شناسهٔ خبر: 48842134 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات افغانستان؛

تسلط طالبان بر دو سوم گذرگاه های مرزی/ سقوط ولایت فراه/ مخالفت طالبان با پیشنهاد آمریکا

صاحب‌خبر -
تسلط طالبان بر دو سوم گذرگاه های مرزی/ سقوط ولایت فراه/ مخالفت طالبان با پیشنهاد آمریکا
خبرگزاری آریا- همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، که قرار است در انتهای این ماه به پایان برسد، طالبان کنترل خود را بر گذرگاه‌های مرزی و مراکز ولایت های مهم افغانستان گسترش می دهد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، در حالی که درگیری ها میان دولت افغانستان و طالبان ادامه دارد، حدود دو سوم گذرگاه های کل کشور تحت سیطره نیروهای طالبان قرار گرفته است و همچنین این گروه کنترل 5 ولایت دیگر را نیز در اختیار گرفته است.

سقوط ولایت فراه
طالبان مدعی شد که مرکز شهر فراه را به کنترل خود در آورده ، این هفتمین ولایت افغانستان است که طی هفته جاری به کنترل این گروه در آمده است.
منابع محلی در ولایت فراه می‌گویند که شهر فراه، مرکز این ولایت، به دست جنگ‌جویان طالبان سقوط کرده است.
عبدالصمد صالحی، عضو شورای ولایتی فراه در این باره گفت: شهر فراه، امروز (سه شنبه) به کنترل طالبان در آمده است.
به گفته‌ی او، در حال حاضر، ریاست امنیت ملی تحت محاصره‌ طالبان است و درگیری در آن جریان دارد؛ اما سایر ادارات دولتی به دست طالبان افتاده است.
قاری احمدی، سخنگوی طالبان نیز با انتشار تصاویری در صفحه توئیتر خود از سقوط فراه به دست این گروه خبر داده است.
وی در این پیام گفته است که: تمام ادارات فراه به دست طالبان افتاده است.
شهر فراه پس از قندوز، زرنج، تالقان، سرپل، ایبک و شبرغان، هفتمین ولایت افغانستان است که در یک هفته‌ گذشته به دست طالبان افتاده است.

هلاکت برادر فرمانده جیش‌الظلم در افغانستان
نیروهای طالبان، عمیر نارویی، برادر فرمانده گروهک تروریستی جیش‌الظلم را در افغانستان طی یک درگیری به هلاکت رساند.
به گزارش رصد بلوچستان، "عمیر نارویی" که به همراه چند تن از نیروهای خود برای مذاکره با طالبان، به منطقه ڈک رفته بود، با تیراندازی نیروهای طالبان کشته شده است.
چند ماه پیش، 5 تن از نیروهای جیش الظلم توسط طالبان به اسارت گرفته می‌شوند و عمیر به همراه چند نفر از نیروهای خود برای مذاکره نزد طالبان می‌روند.
براساس این گزارش، عمیر نارویی به محض ورود به دفتر مقر طالبان، هدف تیراندازی قرار می‌گیرد؛ همچنین در این درگیری یکی دیگر از نیروهای جیش‌الظلم به نام "طاهر شاهو زهی" با نام مستعار (عبدالکریم جان) کشته شده است.
در درگیری نیروهای طالبان با نیروهای جیش‌الظلم که برای مذاکره رفته بودند، 5 تن از نیروهای طالبان نیز کشته شدند.
همچنین علاوه بر کشته‌شدن عمیر نارویی و طاهر شاهوزهی، یکی دیگر از نیروهای جیش‌الظلم نیز زخمی شده است.
در این درگیری نیروهای "جیش‌الظلم" دو تن از نیروهای طالبان را نیز به اسارت گرفته و با خود برده‌اند.

هجوم آوارگان جنگ به کابل
شمار زیادی آواره جنگ طالبان با ارتش افغانستان به ویژه از استان‌های شمالی همه روزه وارد کابل می‌شوند.
هم اکنون هزاران خانواده آواره در پارک‌های کابل بدون سر پناه مستقر شده اند و از هرگونه امکانات رفاهی محروم هستند.
این آوارگان موفق شده اند از میدان‌های جنگ زنده خارج شوند، اما افراد بسیاری همچنان در مناطق درگیر گرفتار شده اند. ان‌ها همه دار و ندار خود را رها کرده اند و در وضعیت رقت باری زندگی می‌کنند و تاکنون از دولت و سازمان‌های امداد رسان نیز کمکی دریافت نکرده اند.
«غلام بهاء الدین جیلانی» وزیر امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرد: در هفته‌های اخیر هفده هزار خانواده آواره از جنگ وارد پایتخت شده اند. وی مجموع آوارگان جنگ در دو ماه اخیر در افغانستان را حدود شصت هزار خانواده اعلام کرد و افزود: هم اکنون بیست و پنج استان افغانستان درگیر جنگ است.

