شناسهٔ خبر: 48726234 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صرفه جویی آب با روش های نوین

محدودیت منابع آبی همراه با رشد روزافزون جمعیت و مصرف بالای محصولات کشاورزی، موجب شد در هشت سال گذشته شبکه‌های آبیاری نوین البرز به رشد ۲ برابری برسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با توجه به این که کشاورزی اصلی ترین بخش اقتصاد نواحی روستایی است، افزایش تولید محصول همراه با کاهش هزینه های آن می تواند نقش اساسی در روند توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها ایفا کند.

از گذشته های دور کشاورزی یکی از مهم ترین راه های تامین غذای انسان بوده است، آبیاری اراضی زراعی در ابتدا بستگی زیادی به مقدار بارش برف و باران داشت و اگر در یک سال به اندازه کافی بارندگی نمی شد، کشاورزان با کاهش محصول و یا افت کیفیت محصول روبرو می شدند.

بنابراین ، نیاکان ما به فکر افتادند تا از آب هایی که در طبیعت به صورت رودخانه ، چشمه ، چاه و قنات وجود داشت ، برای آبیاری زمین های کشاورزی خود استفاده کنند و از این جا بود که اراضی به ۲ شکل دیم و آبی تقسیم بندی شدند.

رضایی، مدیر آب و خاک و امور فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی البرز گفت: از مجموع حدود ۶۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان البرز بالغ بر ۴۷ هزار هکتار آن دارای شرایط مناسب برای برخورداری از اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

او با بیان این که تاکنون بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده اند، افزود: بر اساس منابع آب موجود دارای مجوز و مطمئن و شرایط منطقه ای و با در نظر گرفتن یک کشت زراعی امکان اجرای آبیاری برای ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار دیگر در استان وجود دارد.

رضایی گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده تا افق ۱۴۰۵ اجرای این سامانه ها بر اساس برنامه سازگاری با آب در حدود هفت هزار هکتار اراضی کشاورزی برنامه ریزی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی البرز به میزان آب اختصاص یافته برای کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: اگر تمام ۲ میلیارد متر مکعب پتانسیل آب استان را در نظر بگیریم  با احتساب ۷۰۰ میلیون متر مکعب مصرف در بخش کشاورزی سهم کشاورزی ۳۵ درصد می شود.

او گفت: اما اگر آب های خروجی از استان را که برای شرب تهران و قزوین خارج می شود و شامل حدود ۷۵۰ میلیون متر مکب می باشد از پتانسیل کل استان کم کنیم سهم آب کشاورزی از کل آب استان ۵۶ درصد می باشد.

رضایی افزود: تا کنون حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از طریق اجرای روش های نوین آبیاری در استان صرفه جویی شده است.

انتهای پیام/خ

برچسب‌ها:

نظر شما