را از لوگوی سازمان برداریم.

وی در مورد حمایت‌های مالی و پشتیبانی سرویس امنیتی عربستان از حرکه النضال گفت: پس از ارتباط با سرویس امنیتی عربستان به آن‌ها گفتیم که اگر شما می‌خواهید فعالیت کنیم باید به ما پول بدهید آن‌ها نیز ابتدا ماهیانه ۲۰ هزار دلار به ما پرداخت می‌کردند که البته این رقم به میلیون‌ها دلار رسید.

این سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال (الاحوازیه) ادامه داد: ما با پول عربستان توانستیم اولین کنفرانس را در سال ۲۰۱۴ برگزار و از شخصیت‌های عربی و اروپایی برای سخنرانی بر ضد جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس دعوت کنیم که این سخنرانی‌ها پوشش خبری داده شد.

حبیب اسیوند افزود: در ادامه این حمایت‌ها سامر سبحان سفیر سابق عربستان در عراق از سال ۲۰۱۲ به صورت مستقیم از حرکه النضال حمایت مالی کرد و میلیون‌ها دلار پول نقد به تشکیلات پرداخت کرد، وی قبلاً سابقه نظامی داشته است.

وی گفت: هر ساله ما را به مراسم حج دعوت می‌کردند و در سال ۲۰۱۷ نیز جزو مهمانان خاص مراسم بودیم. یعقوب حرنیسی، مسئول دفتر رسانه‌ای و عضو رهبری تشکیلات نیز در این سفر با ملک سلمان دیدار کرد.

نظر شما