شناسهٔ خبر: 48704675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مباهله ، از با شکوه‌ترین وقایع تاریخ اسلام

خبرگزاری صداوسیما

روز مباهله از وقایع مهم تاریخ اسلام است که به اثبات حقانیت شیعه می‌پردازد، روزی است که آیه تطهیر و حاتم‌بخشی حضرت علی (ع) در این روز نازل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، روز ۲۴ ماه ذی‌الحجه، سال دهم هجری، یکی از مبارک‌ترین و باشکوه‌‏ترین ماجرا‌های تاریخ اسلام به نام مباهله اتفاق افتاد که قرآن کریم نیز آن را بیان کرده و این روز از اهمیت ‏خاصی برخوردار و به عنوان میراثی جاودان برای جهان اسلام به یادگار مانده است.


مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی‌الحجه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر (ص) طی نامه‌ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد.

در سال دهم هجری، گروهی از مسیحیان نجران (منطقه‌ای در جنوب غربی عربستان سعودی) در شهر مدینه، نزد حضرت رسول (ص) آمدند و درباره حضرت عیسی (ع) با او گفتگو کردند؛ پیامبر (ص) فرمود: عیسی بنده خدا و کلمه او بود که آن را بر مریم القاء نمود؛ مسیحیان گفتند چگونه ممکن است انسانی بی‌پدر به دنیا آید؟

آیه‌ای از قرآن در این‌باره نازل شد که مَثَل عیسی، مَثَل آدم است که بدون پدر و مادر و به امر الهی به دنیا آمده است؛ وقتی عقل و استدلال در وجود آن‌ها تأثیر نکرد و بحث به نتیجه نرسید، پیامبر اسلام (ص) به فرمان پروردگار به آن‌ها پییشنهاد مباهله داد، یعنی دو گروه، در محلی جمع شوند و به درگاه خداوند دعا و تضرع کنند و از خدا بخواهند حقیقت را آشکارنموده و دروغگویان را لعنت کند.

بیشتر بخوانید:اهداء جهیزیه به زوج‌های جوان در استان خوزستان+ فیلم

هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند. مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم(ص) با عزیزترین کسانش یعنی (حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)،  امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد مطمئن شدند که حضرت محمد(ص) اگر به خودش مطمئن نبود، جان خانواده اش را به خطر نمی‌انداخت. پس از مباهله کناره گرفتند.

نظر شما