شناسهٔ خبر: 49086226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

موافقت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با برنامه های گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی

صاحب‌خبر -

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون را درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی قرائت کرد که حاکی از موافقت این کمیسیون با برنامه های وزیر پیشنهادی مذکور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از خانه ملت، احد آزادی خواه در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه یک شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سیدجواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون  کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه¬های ارائه شده  آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی  وزارت جهاد کشاورزی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود. ( محمد جواد عسکری- نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست) 

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی  وزارت جهاد کشاورزی

مقدمه:

کشاورزی به عنوان یک بخش اقتصادی تولیدکننده قدرت است و در شرایط کنونی این بخش از ضعف مدیریت یکپارچه بازار و تجارت محصولات کشاورزی، مدیریت یکپارچه آب‌ و خاک، مدیریت یکپارچه زمین، مدیریت یکپارچه امور روستاها و یکپارچگی در داده ها و اطلاعات کشاورزی رنج میبرد. باید یقین دانست که یکی از مهمترین وزاتخانه هایی که دارای اهمیت استراتژیک ملی، منطقه ای و حتی بین المللی می باشد، وزارت جهاد کشاورزی است. چراکه عملکرد آن رابطه تنگاتنگی با امنیت ملی نظام سیاسی و اجتماعی کشور دارد. این موضوع بدان جهت مطرح می شود که بخش کشاورزی به دلیل داشتن نقش کلیدی و اساسی در تحقق امنیت غذایی و توسعه پایدار یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور محسوب می شود. از این رو از دیدگاه اعضای محترم این کمیسیون، مدیریت وزارت جهاد کشاورزی بایستی به عهده شخصی قرار گیرد که با پرهیز از هرگونه رویکرد جزء نگر، غیرحاکمیتی و غیراستراتژیک، ریل گذاری درستی در مسیر توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی انجام دهد. در همین راستا کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیرو مأموریت محوله از جانب ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر قالیباف و نیز در راستای تحقق رسالت ذاتی خویش در اجرای مواد متعدد آئین نامه داخلی مجلس، اقدام به برگزاری چندین جلسه بحث و بررسی با وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی جناب آقای دکتر ساداتی نژاد نموده است که نتایج اجمالی این بررسی ها جهت استحضار نمایندگان محترم و مردم شریف ایران به استحضار می رسد.

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

جناب آقای دکتر ساداتی نژاد دارای مدرک کارشناسی مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی گرایش آبخیزداری از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری هیدرولیک و مهندسی هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مهندسی محیط زیست مسکو از کشور روسیه می باشند که مدرک ایشان در فرآیند بررسی صلاحیت با نامه شماره 43611 مورخ 24/5/1400 از سوی این کمیسیون مورد استعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و نهایتاً پاسخ از سوی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره113211/7 مورخ 25/5/ 1400 و همچنین نامه شماره 42665/4 مورخ 25/5/1400 سازمان امور دانشجویان مدرک دکتری جناب آقای سید جواد ساداتی نژاد در رشته هیدرولیک و مهندسی هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مهندسی محیط زیست مسکو از کشور روسیه با ارزیابی در کمیسیون ارزشیابی مورخ 15/6/1382 مورد تائید قرار گرفت. لازم به ذکر است نامبرده نگارنده 50 مقاله علمی، پژوهشی در حوزه آبخیزداری و مولف 3 کتاب در این حوزه و مجری 10 طرح پژوهشی در بخش منابع آب و آبخیزداری می باشند.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

طی جلسات متعدد کمیسیون با وزیر محترم پیشنهادی جناب آقای دکتر ساداتی نژاد، ایشان توضیحاتی در خصوص اهداف کلان و خرد برنامه پیشنهادی خود ارائه نمودند که اهم آن به شرح ذیل به استحضار نمایندگان محترم و مردم شریف ایران می رسد:

1- تقویت جایگاه بخش کشاورزی در گام دوم انقلاب اسلامی و تحقق پیشرفت عالمانه و عادلانه در این بخش

 

2- اتخاذ دو راهبرد اساسی تأکید بر ظرفیت های داخلی و مدیریت دانش بنیان، و نیز صنعتی و تجاری سازی کشاورزی با هدف تأمین تحقق امنیت غذایی پایدار

