شناسهٔ خبر: 48937528 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اختصاصی افکارنیوز؛

بیماری قارچ سیاه چیست؟ | علائم بیماری قارچ سیاه

قارچ سیاه پس از کرونا در برخی کشورها شیوع پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

قارچ سیاه بیماری است که درهند و در بین مبتلایان به کرونا شیوع پیدا کرده است و تاکنون در چند کشور جهان موارد جدیدی از ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

اکنون به گفته برخی از متخصصان، قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند با ابتلا به کرونا دیده شده است.

قارچ سیاه

قارچ سیاه ممکن است با عفونت در سینوس ها شروع شود ، که منجر به تورم اعصاب از مغز می شود و همچنین ممکن است باعث لخته شدن خون و انسداد عروق شود.

علائم بیماری قارچ سیاه چیست؟

انواع مختلف قارچ سیاه چیست؟ چگونه قارچ سیاه درمان می شود؟ سیر ابتلا به آن چگونه است؟ پاسخ به این سوالات و موارد دیگر در مورد این بیماری را در گزارش زیر بخوانید.

به گفته کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده ، بیماری قارچ سیاه ، که به آن موکورمیکوزیس نیز می گویند ، یک عفونت قارچی است که سینوس ها ، مغز یا ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد و در برخی از افراد با سیستم ایمنی ضعیف ایجاد می شود.

قارچ سیاه از انواع مختلف قارچ هایی است که اغلب در مواد آلی در حال پوسیدگی یافت می شود که شامل نان خراب ، میوه ها و سبزیجات و همچنین خاک و توده های کمپوست می شود.اکثر افراد در برخی مواقع با این قارچ ها تماس می گیرند.

کدام افراد قارچ سیاه می گیرند؟

با این حال ، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر به قارچ سیاه مبتلا می شوند که شامل افرادی هستند که یکی از شرایط زیر را دارند:

افرادی که سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) دارند

 افرادی که دیابت (هنگامی که قند خون تحت کنترل نیست) دارند

افراد دارای لوسمی و لنفوم

افرادی که به صورت طولانی مدت از استروئیدها استفاده می کنند

کسانی که سوء تغذیه دارند 

افرادی که از برخی داروها استفاده می کنند

بیماری قارچ سیاه چگونه در بدن منتشر می شود؟

این بیماری ممکن است با عفونت در سینوس ها شروع شود ، سپس منجر به تورم اعصاب خروجی از مغز شود و همچنین ممکن است باعث لخته شدن خون برای انسداد رگ های خونی مغز شود.

عفونت ریه ، موسوم به موکومیکوز ریوی. پنومونی به سرعت بدتر می شود و ممکن است به حفره قفسه سینه، قلب و مغز گسترش یابد و به سایر قسمت های بدن دستگاه گوارش ، پوست و کلیه مانند قارچ مخاطی گسترش پیدا کند.

علائم بیماری قارچ سیاه 

پف کردن و برآمدگی چشم

پوسته های تیره در حفره بینی

تب

سردرد

تغییر وضعیت روانی

قرمزی پوست روی سینوس ها

درد یا احتقان سینوسی

علائم قارچ سیاه ریوی عبارتند از:

سرفه کردن

گاهی سرفه کردن خون

تب

تنگی نفس

علائم قارچ سیاه دستگاه گوارش عبارتند از:

معده درد 

خون در مدفوع

اسهال استفراغ خونی

علائم قارچ سیاه در کلیه (کلیوی) عبارتند از:

تب 

درد در قسمت فوقانی شکم یا کمر 

علائم قارچ سیاه پوست شامل یک ناحیه منفرد و گاهی دردناک و سخت شده است و مرکز آن ممکن است سیاه باشد.

علائم بیماری قارچ سیاه

درمان بیماری قارچ سیاه

به گفته کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده ، بیمار مبتلا به قارچ سیاه پس از تشخیص ناحیه مبتلا شده باید بلافاصله مورد عمل جراحی قرار گیرد تا تمام بافت های مرده و آلوده خارج شوند. جراحی می تواند منجر به تغییر شکل شود ؛ ممکن است شامل برداشتن کام ، قسمت هایی از بینی یا قسمت هایی از چشم باشد. اما بدون این جراحی ، شانس زنده ماندن بیمار بسیار کاهش می یابد.

یک داروی ضد قارچ نیزممکن است برای بیمار مبتلا به قارچ سیاه  تجویز شود ، که معمولاً آمفوتریسین B به صورت داخل وریدی است. پس از کنترل عفونت ، بیمار ممکن است به داروهای دیگری مانند پازاکونازول یا ایزاووکونازول نیاز پیدا کند.

اگر فردی مبتلا به دیابت است ، مهم است که سطح قند خون فرد مبتلا به قارچ سیاه به محدوده طبیعی برسد.

مرگ و میر بیماران قارچ سیاه حتی در هنگام جراحی بسیار زیاد است و خطر مرگ بستگی به ناحیه آسیب دیده بدن و سلامت عمومی بیمار دارد.

