شناسهٔ خبر: 48702298 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایروان به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای مشکلاتش با دولت باکو

ایراندخت آذر شکیب

نخست وزیر ارمنستان گفت، مسائلی که با دولت باکو وجود دارد را می‌توان از طریق دیپلماسی حل و فصل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت: ‌از ۱۲ مه سال جاری میلادی یگان‌های نیروی مسلح ارتش جمهوری آذربایجان به صورت غیرقانونی در مرز ارمنستان مستقر شده‌اند. تمامی این مدت هم ما با انتقادهایی روبرو بودیم که چرا ارتش ارمنستان اقدامی در این مورد انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: می‌خواهم موضع خودمان را بیان کنم؛ مادام که فرصت حل مسائل از طریق دیپلماسی و ابزار سیاسی وجود دارد،‌ ما از این روش استفاده می‌کنیم.

نخست وزیر ارمنستان همچنین گفت:‌ دولت جمهوری آذربایجان تصور می‌کند که یک ابر قدرت در منطقه است که دستوراتش را دیکته می‌کند در حالیکه ارمنستان دستورکار متفاوت و شخصی خودش را پی می‌گیرد.

از اواسط مه ۲۰۲۱، تنش‌ها بین مرز دو کشور بار دیگر پس از آن شدت گرفته که ایروان،‌ دولت باکو را به تحرکات برون مرزی در استان جنوبی "سیونیک" و با بهانه تنظیم و طرح قلمرویی پس از درگیری‌های پاییز گذشته در قره‌باغ متهم کرد.

اوضاع در یک هفته اخیر پس از آن رو به وخامت گذاشته که ارتش جمهوری آذربایجان شش سرباز ارمنی را بابت گذر از این مرز مورد مناقشه در منطقه کلبجر دستگیر و زندانی کرد؛ اتهامی که ایروان نمی‌پذیرد.

تیراندازی در دو طرف مرز هم ماه گذشته میلادی صورت گرفت. جمهوری آذربایجان می‌گوید که ارمنستان آتش‌بس بین خودشان را نقض کرده است. اما این ایروان است که می‌گوید سه سرباز این کشور در پی تیراندازی‌ها در گغارکونیک کشته و پنج تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما