شناسهٔ خبر: 48791382 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بررسی نقش خاموش تل‌آویو و ریاض در تحولات اخیر تونس

یک پایگاه خبری عربی با انتشار یادداشتی به بررسی نقش خاموش رژیم صهیونیستی در تحولات اخیر کشور تونس از طریق جاسوس‌افزار پگاسوس پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اطلاعاتی که اخیراً یک وبسایت انگلیسی افشا کرده است، سوالات زیادی را در خصوص نقش خاموش اسرائیل در تصمیم اخیر رئیس جمهور تونس علیه نهادهای مبتنی بر قانون اساسی در کشورش که مخالفانش از آن به کودتا یاد می‌کنند، ایجاد کرده است.

 یکشنبه، ۲۵ ژوئیه پیش، پس از نشست اضطراری قیس سعید با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، دفتر ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی تصمیم گرفته اداره امور کابینه را خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان تونس، مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است. وی در بیانیه خود این تصمیمات را مطابق با اصل ۸۰ قانون اساسی تونس خواند. اما مخالفان سیاسی و در رأس آن‌ها، احزاب النهضه، الکرامه و قلب تونس، او را به کودتا متهم کردند.

پایگاه خبری «عربی 21» با انتشار یادداشتی در این زمینه و استفاده از واژه «کودتا» برای تصمیمات اخیر رئیس‌جمهور تونس نوشت که بسیاری از تونسی‌ها به نقش مشترک اسرائیل و عربستان در آنچه در حال وقوع است، اعتقاد دارند. 

وبسایت انگلیسی «میدل ایست آی» اخیرا طی گزارشی فاش کرد که عربستان سعودی از جاسوس‌افزار اسرائیلی «پگاسوس»برای جاسوسی از «راشد الغنوشی» رئیس پارلمان تونس و رهبر حزب النهضه استفاده کرده است و شماره تلفن وی در فهرستی از ۵۰،۰۰۰ شماره تلفنی است که گروهی از سازمانها و روزنامه‌هایی که در حال همکاری برای تحقیق در خصوص قربانیان پگاسوس و مزدوران آن هستند، به آن دست یافته‌اند.

بنا بر این گزارش، گروه «Forbidden Stories» (مطالب ممنوعه) که در این تحقیقات شرکت دارد، دو هفته پیش به الغنوشی اعلام کرده که  شماره تماس اصلی او در فهرست اهداف پگاسوس قرار دارد. است. این گروه غیردولتی، همچنین به میدل ایست آی اعلام کرد که شماره تلفن الغنوشی از سال ۲۰۱۹، از سوی شخصی در عربستان سعودی برای جاسوسی انتخاب شد.

بنا بر این گزارش، همین مشتری سعودی شرکت اسرائیلی NSO، مقامهای عالی رتبه در ترکیه، امارات، لبنان و چندین مخالف پادشاهی سعودی را هدف گرفته بود.

راشد الغنوشی ۸۰ ساله، به عنوان یکی از پرنفوذترین سیاستمداران تونس است که نقشی مهم در گذار این کشور به سمت دموکراسی به دنبال سقوط دولت زین‌العابدین بن علی در سال ۲۰۱۱ ایفا کرد، در واکنش به این موضوع، از این‌که یک کشور عربی در پشت پرده این موضوع قرار داشته، ابراز ناراحتی کرد و از سرویسهای امنیتی تونس خواست که موضوع را به طور کامل بررسی کنند زیرا وی این اقدام را یک حمله دیگر به پارلمان و نهادهای دموکراتیک تونس می‌داند.

یک کارشناس فنی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با عربی 21 گفت: «اطلاعات موجود تأیید می‌کند که اسرائیلی‌ها تنها پس از بررسی این‌که چه کسی در چه زمینه‌ای از فناوری جاسوسی پگاسوس استفاد می‌کند،آن را می‌فروشند. این به آن معناست که استفاده از برنامه جاسوسی از الغنوشی در چارچوب همکاری سعودی -اسرائیلی و با اطلاع قبلی و هماهنگی تل آویو صورت گرفته است».

به گفته این کارشناس، اسرائیلی‌ها نمی‌توانند این فناوری‌ها را در اختیار هیچ کشور یا نهادی قرار دهند مگر اینکه استفاده از آن‌ها را تأیید کنند. شرکت اسرائیلی تولید کننده این برنامه هنوز هم می‌تواند به داده‌های شخص مورد نظر این برنامه دسترسی داشته باشد، که به این معنی است - طبق گفته کارشناس - هدف قرار دادن الغنوشی از سوی اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها  به طور همان زمان و در همان لحظه بوده است و همان اطلاعاتی که ریاض به دست می آورد، در دسترس تل آویو نیز بود.

در ادامه این یادداشت آمده است: «شرکت اسرائیلی «NSO Group» به عنوان تولیدکننده برنامه پگاسوس، ماه پیش تاکید کرد که مشتریهایش به دقت ارزیابی می‌شدند. این به آن معناست که [اسرائیلی‌ها] به صورت کورکورانه این برنامه را نمی‌فروختند و به دریافت بهای هنگفت برای فروش آن، بسنده نمی‌کردند بلکه در روند استفاده از آن نیز دخالت می‌کردند. به این ترتیب می‌توان گفت، آن‌ها از جاسوسی عربستان سعودی از راشد الغنوشی که از بیش از دو سال پیش آغاز شده بود، اطلاع داشتند».

به اعتقاد نگارنده، «انتشار این اطلاعات، سوالات زیادی را در خصوص نقش اسرائیل در تحولات جاری در تونس ایجاد می‌کند. این‌که آیا تل آویو در کودتای ریاست جمهوری علیه نهادهای قانون اساسی در این کشور دست داشته است یا حداقل تمایل داشته که چنین اتفاقی بیافتد».

یک تحلیلگر تونسی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با عربی ۲۱، گفت که این تردیدها در خصوص دخالت اسرائیل در حوادث تونس می تواند راه را برای طرح سایر سوالات مشکوک دیگری باز کند که مهمترین آن‌، مواضع و دیدگاه رئیس جمهور قیس سعید در قبال اسرائیلی‌ها و عادی‌سازی روابط است. [در صورت تمایل او به عادی‌سازی روابط]، این امر با وعده های قبلی وی قبل از به قدرت رسیدن که همواره می‌گفت از آرمان و قضیه فلسطین حمایت می‌کند، مغایرت دارد.

وی در ادامه می‌گوید: «باید این موضوع را به یاد آوریم که سعید، سفیر تونس در سازمان ملل را از پستش برکنار کرد. زیرا وی قصد داشت پیش‌نویس قطعنامه‌ای در  رد "معامله قرن" ارائه دهد. همچنین وی از محکوم کردن توافقنامه‌های عادی سازی روابط برخی کشورهای حوزه خلیج [فارس] با دولت اشغالگر اسرائیلی اجتناب کرد و آن را امری داخلی دانست. ضمن این‌که وی استعمار فرانسه در تونس را یک نوع حمایت دانست و حاضر به درخواست عذرخواهی پاریس از تونس نشد».

بر اساس نتایج تحقیق هفده سازمان رسانه‌ای که اخیرا منتشر شده، جاسوس‌افزار شرکت NSO برای هک موفق گوشی‌های هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

واشنگتن پست به عنوان یکی از رسانه‌های مشارکت‌کننده در تحقیق مذکور، گزارش داده که جاسوس‌افزار پگاسوس دارای مجوز از شرکت NSO مستقر در فلسطین اشغالی است و از آن برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان «جمال خاشقچی» ستون‌نویس پیشین این روزنامه استفاده شده است؛ خاشقچی‌ای که به دست عوامل سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول ترور شد.

برخی رسانه‌ها نیز خبر دادند که بعضی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و نظامی بلندپایه عراق هدف این جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

افشای رسوایی جاسوس افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشته است به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای گفته است پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت NSO، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند. 

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در محکومیت این اقدام اعلام کرد: تا زمانی که این شرکت و کل این صنعت نشان دهند که می‌توانند به حقوق بشر احترام بگذارند، باید ممنوعیت فوری صادرات، فروش، انتقال و استفاده از فناوری نظارت ایجاد شود.

در پی واکنش‌ها و انتقادات گسترده، رژیم صهیونیستی هم ادعا کرده کمیسیونی را برای بررسی موارد استفاده نادرست از این جاسوس‌افزار تشکیل داده است. سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفته اسرائیل به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مشتریان این شرکت دسترسی ندارد. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در واکنش به این ادعا گفت بسیاری از کشورها معتقدند شرکت صهیونیستی ان‌اس‌او تولیدکننده جاسوس‌افزار پگاسوس با کابینه این رژیم در ارتباط است. وی گفت احمقانه است که تصور شود ان‌اس‌او اطلاعات حساس امنیت ملی را با تل‌آویو به اشتراک نمی‌گذارد.

انتهای پیام/ص

نظر شما