شناسهٔ خبر: 48705470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

هشدار غرب درباره جنایات جنگی طالبان

سفارتخانه‌های امریکا و انگلیس در کابل همزمان با افزایش تنش‌ها در سه شهر مهم افغانستان و کشتار ده‌ها غیرنظامی در ولسوالی «سپین بولدک» در جنوب این کشور، در توئیت‌هایی جداگانه، اقدامات این گروه شبه نظامی را در چهارچوب اتهام جنایت جنگی احتمالی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این توئیت‌ها که «سهیل شاهین»، سخنگوی طالبان آن را بر پایه گزارش‌های بی‌اساس عنوان کرده است، هر یک از سفارتخانه‌ها به صورت جداگانه جنایات شهر مرزی «سپین بولدک» را محکوم کردند: «سران طالبان باید مسئولیت جنایت مبارزانشان را بپذیرند. چراکه اگر آنها در حال حاضر نتوانند کنترلی بر آنها داشته باشند هیچ کاری از آنها در دولت نیز ساخته نخواهد بود.»

توئیت‌های اعتراضی و هشدار‌آمیز امریکا و انگلیس به دنبال گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر درباره کشتارهای انتقامی در مرز سپین بولدک روی خروجی سایت‌ها رفت. در این گزارش آمده است: «پس از اینکه طالبان بر سپین بولدک مسلط شد، عوامل این گروه با شناسایی و دستگیری شماری از مقامات دولتی، حتی افرادی را که در جنگ نقشی نداشتند به قتل رساندند.»

به نوشته «سی‌ان‌ان»، طالبان به تازگی با تصرف ساختمان رادیو و تلویزیون استان استراتژیک هلمند، شبکه‌های دولتی افغانستان را در دست گرفته‌اند اما هنوز هیچ محتوایی تولید نشده است. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز در پیامی به «سی‌ان‌ان»، صحت اخبار اعلام شده در این‌باره را تأیید کرد. به نوشته «طلوع نیوز»، «توماس نیکلسن»، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا گفت: «هیچ نشانه روشنی درباره تغییر مثبت رویکردهای طالبان دیده نمی‌شود. در مناطق تحت کنترل طالبان در موارد زیادی شاهد موارد نقض حقوق بشر بوده‌ایم؛ از جمله ممنوعیت تحصیل برای دختران و غارت اموال مردم که بسیار نگران‌کننده هستند. طالبان معتقد است به روند گفت‌و‌گوها متعهد است اما برای کسب قدرت همچنان اصرار بر پیمودن روش‌های نظامی دارد. امیدواریم نیروهای داوطلب مردمی در برابر طالبان بتوانند نقش مثبتی داشته باشند.» نمایندگان دیپلماتیک استرالیا، کانادا، چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، سوئد، بریتانیا، امریکا، اتحادیه اروپا و ناتو نیز در افغانستان با صدور بیانیه مشترکی از طالبان خواستند از نقض حقوق بشر دست برداشته و در محاکمه جرایم جنگجویانش از قانون پیروی کنند. در همین حال به نوشته روزنامه «هشت صبح»، وزیر خارجه افغانستان نیز در دیدار با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از افزایش خشونت طالبان و کشتار غیرنظامیان، خواستار تحقیق درباره این جنایات جنگی و مجازات عاملان آن شد. به گزارش ایسنا، «محمدحنیف اتمر»  به روزنامه روسی ایزوستیا گفت: «ما آماده همکاری با طالبان و آوردن آنها به دولت هستیم و تنها شرط ما این است که سرنوشت افغانستان با آزادی بیان و اراده مردم کشور تعیین شود و افغانستان نه تنها نباید تهدیدی برای سایر کشورها باشد که باید از تروریست‌های خارجی نیز پاک شود. بنابراین اگر آنها دست از تروریسم بردارند ما آماده همکاری هستیم.»

جدیدترین رویدادهای میدانی

در شرایطی که امریکا برای جلوگیری از پیشروی‌های نیروهای طالبانی، حملات هوایی خود را در هرات، قندهار و لشگرگاه افزایش داده است اما همچنان گزارش‌ها از افزایش شمار تلفات غیرنظامیان حکایت دارد. شرایط به قدری وخیم است که پزشکان بدون مرز، آمار تلفات را در استان هلمند صعودی اعلام کرده‌اند: «باران گلوله و بمب بر سر مردم، آمار کشته‌ها در این بخش پرجمعیت را رو به افزایش نشان می‌دهد. هر روز شماری از خانه‌ها ویران و بسیاری از ساکنان آنها مصدوم می‌شوند.» وزارت دفاع افغانستان یک روز پس از اعلام طرح امنیتی اشرف غنی، از اعزام نیروها به این بخش‌ها خبر داد. چراکه به باور کارشناسان «الجزیره»، در صورتی که یکی از شهرهای مهم به دست طالبان بیفتد، افغانستان شاهد فصل جدیدی از خشونت‌ها و درگیری‌ها خواهد بود.

در این شرایط به نوشته «طلوع نیوز» افغانستان، مردم هرات در هراس از تسلط طالبان بر کشور در اقدامی خودجوش، به حمایت از نیروهای امنیتی برخاستند و با حضور در بام خانه‌هایشان شعار «الله اکبر» سردادند. در کابل نیز مردم با فراخوان ستاد مردمی ساعت 9 شب بر فراز بام‌ها رفته و در حمایت از نیروهای امنیتی با مردم هرات همصدا شدند. «عبدالله عبدالله»، رییس شورای عالی مصالحه ملی و «حامد کرزای»، رییس جمهوری سابق افغانستان این اقدام را مورد تقدیر قرار داده و آن را هشداری برای طالبان خواندند.

برچسب‌ها:

نظر شما