وخامت اوضاع انسانی در افغانستان
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی و بشردوستانه در خصوص وخامت اوضاع در افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ «استفان دوژاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل ضمن اعلام مراتب نگرانی «مارتین گریفیتس»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی و بشردوستانه در مورد اوضاع افغانستان گفت: فقط طی ماه گذشته بیش از هزار تن بر اثر حملات کورکورانه علیه غیرنظامیان در استان‌های هلمند، قندهار و هرات کشته و زخمی شدند.
دوژاریک افزود: «گریفیتس همه طرف‌ها را به عمل کردن به تعهداتشان بر اساس قوانین بشردوستانه و حقوق بشری فراخواند؛ از جمله این قوانین، مسئولیت آن‌ها در زمینه حمایت از غیرنظامیان و تضمین دسترسی سازمان‌های غیر نظامی به افراد نیازمند است.

پنتاگون: طالبان از نظر میدانی پیشرفت‌هایی داشته است
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت شرایط در افغانستان در مسیر درست حرکت نمی‌کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، (پنتاگون) در کنفرانس خبری خود گفت: شرایط در افغانستان در مسیر درست حرکت نمی‌کند. اعتراف می‌کنیم که طالبان از نظر میدانی پیشرفت‌هایی داشته است، اما نیرو‌های افغان قدرت لازم را برای مقابله با طالبان دارند. مسئولیت دفاع از مردم افغانستان با نیرو‌های این کشور است.
وی با بیان اینکه با نگرانی‌های مجامع جهانی در باره اوضاع افغانستان همراهیم، افزود: درباره اوضاع افغانستان به رایزنی با مقامات پاکستان ادامه می‌دهیم، نگرانی خود را از اینکه پاکستان در مناطق مرزی به پناهگاهی برای طالبان تبدیل شود اعلام کرده ایم، از کشور‌های همسایه افغانستان می‌خواهیم در پی پیچیده‌تر کردن اوضاع این کشور نباشند. ما نیز تا حد ممکن با حملات هوایی به حمایت هایمان از نیرو‌های افغان ادامه می‌دهیم.
این در حالی است که دو روز قبل، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستور داد بمب افکن‌های بی-52 و هواپیما‌های تهاجمی اسپکتر مجهز به توپ، مواضع طالبان در افغانستان را هدف قرار دهند.
در همین حال؛ شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد، اگر مذاکرات شکست بخورد برای سرنگونی دولت در افغانستان به شهر‌های مختلف از جمله کابل حمله می‌کنیم، اما پیش بینی ما این است که قبل از آنکه آتش جنگ شدت بگیرد، به راه حلی سیاسی می‌رسیم.
سخنگوی طالبان افزود، ما به مرکز استان فراه حمله کردیم و درگیری با نیرو‌های دولتی در نزدیکی‌های این شهر ادامه دارد.

 مخالفت طالبان با پیشنهاد آمریکا
سخنگوی جنبش طالبان گفت، تشکیل دولت انتقالی در افغانستان جزو برنامه‌های طالبان نیست و تصمیم سیطره بر کابل پس از سیطره بر دیگر مناطق اتخاذ خواهد شد.
اعلام مخالفت طالبان با پیشنهاد آمریکا
به گزارش تلویزیون روسیا الیوم، سخنگوی جنبش طالبان مخالفت این جنبش را با پیشنهاد آمریکا مبنی بر تشکیل دولت موقت در افغانستان اعلام کرد.
خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از ذبیح الله مجاهد گزارش داد: تشکیل دولت انتقالی در افغانستان جزو برنامه‌های طالبان نیست و تصمیم سیطره بر کابل پس از سیطره بر دیگر مناطق اتخاذ خواهد شد.
شایان ذکر است طالبان پیش از این دستیابی به هرگونه توافق با نیرو‌های دولتی را در خصوص آتش بس تکذیب و سخنگوی این جنبش درباره پیامد‌های مداخله آمریکا در افغانستان هشدار داده بود.
 پیش از این «ذبیح الله مجاهد» در پیامی، به سخنان رئیس جمهور افغانستان واکنش تندی نشان داد و گفت اعلام جنگ از سوی غنی و ارائه گزارش‌های نادرست، عمر (ریاست جمهوری) او را افزایش نخواهد داد.
مجاهد با تاکید بر تعقیب قضایی و محاکمه خائنان ملی افغانستان افزود: زمان (برای خائنان افغانستان) به پایان رسیده است.
 رئیس جمهور افغانستان با اشاره به این که کشور مورد تجاوز آشکار قرار گرفته و طالبان از حمایت ائتلاف بین المللی تروریسم برخوردار است با هشدار به طالبان گفت که در میدان‌های جنگ، زانوی آن‌ها را می‌شکند.



نظر شما