شناسهٔ خبر: 48702256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم تقویت ریه مبتلایان به آسم در برابر کرونا

آسم نوعی بیماری التهابی ریه و مجاری هوایی است که در تمام سنین افراد را درگیر می‌کند و با کاهش کیفیت زندگی، موجب خسارات مالی و در مواردی جانی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، در افراد مستعد با تحریکات محیطی، بیماری آسم شروع شده و می‌تواند با حملات خفیف تا شدید موجب تنگی نفس و درگیری ریه افراد شود.


کارشناسان معتقدند: از طرفی با ادامه همه‌گیری کروناویروس و ابتلای افراد به این بیماری، ریه و سیستم تنفسی درگیر شده و تنفس با مشکل مواجه می‌شود که این امر در افراد مبتلا به آسم می‌تواند شدیدتر باشد.


کی از این کارشناسان می‌گوید: به مبتلایان به آسم برای جلوگیری از درگیری ریه‌هایشان با کووید ۱۹ اکیدا توصیه می‌شود شیوه‌نامه‌های بهداشتی ارائه‌شده از سوی ستادملی کرونا و وزارت بهداشت را رعایت کنند و برای تقویت ریه خود در برابر این بیماری، نکات مطرح‌شده از سوی پزشک مربوط را مدنظر داشته باشند.


راضیه رکنی افزود: همچنین بهتر است از هر نوع ماده محرک ریه و دستگاه تنفسی از جمله مواد شیمیایی، مواد آرایشی و بهداشتی محرک، عطر و ادکلن شدید، گردو غبار، دود و آلودگی هوا، افشانه‌های حشره‌کش و... دوری گزیده و با تغذیه مناسب از ریه‌های خود مراقبت کنند.


وی ادامه داد: همچنین بهتر است در تغذیه روزانه خود از سبزیجات تازه و میوه‌های مقوی غیرمحرک مانند سیب، گیلاس، زردآلو، هندوانه، موز، مرکبات، انگور و... استفاده کنند.


یکی دیگر از این کارشناسان گفت: همچنین توجه شود میوه‌های حساسیت‌زا با احتیاط و دقت مصرف شود و اگر سابقه حساسیت به میوه‌ای وجود دارد، از جمله خربزه، طالبی، هلو و سبزیجاتی مانند سیر و پیاز و... از مصرف آن خودداری شود. اگر بیمار مبتلا به آسم به ادویه‌جات حساسیت دارد، بایدآن‌ها را از غذای مصرفی فرد بیمار حذف کرد.


مریم شریف گفت: توجه داشته باشید ورزش ملایم و فعالیت بدنی کافی برای بهبود عملکرد ریه‌ها ضروری بوده، ولی در کنار فعالیت بدنی باید دقت شود این فعالیت موجب از دست دادن آب شدید بدن و گرمازدگی نشود.


وی ادامه داد: در فصل گرما، مصرف بالای آب و مایعات می‌تواند مانع تحریک شدید ریه شده و باعث بهبود فعالیت سیستم تنفسی شود که توصیه می‌شود به میزان کافی آب و مایعات سالم و طبیعی مصرف شود.


همچنین برای محافظت ریه‌ها و بدن تاکید می‌کنم از مصرف نوشابه‌های گازدار و غنی از مواد قندی پرهیز شود.

بیشتر بخوانید :اقدام بیماران دیابتی برای تزریق واکسن کرونا

در نهایت، بیماران مبتلا به آسمی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند نیز باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، مانع درگیری ریه‌های خود شوند و از طرفی با دریافت میزان کافی اکسیژن و هوای سالم از تحریک حملات آسم ممانعت کنند.

نظر شما