شناسهٔ خبر: 48932797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

فعلا زاکانی نمی‌تواند شهردار تهران شود

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: حواشی انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران از سوی شورای شهر تهران همچنان ادامه دارد.
روز گذشته مجلس شورای اسلامی با استعفای زاکانی موافقت کرد اما امروز استانداری تهران اعلام کرد انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران غیرقانونی است.
اشکال استانداری تهران به این انتخاب مربوط به مدرک تحصیلی غیر مرتبط زاکانی است. "عبدالرضا چراغعلی" معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران درباره انتخاب شهرداران در استان تهران گفت: «آقای زاکانی به عنوان شهردار منتخب شورای شهر تهران انتخاب شده‌اند، اما با توجه به مصوبه هیات وزیران درباره شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت و دستورالعمل وزارت کشور در این خصوص، تا این لحظه مطابق با این مستندات قانونی، آقای زاکانی با توجه به نوع تحصیلات‌شان امکان پذیرش این تصدی را ندارند، مگر اینکه قانون اصلاح شود.»
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تاکید کرد: "در حال حاضر با توجه به قوانینی که وجود دارد علیرغم همه شایستگی‌های فردی اما تحصیلات و سوابق آقای زاکانی مغایر با مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است و ملاک ما نیز در حال حاضر مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است."پیش از این زاکانی نسبت به دستورالعمل هیات وزیران انتقادکرده و آن را خلاف قانونی اساسی دانسته بود. اگر وزارت کشور بخواهد بر مبنای آیین نامه اجرایی عمل کند نباید حکم زاکانی را صادر نماید.
اما پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران و از حامیان اصلی زاکانی در یک برنامه تلویزیونی گفت قانون اشتباه است! و با مذاکره با مجلس و وزارت کشور درصددیم مدرک پزشکی هسته‌ای هم جزو رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری قراردهند زیرا سلامت جامعه هم مهم است.
طبق آیین نامه تمامی افرادی که قرار است به عنوان شهردار از سوی شوراهای اسلامی شهر انتخاب شوند باید دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی از رشته‌های تحصیلی مشخصی باشند. طبق این بخشنامه رشته‌های عمران، سازه، راه و ترابری، حمل و نقل، مدیریت ساخت، محیط زیست، ساختمان‌های هوشمند، شهرسازی، ساخت و تولید، نقشه برداری، طراحی محیط زیست از گروه فنی و مهندسی و رشته‌های فضای سبز، بهداشت محیط، علوم و مهندسی محیط زیست، ارزیابی و آمایش سرزمین و آلودگی‌های محیط زیست از گروه علوم تجربی تعیین شده‌اند.
همچنین رشته‌های مدیریت مالی، بازرگانی، دولتی، طراحی سازمان‌های دولتی، بودجه و مالیه عمومی، خط مشی گذاری عمومی، مدیریت پیشرفته و توسعه شهری و روستایی، مدیریت سازمان های دولتی، مالی و اقتصادی، برنامه ریزی و نظارت، برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت شهری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، آمایش شهری، محیط زیست شهری، برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری، کاربری اراضی و ممیزی املاک، برنامه ریزی آمایش سرزمین، علوم اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، اقتصاد شهری، جامعه شناسی، برنامه ریزی اجتماعی، مدیریت خدمات اجتماعی، برنامه ریزی توسعه منطقه ای، توسعه محلی (شهری)، حقوق عمومی، حقوق محیط زیست، حقوق اقتصادی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق حمل و نقل، مدیریت نظارت و بازرسی، حقوق مالی، اقتصادی، مدیریت ثبت اسناد و املاک، علوم سیاسی، حسابداری، حسابداری مدیریت، مدیریت بازرگانی از گروه علوم انسانی و رشته های برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای.

 

برچسب‌ها:

نظر شما