شناسهٔ خبر: 48707630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دادگستری خراسان جنوبی:

برنامه جامع پیشگیری از خشونت در خراسان جنوبی تدوین شد

بیرجند - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برنامه‌ای در حوزه کنترل و کاهش خشونت با اولویت زنان، کودکان و نوجوانان، پرخاشگری کلامی و نوشتاری، سرقت‌های خشونت‌آمیز و جنایات عمدی در این معاونت تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در نشست بررسی مداخلات و اقدامات پیشگیری از خشونت در دادگستری خراسان جنوبی افزود: این برنامه در اختیار دستگاه‌های ذی‌نفع اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته است و امیدواریم با توجه و تاکید بر آن بتوان قدری از خشونت به خصوص در جامعه هدف زنان، کودکان و نوجوانان را کاهش داد.

وی اظهار داشت: در این برنامه آموزش و پرورش با مداخله و آموزش مهارت‌های ارتباطی به کودکان و نوجوانان، آموزش مدیران، معاونان مدارس و مهدکودک‌ها در زمینه تعامل و رفتار با کودکان و نوجوانان و آگاه سازی دانش‌آموزان در زمینه پرخاشگری در فضای مجازی می‌تواند موثر واقع شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: بهزیستی استان نیز با توانمندسازی زنان دارای تجربه طلاق یا فوت همسر، ایجاد و گسترش خانه‌های امن کودکان و آموزش مهارت‌های اجتماعی و قدرت کنترل خشم با ارایه خدمات حمایتی، فرهنگ‌سازی، آموزش مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌آموزی شغلی می‌تواند قدری از خشونت موجود در جامعه را کاهش دهد.

وی افزود: همچنین اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی با آموزش خانواده‌های دارای سرپرست زندانی و تدوین و ارایه بسته‌های خدماتی مشاوره تخصصی به محکومان با آموزش مدیریت صحیح خانواده، ارایه خدمات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وحدانی‌نیا با بیان اینکه شهرداری می‌تواند در این برنامه به معرفی موفقیت‌های زنان ایرانی در محیط‌های عمومی شهری بپردازد گفت: ایجاد فرهنگ شنیدن صدای زنان قربانی، تقویت نظارت محلی در پیشگیری از خشونت علیه زنان و انجام تبلیغات محیطی در زمینه عواقب پرخاشگری از دیگر اقدامات است.

وی افزود: صدا و سیما و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تاکید بر اجتناب رسانه‌های گروهی از ترویج رفتارهای کلامی خشن می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

وی با بیان اینکه پلیس با افزایش آگاهی در زمینه پیشگیری از خشونت دیدگی زنان در فضای مجازی می‌تواند اقدام موثری داشته باشد گفت: پیش‌بینی راهکارهای حمایتی از زنان در مرحله تحقیقات پلیسی و تشویق شهروندان به رانندگی عاری از خشونت‌های کلامی و ارتقای فرهنگ شکیبایی از دیگر اقدامات مدنظر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: زنان، کودکان و نوجوانان به خاطر وضعیت خاصی که دارند در معرض انواع خشونت هستند اما پیشگیری از این آسیب اجتماعی متولی در جامعه ندارد.

وی گفت: واکاوی آموزه‌های دینی بیانگر جایگاه و تکریم انسان است به طوری که انسان را به عنوان اشرف مخلوقات عنوان کرده است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: خشونت با جایگاه کرامتی انسان متضاد است و به عنوان یک آسیب اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید دارند و قوه قضاییه مکلف است با توجه به ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به تهیه برنامه پیشگیری از جرم مطابق با قوانین و مقررات اقدام کند.

در این نشست برنامه مدون معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی به بحث و بررسی گذاشته و قرار شد دستگاه‌ها پس از ابلاغ این برنامه به مدت یک هفته نظرات و پیشنهادات تکمیلی را برای اجرایی شدن آن ارایه کنند.

نظر شما