شناسهٔ خبر: 48704207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وضعیت بحرانی کرونا در خراسان شمالی/خروجی ستاد استانی کرونا، تقریبا هیچ!

نیمه‌ دوم تیرماه بود که نرم‌افزار ماسک، قرمز شدن شهرستان‌های خراسان شمالی را نشان داد و تا الان که به نیمه مردادماه نزدیک شده‌ایم شاهد پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستان هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، پیک پنجم کرونا، دردسری برای کادر درمان شده که روز به روز شاهد شرایط کرونایی دشوارتری است.

از نیمه‌ دوم تیرماه بود که نرم‌افزار ماسک شرایط قرمز شدن شهرستان‌های خراسان شمالی را نشان داد و تا الان که به نیمه مردادماه نزدیک شده‌ایم شاهد تمام شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستان هستیم.

سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، اظهار کرد: وضعیت کرونایی استان بحرانی است و در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان امام حسن(ع) بستری شد که در نوع خود بی‌سابقه بود.

وی گفت: ۴۰ تخت جدید به تخت‌های بیماران کرونایی بیمارستان امام حسن(ع) افزوده شد.

هاشمی تصریح کرد: در بیمارستان امام علی( ع) نیز بخشی برای بیماران کرونایی اختصاص یافت و بیمارستان ارتش بجنورد نیز برای این وضعیت بحران اعلام آمادگی کرده است.

این افزایش ابتلا به کرونا نشان از عدم رعایت مردم نسبت به گذشته و همچنین بی‌تدبیری ستاد کرونا است.

مردم خواهش کادر درمان را بشنوند

پیمان فیضی نیز در همین مورد اظهار کرد: وضعیت خیلی بحرانی است و از هم استانی تقاضا دارم برای حفظ سلامت خود و خانواده‌شان از سفر کردن و حضور در مهمانی‌های خانوادگی، مجالس و تجمعات خودداری کنند.

وی گفت: عادی انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی باعث افزایش فشار و خستگی به کارکنانی می‌شود که ۱۸ ماه بی‌وقفه در صف مقدم مبارزه با کووید ۱۹ حاضر بودند.

مدیر روابط عمومی و امور بین المللی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، تصریح کرد: برای انتقال بیماران کرونایی بد حال بایستی با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند و اگر بیمار بد حال نیست به مراکز سرپایی ۱۶ ساعته یا درمانگاه‌های عمومی و تخصصی سطح شهر مراجعه کنند.

باتمام این‌ها وقتی از مردم سوال می‌شود بی‌تفاوت از آن عبور کرده و حاضر به رعایت معمولی‌ترین پروتکل‌ها نیستند.

این در حالی است که تنها پاسخ استاندار به این معضل این است: محدودیت های جدید مطابق با مصوبات قرارگاه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا و بر اساس رنگ‌بندی کرونایی و به تفکیک شهرهای استان اعمال می شود.

در همین حوالی کمین بی امان کووید ۱۹، مسابقات متعدد ورزشی نیز در استان انجام شده است و تالارها نیز مشغول به پذیرایی از میهمانانی‌اند که ممکن است بعد آن میهمان کرونا شوند.

در همین حین سیداحمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: متأسفانه برخی از افراد هنوز اقدام برای واکسیناسیون نکردند که لازم به ثبت‌نام است‌.

وی گفت: تاکنون ۸۷ هزار دز واکسن وارد استان شده که از این تعداد ۶۵ هزار و ۷۰۰ دوز در نوبت اول و ۲۷ هزار دوز در نوبت دوم تزریق شده است.

به نظر می‌رسد آگاهی دهی مناسب برای واکسیناسیون نیز صورت نگرفته است.

راهکار چیست؟/ واکسینه را مردم جدی بگیرند

ضمن احتمال تعطیلی دوهفته‌ای کشور،  واکسیناسیون کرونا نیز سرعت گرفته و این می‌تواند عامل مهمی در کنترل شیوع کرونا باشد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد، در خصوص واکسیناسیون رانندگان، اظهار کرد: اولویت واکسیناسیون با رانندگان دارای مجوز فعالیت است و با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان، درهفته نخست به ترتیب رانندگان تاکسی‌های زرد، خط واحدها، آژانس‌ها و رانندگان حمل بار برای دریافت واکسن معرفی می‌شوند. 

 همچنین مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز چندی پیش آغاز واکسینه معلمان را خبرداد.

خبرنگاران نیز تزریق واکسن خود را شروع کرده اند.

سرهنگ عین الله حاتمی جانشین فرمانده سپاه استان در خصوص طرح شهید سلیمانی نیز بیان کرد: طرح شهید سلیمانی همچون گذشته درحال خدمات رسانی است و از روزهای آتی سرمایه‌گذاری بر روی شورای راهبری محلات هم فعال می‌شود که موجب آگاهی دهی محله‌ای و تشویق مردم به رعایت پروتکل‌ها است.

امید است که مراعات مردم و چاره‌اندیشی ستاد مبارزه با کرونا موجب کنترل پیک پنجم شده و مردم بتوانند به زندگی عادی بازگردند.

انتهای پیام/ج/ی

نظر شما