شناسهٔ خبر: 48705862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

موفقیت بزرگ برای بایدن

سنای آمریکا آماده می‌شود تا در هفته جاری طرح یک هزار میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایالات متحده را به تصویب برساند.

صاحب‌خبر -
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ از این بودجه برای اصلاح و نوسازی جاده‌ها، پل‌ها، سامانه‌های ترابری و فرودگاه‌ها استفاده خواهد شد. تصویب این طرح که هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از آن پشتیبانی می‌کنند، یک موفقیت بزرگ برای دولت بایدن به حساب می‌آید. گفت‌وگوهای فشرده سناتورهای دو حزب در تمام مدت شنبه و یکشنبه ادامه داشت تا سند ۲۷۰۰صفحه‌ای که جزئیات برنامه در آن مشخص شده است، تهیه و تدوین شد.
چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنا می‌گوید: این برنامه سرمایه‌گذاری سنگین با حمایت هر دو حزب، اتفاق بزرگی است که پس از گذشت چندین دهه روی می‌دهد. این مصوبه راه را برای طرح دیگر دموکرات‌ها برای تصویب یک سرمایه‌گذاری سه و نیم هزار میلیارد دلاری در حوزه‌های اجتماعی هموار می‌سازد؛ طرحی که از آن به عنوان طرح «زیرساخت انسانی» نام برده می‌شود.

لایحه اخیر ۲۷۰۰صفحه‌ای «قانون سرمایه‌گذاری زیربنایی و مشاغل» نامیده می‌شود و به گفته چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، این لایحه می‌تواند ظرف چند روز آینده رای لازم را به‌دست آورد. بنابراین گزارش، انتظار می‌رود با تصویب این لایحه در کنگره آمریکا، بودجه آن طی پنج سال آینده در موارد زیرساختی دراین کشور هزینه شود.

از محل تصویب این طرح یک تریلیون دلاری قرار است تا سرمایه‌گذاری‌هایی به مبلغ ۱۱۰میلیارد دلار در زمینه جاده‌ها و پل‌ها، ۳۹میلیارد دلار در امور حمل‌ونقل عمومی، ۶۶میلیارد دلار در زمینه خط آهن، ۵۵میلیارد دلار در امور آب و فاضلاب هزینه شوند، همچنین میلیاردها دلار نیز برای بنادر، فرودگاه‌ها و نیروگاه‌ها و بهبود پهنای باند اینترنت در نظر گرفته شده است.

این گزارش می‌افزاید: هفته گذشته ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه با این طرف همراهی و موافقت کرده‌اند و برای تصویب این لایحه در سنا نیازمند حداقل ۶۰ رای موافق بوده تا مانع از اخلال «اطاله در بررسی» در صحن مجلس سنا شوند. این نخستین طرح و سپس قانون زیرساخت‌ها در دولت جو بایدن به شمار خواهد رفت. پیش از این و در اواخر ژانویه ۲۰۲۱ دولت بایدن طرح بلندپروازنه بیش از ۲تریلیون دلاری در زمینه امور زیرساختی در آمریکا را ارائه داده بود؛ این مساله با مخالفت حزب جمهوری‌خواه روبه‌رو شد و تا ماه آوریل با وجود تعیین ضرب‌الاجل از سوی بایدن به درازا کشید؛ حزب جمهوری‌خواه خواهان کاهش این هزینه و همچنین برخی تغییرات در مسائل زیربنایی موجود دراین طرح شده بود.

دموکرات‌ها امیدوارند این همکاری دو حزبی درباره طرح موسوم به زیرساخت‌های انسانی نیز ادامه پیدا کند. این لایحه قرار است به طرح‌های موسوم به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و کمک به میلیون‌ها مهاجران هزینه شود. همچنین قرار است بخشی از هزینه‌های این طرح به سالمندان و مسائل بهداشتی تعلق گیرد. با این حال اولویت فعلا با طرح یک تریلیون دلاری است. مجلس سنا ابتدا باید لایحه زیرساخت‌ها را برای ارتقای جاده‌های قدیمی، پل‌ها و خطوط ریلی کشور و گسترش دسترسی سریع به اینترنت به مناطق روستایی که اقتصاد آنها با تکنولوژی قدیمی دچار مشکل شده است، قرار دهد.

این قانون همچنین به ایجاد شبکه ملی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و جایگزینی لوله‌های آب سربی کمک می‌کند، هرچند؛ این بخش از قانون در حد انتظارات بایدن نبوده است. با این حال هنوز برخی جمهوری‌خواهان منتقد این لایحه هستند. جان کورنین، ریک اسکات و مارتا بلک‌برن با انتقاد از لایحه زیرساخت‌ها می‌گویند که وقت کافی برای بررسی آن ندارند. بلک‌برن تصریح می‌کند: دموکرات‌ها چنان روی این لایحه عجله به خرج می‌دهند که کسی وقت نمی‌کند آن را کامل مطالعه کند.

درحالی‌که هیچ‌کدام از این سه سناتور راه را برای این لایحه مسدود نکردند، میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنای آمریکا روز دوشنبه به دموکرات‌ها هشدار داد که از اعمال هرگونه برنامه زمانی اورژانسی برای این لایحه خودداری کنند و گفت که بررسی این اقدام مستلزم یک فرآیند اصلاح قوی است.

برچسب‌ها:

نظر شما