شناسهٔ خبر: 48742684 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درد سر‌های جدید سنای آمریکا برای عربستان؛

طرح جدید در آمریکا برای افشای نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر

خبرگزاری صداوسیما

دو نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار خارج کردن اسناد بیشتری از حالت محرمانه درباره نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما؛ «باب منندز»، عضو ارشد دموکرات در مجلس سنای آمریکا و «ریچارد بلومنتال»، نماینده دموکرات ایالت کانکتیکت روز پنجشنبه طرحی با عنوان «قانون شفافیت ۱۱ سپتامبر» معرفی کرده‌اند که مورد حمایت خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر قرار گرفته است.

طرح منندز-بلومنتال به دنبال آن است «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) و «اف‌بی‌آی» را به علنی کردن اسناد بیشتری در این خصوص وادار کند.

این طرح از «آوریل هاینس»، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا و «مریک گارلند»، دادستان کل ایالات متحده و «ویلیام برنز»، رئیس سیا خواسته تمامی اسناد مرتبط در خصوص این موضوع را مورد بررسی قرار داده و برخی اسناد را از رده محرمانه خارج کنند.

منندز روز پنجشنبه از دولت‌های پیشین آمریکا بابت پنهان‌کاری در خصوص این موضوع و علنی نکردن اسناد برای عموم انتقاد کرد.

او گفت: «اگر معتقدیم که دانش، قدرت است باید به خانواده‌های [قربانیان]۱۱ سپتامبر اجازه دهیم به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند تا آن‌ها بتوانند قدرت بیشتری برای حرکتشان در مسیر حقیقت، عدالت و پاسخگویی بردارند.»

طرفداران این طرح معتقدند اطلاعات موجود در اسنادی که تا کنون محرمانه باقی مانده‌اند از ارتباط مستقیم میان هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر و حکومت عربستان سعودی پرده برخواهد داشت.

بلومنتال هم گفت: «مردم آمریکا شایسته دانستن حقیقت هستند و آن‌ها باید بدانند که داخل آن اسناد پنهان و مخفی شده چه چیز‌هایی هست.»

ماه پیش نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از بستگان قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از او خواستند تا این اسناد علنی شوند

به گفته خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر شکواییه آن‌ها علیه عربستان سعودی در سال‌های گذشته بار‌ها به دلیل عدم تحویل اسناد از سوی دفتر تحقیقات فدرال و وزارت دادگستری به جایی نرسیده است.

در این نامه خطاب به جو بایدن آمده است: «از شما می‌خواهیم تا به سخره گرفتن عدالت را متوقف کنید و اصرار داریم که وزارت دادگستری فورا اسناد و همکاری مورد نیاز را در دسترس قرار دهد تا بتوانیم عربستان سعودی را محاکمه کنیم.»

آن‌ها همچنین نوشتند با گذشت دو دهه از واقعه ۱۱ سپتامبر و انتظار و مبارزه طولانیشان دعا می‌کنند تا این پرونده بسته شود و رئیس‌جمهور آمریکا یک روز تاریخی را رقم بزند

در همین حال شورای بررسی انتشار اسناد محرمانه وابسته به دولت آمریکا قرار است تا در هفته‌های آتی گزارش ۱۱ سپتامبر و موارد محرمانه آن را مورد بررسی قرار دهد.

اسناد موسوم به ۲۸ صفحه که به نقش سعودی‌ها در حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره می‌کند علیرغم خواست ریاض و صرف مبالغ هنگفت برای جلوگیری از آن سرانجام در تیرماه ۱۳۹۵ منتشر شد، اما بخش‌های زیادی از این گزارش لاک گرفته شده بود. در دوره دونالد ترامپ نیز به خانواده‌های قربانیان برای پیگیری این موضوع قول مساعد داده شد، اما هیچ‌گاه اقدامی صورت نگرفت.

در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، چهار هواپیمای مسافربری به قصد حمله به مراکزی مهم در آمریکا ربوده شدند. دو هواپیما به فاصله کمتر از ۲۰ دقیقه برج‌های شمالی و جنوبی ساختمان تجارت جهانی را هدف قرار داد، یک هواپیما به ساختمان پنتاگون برخورد کرد و چهارمین هواپیما در حادثه‌ای که هنوز هم همه جوانب آن روشن است در منطقه‌ای در شانسکویل سقوط کرد. در حملات این روز ۲۹۷۷ نفر جان باخته و بیش از ۲۵۰۰۰ نفر زخمی شدند.

روایت رسمی دولت آمریکا درباره مسائل مختلف پیرامون این حادثه به شدت به چالش کشیده شده و دانشمندان رشته‌های مختلف علوم در آن تشکیک کرده‌اند.

منتقدان گفته‌اند آنچه دولت آمریکا در قالب کمسیون بررسی وقایع ۱۱ سپتامبر و گزارش‌های سایر نهاد‌های رسمی آمریکا درباره علل وقوع این حادثه و ابعاد مختلف آن ارائه کرده‌اند تفاوت‌های آشکاری با مستنداتی دارد که محققان با روش‌هایی کاملاً علمی و به دور از جانبداری‌های سیاسی به دست آوردند.

یکی از زوایای پنهان این حادثه، نقش احتمالی عربستان سعودی در ماجرای ۱۱ سپتامبر است. از میان ۱۹ فرد هواپیماربا که در این عملیات شرکت داشتند ۱۵ نفر شهروند عربستان سعودی بودند.

نظر شما