3- دستیابی به اقتدار کشاورزی با مدنظر قرار دادن 6 رویکرد اساسی از جمله: مدیریت زنجیره تأمین و ارزش کشاورزی، مدیریت تصمیم ها و سیاست های کشاورزی، تأمین مالی و سرمایه گذاری، تحقیقات و نوآوری های کشاورزی، هوشمندسازی کشاورزی و استفاده از ظرفیت های فعالان کشاورزی

4- تلاش برای حرکت در مسیر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مبنا قرار دادن اصول شفافیت، مشارکت مردمی، برون سپاری، ارتقای بهره وری و فساد ستیزی

لازم به اشاره است که از دیدگاه وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی، پیامدهای اتخاذ سیاست های مورد اشاره، امنیت غذایی، تولید ثروت، ایجاد قدرت دیپلماسی کشاورزی - غذایی و افزایش اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

وزیر محترم پیشنهادی جهادکشاورزی فردی است که:

1- دارای شناخت تخصصی و میدانی لازم نسبت به بخش کشاورزی و چالشهای آن است.

2- دارای دغدغه، انگیزه و توان لازم مدیریت برای حل چالشهای بخش کشاورزی است.

3- از روحیه جهادی و انقلابی لازم برای تحول در بخش کشاورزی برخوردار است.

4- فردی عمل‌گرا و امین می باشند.

5-  اعتقاد به کار با جوانان و سپردن مسئولیت به آنان دارند.

6- دارای روحیه فسادستیزی است.

7- معتقد به بکارگیری مدیران انقلابی و جهادی برای عملیاتی کردن برنامه تحول کشاورزی کشور می باشند.

8- معتقد به مشارکت کشاورزان و همه ذینفعان به ویژه تشکلهای صنفی در تصمیم های کشاورزی میباشند.

لازم به ذکر است ارزیابی برنامه وزیر محترم پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی از لحاظ میزان انطباق با معیار های عمومی نشان دهنده آن است که برنامه ارائه شده از لحاظ شناسایی مشکلات موجود در حوزه کشاورزی دیدگاهی جامع بوده و همچنین درخصوص بندهای متعددی از برنامه به ویژه حوزه هایی همچون ارتقاء تولید داخلی، ارائه طرح های صیانت از منابع طبیعی و جنگل ها، تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اقدام به تعیین اهداف کمی به همراه زمان بندی های متناسب نموده است. از این رو کمیسیون در مجموع برنامه ارائه شده را از لحاظ انطباق با معیارهای عمومی مقرر، در وضعیت مطلوبی ارزیابی می کند.

50 درصد برنامه های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی منطبق و 40 درصد همسو با اسناد بالادستی بود که به طور کل می توان گفت 90 درصد از برنامه های پیشنهادی آقای ساداتی نژاد با اسناد بالادستی منطق و همسو است.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه جناب آقای دکتر ساداتینژاد دارای یک مقدمه و 6 فصل قوانین و اسناد بالادستی، حاوی تصویر موجود، مشکلات، برنامه ضروری بخش کشاورزی، راهبردها و برنامهها و هدفگذاری کمی برنامه تحول کشاورزی است. این برنامه در مجموع نقشه راه تحول کشاورزی ایران را در 4 سال آینده ترسیم کرده است. بررسی عمیق بر روی برنامه پیشنهادی نشان میدهد که این برنامه از انطباق و همسویی لازم با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، شرح وظایف وزارت جهادکشاورزی، برنامه ششم توسعه، قانون احکام دائمی، قانون بودجه 1400 و سایر اسناد بالادستی قابل استناد در برنامه برخوردار است و ریلگذاری برنامه بر روی قوانین و اسناد بالادستی میباشد که از قوتهای این برنامه است. لذا میتوان گفت برنامهدکتر ساداتی نژاد با شناخت لازم از قوانین و اسناد بالادستی تدوین‌شده است و میتواند با سازوکارهای لازم به نتیجه مطلوب دست یابد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

وزیر محترم پیشنهادی فردی عمل‌گرا و دارای بینش و شناخت نظری و میدانی لازم نسبت به بخش کشاورزی برای مدیریت آن میباشند. اعتقاد عمیق به اقتدار غذایی جمهوری اسلامی ایران، نقش کشاورزان در حوزه تأمین امنیت غذایی، دانش بنیان کردن و ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری به بخش کشاورزی، خودکفایی بخش کشاورزی در کالاهای اساسی در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی، کاهش ضایعات و افزایش بهره وری بخش کشاورزی و تبدیل ایران به قطب تأمین غذای آسیای جنوب غربی دارند. همچنین باور عمیق به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر«تولیدکشاورزی،اقتصادی، سودآور و تشویق کننده برای سرمایه گذاری»، دارند. در حوزه آب که از چالشهای جدی بخش کشاورزی است و نیز حوزه مرتع و آبخیزداری از صاحب‌نظران عملیاتی می باشند.

