شناسهٔ خبر: 48702225 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

طی مراسمی در یزد؛

کتاب‌های «یزد جهانی، پایتخت هنرهای جدید» و «سایه‌های فیروزه‌ای» رونمایی شد

کتاب‌های «یزد جهانی، پایتخت هنرهای جدید» و «سایه‌های فیروزه‌ای» طی مراسمی در یزد رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم رونمایی از دو کتاب «‌سایه‌های فیروزه‌ای» و «‌یزد جهانی پایتخت هنرهای جدید» با حضور جمال الدین عزیزی شهردار یزد و مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان یزد در محل گنجینه فرهنگ و هنر یزد برگزار شد.

جوادیان‌زاده در این مراسم با اشاره تاریخچه طرح «‌شهرهای خلاق» در جهان و کشور گفت: ایده و طرح «‌شهرهای خلاق» توسط یونسکو به صورت سالانه برگزار می‌شود که در آن شهرهای دارای میراث فرهنگی و نظری مشترک می‌توانند تجربیات خود را به یکدیگر انتقال دهند.

وی افزود: این طرح در کشور ما بازتعریف شده و به صورت بومی اجرایی می‌شود که استان یزد توانسته سه شهر را به عنوان شهرهای خلاق در زمینه هنرهای تجسمی معرفی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: هنرهای تجسمی، عینی‌ترین و ملموس‌ترین صورت هنر است که می‌تواند در بازآرایی، ‌زیباسازی و تلفیق فرهنگ شهری مورد استفاده قرار گیرد.
 

وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش «‌سایه‌های فیروزه‌ای» به همت اداره‌کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی یزد گفت: همایش ملی «سایه‌های فیروزه‌ای» با رویکرد هنرهای جدید با محوریت شهری از جمله فعالیت‌های دیگر ما بود که مورد توجه هنرمندان قرار گرفت.

جوادیان‌زاده بیان کرد: حضور هنرمندان و همچنین ذائقه‌های مردمی در خصوص هنرهای جدید نشان دهنده ضرورت رویکرد علمی به این حوزه بود که همایش سایه‌های فیروزه‌ای به همین منظور طراحی و اجرا شد.

وی همچنین با اشاره به تهیه و چاپ کتابی به عنوان مجموعه مقالات سایه‌های فیروزه‌ای گفت: با توجه به فقر منابع مکتوب در این زمینه می‌توانیم از این کتاب به عنوان مرجعی برای استفاده هنرمندان و پژوهشگران عرصه هنر استفاده کنیم.

عزیزی شهردار یزد نیز در این مراسم گفت: وقتی مدیران شهری تصمیم می‌گیرند تا خود را در معرض آزمایش و دیده شدن قرار دهند این تصمیم ساده‌ای نیست که نمونه آن را در بحث یزد شهر میراث جهانی شاهد بودیم و اگرچه شهرهای دیگر ایران نیز وجود داشت که می‌توانست به عنوان شهر میراث جهانی معرفی شوند اما ما با معرفی شهر خود به عنوان شهر جهانی، خود را در معرض این تصمیم‌ها قرار دادیم.
 

وی افزود: در حوزه شهری برندها به عنوان شمشیر دولبه هستند زیرا از یک طرف ما باید خود را در سطح جهانی عرضه کنیم و از طرف دیگر نیز باید در نگهداری آنها تلاش کنیم.

عزیزی بیان کرد: الان حوزه هنری در بحث مدیریت شهری به عنوان موضوعات فراکالبدی است و این کار جزیره‌ای نیز نیست و به نوعی همه نیز در آن دخیل هستند.

وی گفت:  زمانی که ما خواهرخواندگی می‌گیریم این بحث بسیار پیچیده‌ای است زیرا با کلی مذاکره و تبادل اطلاعات همراه می‌شود و همین امر باعث می‌شود که در دنیا ما شناسنامه شهر خود را ارائه کنیم.

شهردار یزد بیان کرد: یزد آرزوها با این منطق انتخاب شده است که ما چه کار باید بکنیم که صد سال آینده آدم‌ها دنبال گمگشته‌های الان نباشند.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر انتخاب شده‌ایم که سعی کردیم گام‌های مهمی در این زمینه برداریم.

عزیزی بیان کرد هنرهای جدید بیشتر از این که از نظر جنس جدید باشند از نظر ارائه جدید هستند و امروز دیگر هنر در ارتباط با مردم شناخته می‌شود و به نوعی به زندگی نزدیک شده است.
 

در پایان این مراسم نیز از کتاب‌های مجموعه برنامه‌های یزد شهر خلاق در هنرهای تجسمی و كتاب سايه‌های فيروزه ای، چكيده مقالات اولين همايش ملی شيوه‌های ارائه در هنرهای جديد رونمایی شد.

نظر شما