عوارض احتمالی بیماری قارچ سیاه می تواند نابینایی (در صورت آسیب دیدگی عصب بینایی) ترومبوز یا انسداد رگ خونی در مغز یا ریه آسیب عصبی و مرگ برای فرد مبتلا باشد.

درمان بیماری قارچ سیاه

کرونا و قارچ سیاه 

به گزارش رویترز ، کارشناسان بهداشت می گویند افزایش استفاده از برخی از داروها در همه گیری کووید -19 برای سرکوب سیستم ایمنی ممکن است دلیل افزایش موارد قارچ سیاه باشد.

داده های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از قارچ سیاه 54 درصد است و این درصد بسته به وضعیت بیماران و اندام آسیب دیده ممکن است متفاوت باشد.

آیا بیماری قارچ سیاه مسری است؟

قارچ سیاه مسری نیست ، به این معنی که نمی تواند از طریق تماس با یکدیگر یا با حیوانات گسترش یابد ، اما از طریق اسپورهای قارچی که در هوا یا محیط زیست در گردش هستند ، منتقل می شود و اجتناب از آن تقریباً غیرممکن است.

رئیس بیمارستان تخصصی چشم نارایانا نترالیا در این مورد می گوید باکتریها و قارچها در بدن ما وجود دارند ، اما سیستم ایمنی بدن آنها را مسدود می کند. وقتی سیستم ایمنی بدن به دلیل درمان سرطان و دیابت یا استفاده از استروئیدها از بین می رود ، این میکروارگانیسم ها دست بالا را می گیرند و تکثیر می شوند.

آیا استفاده از ماسک های اکسیژن یا ماسک های ضدعفونی کننده باعث گسترش قارچ سیاه می شود؟

اظهار نظر در این مورد سخت است کارشناسان می گویند شرایط غیربهداشتی می تواند خطر گسترش عفونت را افزایش دهد.

نیشانت کومار ، چشم پزشک بیمارستان هندوجا در بمبئی می گوید: "آلودگی زیادی در لوله های مورد استفاده برای اکسیژن وجود دارد ، سیلندرها و دستگاه های مرطوب کننده که مورد استفاده قرار می گیرند." با این حال ، نظرات در مورد این موضوع متفاوت است و نظر قطعی در این مورد وجود ندارد.

چرا قارچ سیاه و نه هر گونه عفونت قارچی دیگر؟

کووید 19 با تعداد زیادی باکتری و قارچ ارتباط دارد ، اما کارشناسان می گویند موج دوم  کرونا در هند محیطی ایده آل برای قارچ سیاه ایجاد کرده است.

به گزارش رویترز ، محققان گفته اند که اکسیژن پایین ، دیابت ، سطح بالای آهن و نقص ایمنی و ترکیبی از چندین عامل دیگر ، از جمله مدت زمان طولانی بستری شدن در بیمارستان با استفاده از دستگاه های تنفسی ؛ یک محیط ایده آل برای قارچ سیاه را ایجاد کرده است.

قارچ سیاه در ایران؟

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به علت بروز عفونت «قارچ سیاه» در کشور گفت: عفونت قارچی به دنبال مصرف کورتون یا دگزامتازون به وجود می‌آید که این روز‌ها این دو دارو به عنوان درمان انتخابی ضدالتهابی برای بیماران مبتلا به کرونا در سراسر جهان استفاده می‌شود.

او درباره عوارض این بیماری افزود: این بیماری، عارضه شایعی نیست و عوارض خاصی ندارد، اما اگر در سطح جامعه عفونت قارچی مهاجم فراگیر شود منجر به مرگ و میر خواهد شد مانند کشور هندوستان که این روز‌ها درگیر واریانت خطرناکی است و موارد ابتلا به بیماری کرونا در آن افزایش شدیدی داشته و از آنجایی که بی‌رویه، بی‌حساب و کتاب کورتون و دگزامتازون تجویز می‌کنند، عفونت قارچی به وجود آمده است.

مردانی در پاسخ به این سوال که آیا موارد مبتلا به این عفونت در ایران مشاهده شده است یا خیر؟ تصریح کرد: به صورت رسمی موردی اعلام نشده، اما موارد تکی بوده که بیمار کرونایی بهبود پیدا کرده، ولی به دلیل مصرف کورتون و دگزامتازون به عفونت قارچی یا هوی مایکوزین مبتلا شده است که در بیمارستان لقمان تهران بستری و با درمان مناسب ضدقارچی مرخص شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن توصیه‌ای به مردم گفت: اصلا جای نگرانی وجود ندارد، چون این بیماری در ایران فراگیر نیست فقط مردم توجه داشته باشند از مصرف خودسرانه دگزامتازون خودداری کنند و تنها با دستور پزشک آن را مصرف کنند.

مردانی طی هشداری به پزشکان بیان کرد: به پزشکان توصیه می‌کنم اگر به بیمار خود مصرف طولانی کورتون یا دگزامتازون تجویز می‌کنند، حتما او را تحت نظر قرار دهند تا به محض مشاهده نشانه‌های ابتلا به عفونت قارچی درمان مناسب ضدقارچی را آغاز کنند.

 

نظر شما