با توجه به شناخت جامع از ضعفها و کمبودهای بخش کشاورزی، برنامه جامع و تحولی با رویکرد جهادی تدوین نموده اند با توجه به این شناخت، کمیسیون باور دارد وزیر محترم پیشنهادی دارای صلاحیتهای عمومی- تخصصی لازم برای مدیریت بخش کشاورزی می باشند تا با کمک مجلس و کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و سایر بخشهای ذیربط، ایران را به اقتدار غذایی لازم برسانند و بخش کشاورزی را به یک بخش کشاورزی سودآور و جذاب برای فعالیت کشاورزان فعال کنونی و نسل جدیدی از کشاورزان جوان تبدیل نماید تا تهدیدهای آینده در حوزه کشاورزی و کشاورزان تبدیل به فرصتی ارزشمند برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شود.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون با بررسی سابقه فعالیتهای اثربخش و کارآمد دکتر ساداتی نژاد در مجلس و وزارت علوم و به طور ویژه در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست برای بازتولید امید و اعتبار لازم به کشاورزی و کشاورزان ایران و ویژگی های عمومی و در نظر داشتن این نکته که برنامه وزیر محترم پیشنهادی چالشهای کشور در حوزه کشاورزی را در بر گرفته و راهبردهای مناسبی از سوی ایشان ارائه شده است؛ همچنین توجه به اصول ارزشی و عملیاتی 4 گانه اعلام شده در برنامه ایشان یعنی "همه با هم"، "ما می توانیم"، "یکبار برای همیشه" و "سیاستهای علم پشتیبان" و نیز انسجام، واقع گرایی، هماهنگی، جامعیت، شفافیت، سنجش پذیری، آینده نگری، زمانمند بودن، هدفمند بودن و تفکر سیستمی حاکم بر برنامه پیشنهادی به جهت دستیابی به اقتدار کشاورزی تضمین کننده امنیت غذایی، آقای دکتر سید جواد ساداتی نژاد را واجد شایستگی های لازم حرفه ای- تخصصی و شاخص های مدیریتی دارای دغدغه، مسئولیت پذیری و پاسخگویی برای مدیریت جهادی وزارت جهاد کشاورزی می داند و انتظار دارد همه همکاران برای تقویت بخش کشاورزی، مدیریت بحران های موجود و حرکت هدفمند در چارچوب مدیریت جهادی برای سیاست گذاری و ارائه خدمات به فعالان بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان و در نهایت دستیابی به اقتدار غذایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ایشان را در این مسئولیت خطیر همراهی نمایند تا با قدرت لازم برنامه تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی عملیاتی شده و بتواند هماهنگ با سایر بخش های اقتصادی زمینه های جهش لازم برای دستیابی به رشد اقتصادی قابل قبول فراهم گردد.

ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

کمیسیون کشاورزی ضمن انتظار از وزیر محترم پیشنهادی برای اتخاذ رویکرد تحول گرا و توسعه گرا در تمام بخش ها با توجه به شرایط ویژه کشور، درخواست می کند طی فرآیند اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، توضیحات مبسوطی در خصوص طرح ها و راه حل های پیشنهادی خود در حوزه های ذیل ارائه نمایند :

•راهکارهای مدیریت اتلاف آب و تنش آبی در بخش کشاورزی در اغلب استان های کشور

•ارتقای سهم سرمایه گذاری دولتی، تعاونی، خصوصی و بانکی در بخش کشاورزی

•ارتقای مشارکت تشکل ها، روستاییان و کشاورزان در تصمیم سازی ها و اجرای برنامه ها

•رفع مشکل تولید و تأمین نهاده ها و کالاهای اساسی کشاورزی با درنظرگرفتن دو فاکتور شرایط ارزی و خشکسالی در کشور

•ساماندهی و قانون مدارکردن زنجیره عرضه محصولات.

 


نظر شما