شناسهٔ خبر: 49248597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

لوفیگارو: سقوط کابل سرآغاز جهان بعد از افول آمریکاست

نیکلا باورز نویسنده و تحلیلگر فرانسوی در مقاله‌ای در روزنامه لوفیگارو نوشت: سقوط کابل سرآغاز جهان بعد از آمریکا است. خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان نه فقط دولت بایدن را بی‌اعتبار کرده، بلکه طرح بازگشت آمریکا به صف نخست نظم بین‌المللی را نابود ساخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، این نویسنده و تحلیلگر فرانسوی نوشت: آمریکا شکست‌خورده و تحقیر شده از افغانستان بیرون آمد، این روند، با اقدام‌های دونالد ترامپ علیه متحدان آمریکا آغاز شد و با خروج فاجعه بار بایدن از افغانستان ضمانت‌های امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرد. به موازات این تضعیف، اما، موقعیت چین، روسیه، ایران و ترکیه تقویت شده است.

وی افزود: وضعیت جهانی بسیار تغییر کرده است. آمریکا به درستی در نظر دارد چین را اولویت خود بداند. اما، قدرت آمریکا در حال افول است و خود این کشور با انشقاق و دو دستگی روبرو است.

نیکلا باورز از آسیا به عنوان کانون جنگ جدید سرد یاد کرده که از هم اکنون به تقسیم جهان حول دو ائتلاف منجر شده است: از یک طرف، چین، روسیه، ایران، پاکستان و افغانستان طالبان و از طرف دیگر، آمریکا، هند، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام و تایوان.

این تحلیلگر فرانسوی تصریح کرد: شکست آمریکا در افغانستان باید مسئله امنیت داخلی و خارجی فرانسه را در رأس مباحث انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور قرار بدهد. به گفته وی، منطقه ساحل در آفریقا شباهت‌های بسیاری به افغانستان دارد و تا دیر نشده فرانسه باید خروج منظم و سامان یافته خود را از مالی تدارک ببیند و اولویت خود را بازسازی فرانسه تعریف کند.

به دنبال سلطه طالبان بر افغانستان، دولت بایدن در عملیاتی دو هفته‌ای اقدام به خروج نیرو‌ها و افرادی که در افغانستان بسر می‌بردند کرد. بایدن ۳۱ اوت (۹ شهریور) را به عنوان ضرب الاجل خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کرده است. به روایت خبرگزاری آسوشیتد پرس آخرین هواپیمای آمریکایی نیز از افغانستان پرواز کرده است.

انفجار روز پنجشنبه فرودگاه بین المللی کابل که به کشته شدن سربازان آمریکایی منجر شد بدترین، تاریک‌ترین و غم انگیزترین لحظات ریاست جمهوری را برای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا رقم زد. پنتاگون خروج کامل نیروهایش از افغانستان را تایید کرده است.

نظر شما