شناسهٔ خبر: 48707394 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در گفت‌وگو با قدس:

بسیج مردمی ترمز طالبان را کشید

سید احمد موسوی مبلغ، رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در زمینه وضعیت روند خروج نیروهای آمریکایی توضیح داد: بخش عمده‌ای از نیروهای نظامی خارجی از افغانستان خارج شده و عملاً نیروهای نظامی آمریکا حضور چندانی در افغانستان ندارند. البته هنوز هم آمریکایی‌های زیادی در قالب مستشار، دیپلمات و نیروهای آموزش‌دهنده در افغانستان حضور دارند.

صاحب‌خبر -

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان درباره وضعیت مناطق تحت سیطره دولت و طالبان گفت: آنچه ما در صحنه میدان شاهد هستیم، نشان می‌دهد تقریباً ۲۵ درصد مناطق در کنترل دولت و حدود ۳۵ درصد مناطق تحت کنترل طالبان قرار دارد و در سایر مناطق جنگ در جریان است، یعنی نه تسلط دولت قطعی است نه تسلط طالبان و هر دو مدعی هستند این مناطق در اختیار آن‌هاست ولی واقعیت این است هیچ یک از طرفین بر آنجا تسلط ندارند. از میان شهرستان‌ها هم نیمی در اختیار طالبان و نیمی در اختیار دولت است و تا این لحظه هیچ یک از مراکز استان‌ها در اختیار طالبان نیست. هرچند در روزهای گذشته ورودی به‌لشکرگاه در استان هلمند و شهر هرات در استان هرات داشته‌اند. از لحاظ جمعیتی نیز حدود ۶۰ درصد جمعیت افغانستان در مناطق تحت کنترل دولت حضور دارند و ۴۰ درصد جمعیت در مناطق تحت کنترل طالبان هستند.

وی عوامل متعددی را در پیشروی‌های سریع طالبان در هفته‌های اخیر مؤثر دانسته و اظهار کرد: راهبرد دولت در دو سه ماه اخیر تغییر کرده است؛ باتوجه به خروج نیروهای آمریکایی، دولت احساس کرد توان حضور در همه موقعیت‌ها را ندارد، بنابراین تصمیم گرفت نیروها و امکانات خود را از مناطق کم‌اهمیت‌تر خارج کرده و بر مناطق مهم‌تر متمرکز شود. در نتیجه بخشی از مناطق توسط خود دولت افغانستان تخلیه شده بود و طبیعی است طالبان در مناطق تخلیه‌شده امکان حضور پیدا کند.

موسوی مبلغ اضافه کرد: بخشی از مناطق هم به‌واسطه لابی‌گری که برخی افراد و جریان‌ها برای طالبان انجام دادند و نیز تطمیع مقامات محلی و در واقع از طریق معامله‌گری در اختیار آن‌ها قرار گرفت و آنجا مقاومتی صورت نگرفت. در بخشی از مناطق هم نیروهای امنیتی به‌دلیل آنکه از پشتیبانی‌های دولت ناامید بودند ترجیح دادند پیش از درگیری مناطق را تخلیه کنند.

او در ادامه نقش تشکیل بسیج مردمی را در مقابله با طالبان مهم ارزیابی و اضافه کرد: پیشروی‌های طالبان از سه هفته پیش تاکنون با چالش مواجه شده است. اکنون هسته‌های مردمی مقاومت در برابر طالبان شکل گرفته و این هسته‌های مردمی باوجود همه کاستی‌های دولت، تمام قد مقابل طالبان ایستاده‌ و مانع پیشروی طالبان شده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما