شناسهٔ خبر: 48705028 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در آستانه نشست امروز پاریس

سازمان ملل و اتحادیه اروپا تشکیل دولتی با اختیارات کامل در لبنان را خواستار شدند

سپیده حسینی

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که این سازمان منتظر تشکیل سریع کابینه‌ای زیر نظر نحیب میقاتی، نخست وزیر مکلف جهت اجرای اصلاحات و حل بحران‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: سازمان ملل و دولت فرانسه پس از یک سال از وقوع انفجار در بندر بیروت امروز (چهارشنبه) کنفرانس بین‌المللی را برای حمایت از مردم لبنان برگزار خواهد کرد.

دوجاریک تاکید کرد: امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل به نمایندگی از این سازمان در کنفرانس حضور داشته و بر لزوم حمایت از لبنانی‌ها و کشورشان در بحبوحه یکی از بدترین بحران‌های تاریخ معاصر این کشور تاکید خواهد کرد؛ بحرانی که در حال حاضر بیش از نیمی از مردم لبنان را در فقر قرار داده و از هر سه لبنانی یک نفر امنیت غذایی ندارد و حدود چهار میلیون نفر در این کشور با خطر عدم دسترسی به آب آشامیدنی مواجه هستند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: امینه محمد در کنفرانس امروز تاکید خواهد کرد که سازمان ملل منتظر تشکیل سریع کابینه‌ای زیر نظر نحیب میقاتی، نخست وزیر مکلف جهت اجرای اصلاحات و حل بحران‌ها است.

همچنین دوجاریک با اشاره به پیام دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: محتوای این پیام این است که مردم لبنان از روحیه و اراده حرکت به جلو برخوردار هستند و این کنفرانس فرصتی برای ابراز حمایت سیاسی جدی از لبنانی‌ها است.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای تسریع در تشکیل کابینه‌ای لبنانی دارای اختیاراتی گسترده جهت رسیدگی به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و اجرای اصلاحات در این کشور و فراهم کردن مققدمات برگزاری انتخابات سال آینده را خواستار شد.

این اتحادیه مقامات لبنان را تشویق کرد در تحقیقات جاری درباره علل انفجار سال گذشته بندر بیروت، بدون تاخیر بیشتر به نتایجی دست یابند.

همچنین این اتحادیه رهبران سیاسی لبنان را تشویق کرد از این فرصت برای بازگرداندن اعتماد مردم و کنار گذاشتن اختلاف‌نظرها استفاده کنند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: با گذشت یک سال از اتفاقات فاجعه‌بار در لبنان، بسیاری از کودکان در این کشور هنوز تحت تاثیر پیامدهای منفی آن انفجار هستند، انفجار بیروت موجب ویرانی مساحت گسترده‌ای از شهر بیروت و کشته شدن بیش از ۲۰۰ تن از جمله شش کودک و زخمی شدن بیش از ۶۵۰۰ تن دیگر از جمله هزار کودک شد.

یونیسف در ادامه بیانیه خود آورد: با تخریب پاساژها و مراکز تجاری ده‌ها هزار کارگر لبنانی و ساکنان این کشور مشاغل خود را از دست داده و تا امروز برای تهیه نیازهای اولیه زندگی همانند غذا و بهداشت برای کودکانشان تلاش می‌کنند.

این سازمان با اشاره به وخامت شرایط در بیروت به دلیل شیوع بیماری کرونا تاکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها در رفع پیامدهای منفی انفجار در سایه شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما