شناسهٔ خبر: 48706658 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در رتبۀ ۳۹۶ جهان و نخست ملی

جایگاه جهانی بیش از ۷۰۰ مؤسسة آموزش عالی ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس

بر پایۀ ویرایش ژوئیه سامان رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۷۰۴ مؤسسۀ ایرانی در سیاهه ۳۰ هزار مؤسسه‌ی این سامان هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، «دانشگاه تهران» مؤسسة برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبۀ ۳۹۶ جهان و نخست ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «صنعتی امیرکبیر»، «صنعتی شریف»، «تربیت مدرس»، «فردوسی مشهد»، «علم و صنعت ایران»، «صنعتی اصفهان»، و «شیراز» در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند.
هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات وبی است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و جولای منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (یا مشاهده‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن)، و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد. در جدول زیر، رتبۀ ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی و رتبة جهانی آن‌ها در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی گزاش شده است. سیاهة همة مؤسسه‌های ایرانی را در این نظام رتبه‌بندی در سامانۀ «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR قابل مشاهده است.
بر پایۀ گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژوئیه ۲۰۲۱ میلادی، «Harvard University» با بیشترین امتیاز پیشگام است و پس از آن «Stanford University»، «MIT»، «University of California Berkeley»، «University of Michigan»، «University of Oxford»، «University of Washington»، «Columbia University NY»، «Cornell University»، «University of Cambridge»، و در جایگاه دوم تا دهم هستند.

نظر شما