شناسهٔ خبر: 48787879 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برداشت هلو در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد کاهش یافت

امسال ۴۰ هزار تن هلو از باغات استان چهارمحال و بختیاری برداشت می‌شود که به دلیل سرمازدگی بهاره و خشکسالی با کاهش ۳۰ درصدی همراه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سطح زیر کشت هلو در استان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳۰۰ هکتار آن نهال و ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر مثمر می‌باشد همچنین بیشترین سطح زیر کشت هلو در شهرستان سامان به مساحت ۲ هزار و ۲۸۰ هکتار است.

او افزود: امسال ۴۰ هزار تن هلو در استان برداشت می‌شود که سرمازدگی بهاره و خشکسالی سبب کاهش ۳۰ درصدی برداشت این محصول شده است.

بیشتر بخوانید

شیرانی با اشاره به اینکه رقم‌های هلو در سه دسته زودرس، میان‌رس و دیر‌رس تقسیم می‌شود، اضافه کرد: بیشترین سطح زیرکشت در استان دیررس و کالی است که برداشت محصول زودرس از اواخر خرداد و دیررس از نیمه شهریورماه آغاز می‌شود و محصول میان‌رس اکنون در حال برداشت است.

او ادامه داد: غالب محصولات استان به استان‌های اصفهان، فارس، تهران و خوزستان صادر و بیشتر به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شوند.

شیرانی گفت: متأسفانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان کم است و تنها در قالب کارگاه‌های کوچک طی بازه زمانی ۲ ماه فعالیت می‌کنند که مهمترین آسیب این بخش کشاورزی محسوب می‌شود و صنایع این محصول به صورت پوره و لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: آب‌بری این محصول زیاد است لذا در حاشیه زاینده‌رود درصدد تغییر الگوی کشت هستند و از کشت هلو به سمت کشت بادام تغییر رویه می‌دهند که اگر این روند ادامه داشته باشد در آیند با مشکل کمبود هلو روبرو خواهیم شد.

شیرانی در پایان گفت: مشکلات نگهداری، سردخانه‌ای و مراحل تولید و ... در روند تغییر کشت اثر داشته و کشاورزان ترجیح می‌دهند به سمت کاشت محصولاتی نظیر بادام روند که ماندگاری بالایی داشته باشند و سود بیشتری از صادرات به دست بیاورند.

انتهای پیام/ف

نظر شما