شناسهٔ خبر: 48702157 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مقصر ناکامی بزرگ تفنگ در المپیک کیست؟

فارس

ابراهیم اینانلو سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی کشورمان در خصوص دلایل نتایج کسب شده در المپیک توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ابراهیم اینانلو در خصوص نتایج ملی پوشان تفنگ در المپیک توکیو، اظهار داشت: همه انتظار مدال داشتند. وقت آن بود که تیراندازی شانس خود را برای مدال امتحان کند و به کسب مدال منجر شود. این اتفاق افتاد اما در تپانچه.

* حواشی نتایج را تحت تاثیر قرار داد

سرمربی سابق تیم ملی تفنگ کشورمان یادآور شد: هند با سرمایه‌گذاری که چند برابر ما داشت، در تیراندازی موفق نبود و مدال نگرفت. خیلی از کشورها مانند مجارستان با وجود چند قهرمان نتوانستند مدال بگیرند. فقط در هر ماده ۳ مدال تقسیم می‌شود. خیلی از کشورها با بهترین آمادگی می‌آیند. رکورد بچه‌های ما هم در تفنگ بادی به نظرم اندازه بود اما حواشی و اتفاقات نتایج را تحت تاثیر قرار داد.

* عملکرد خوب صداقت در بادی و خفیف

اینانلو افزود: رکورد مهیار صداقت با امتیاز ۶۲۹.۱ در ۵ سال گذشته در فینال حضور داشته اما در المپیک توکیو به خاطر رقابت شدید نتوانست راهی فینال شود. عملکرد او در بادی و خفیف فوق العاده بود. در سه وضعیت مردان فقط یک آسیایی راهی فینال شد چون موضوع مهمات در اروپا حل شده است. در سه وضعیت زنان هم هیچ آسیایی به فینال نرسید.

مقصر ناکامی بزرگ تفنگ در المپیک کیست؟

* عدم تمرین روانی برای المپیک

وی با اشاره به حواشی که چند ماه اخیر گریبانگیر ورزشکاران تفنگ بود، تصریح کرد: ۸۰ - ۹۰ درصد بحث در تیراندازی روانی است. نتایج را در مسابقات قهرمانی اروپا و جام جهانی دیدید. افت آنها در المپیک به خاطر حواشی و درگیری ذهنی بود. از نظر روانی تمرینات خوبی را پشت سر نگذاشتند.

بیشتر بخوانید:

چرا تیراندازی در المپیک توکیو نتیجه نگرفت؟

* نباید این المپیک را با ریو مقایسه کرد 

سرمربی تیم ملی تفنگ اندونزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به نتایجی که ملی‌پوشان در المپیک ریو داشتند این تصور وجود داشت در این دوره مدالی کسب شود، خاطرنشان کرد: نباید این بازی‌ها را با ریو مقایسه کرد چون ما در دوره قبل اردوهای خوبی را در هانوفر پشت سر گذاشتیم و این همه حاشیه نداشتیم. اتفاقات اخیر ورزشکاران را اذیت کرد. آنها یک ماه اردو نداشتند و سخت بود به شرایط قبل برگردند.

* انتخابی، بزرگترین اشتباه فدراسیون

اینانلو افزود: اوج عملکرد ورزشکاران ما در کرواسی بود؛ آن هم به خاطر مسابقه انتخابی و این اشتباه بود. اگر قرار بود انتخابی باشد، باید از قبل مشخص می‌کردند. همین موضوع بچه ها را تحت فشار قرار داد. انتخابی ضربه بزرگی بود چرا که تمام توان بچه‌ها را در جام جهانی کرواسی دیدیم اما آن مسابقات جای چنین توانی نبود. فدراسیون باید به جام جهانی کرواسی به چشم انتخابی نگاه می‌کرد.

مقصر ناکامی بزرگ تفنگ در المپیک کیست؟

وی خاطرنشان کرد: شاید این انتخابی در برخی رشته‌ها یا برخی کشورها مسئله‌ای نداشته باشد اما سیستم آنها با ما فرق می‌کند. یک ورزشکار نمی‌تواند در سال ۲ یا ۳ بار به اوج برسد. رکوردهایی که بچه‌ها در جام جهانی کرواسی زدند، بسیار بالا بود اما نتوانستند آنها را در المپیک تکرار کنند.

* مقصر عملکرد ضعیف تیراندازی کیست؟

سرمربی سابق تیم ملی تفنگ کشورمان در پاسخ به اینکه به نظر شما در کسب نتایج تیراندازی در المپیک مقصر الهام هاشمی به عنوان سرمربی است یا علی دادگر رئیس فدراسیون؟ تصریح کرد: الان همه چیز تمام شده.  نمی‌توانم بگویم چه کسی مقصر است. هر کدام به اندازه خود مقصر بودند.

اینانلو گفت: یک ماه طول کشید تا الهام هاشمی برگردد که این اشتباه فدراسیون بود. آن زمان که اردوهای تفنگ تعطیل شد، تپانچه کار خود را می کرد. خانم هاشمی می‌توانست فدراسیون را متقاعد کند بچه‌ها در همان ماده‌هایی که سهمیه گرفتند تیر بزنند تا با آرامش بیشتری تمرین کنند. اگر قرار بود انتخابی باشد، می‌توانستند این انتخابی را در ماده میکس برگزار کنند؛ نه در تفنگ بادی که رشته اصلی ماست.

مقصر ناکامی بزرگ تفنگ در المپیک کیست؟

* فشار روانی تاثیر خودش را بر نتیجه خدمتی گذاشت

وی درباره اظهارات نجمه خدمتی که گفته بود انتخاب او برای رقابت تفنگ سه وضعیت روح و روانش را به هم ریخته چرا که باید در تفنگ بادی رقابت می‌کرد، یادآور شد: وقتی یک تیرانداز نمی‌تواند تمرکز کند، بهتر است مسابقه ندهد. در همه رشته‌ها بحث روانی مطرح است اما در تیراندازی این موضوع بیشتر تاثیر می‌گذارد. من حرف نجمه را تایید می‌کنم که این اتفاق تاثیر روانی داشته است. نمی‌گویم در تفنگ بادی حتماً مدال می‌گرفت اما فشار روانی تاثیر خودش را داشت. خدمتی در المپیک ریو در سه وضعیت فینالیست شد اما فشار روانی بیشتر او را تخریب کرد.

نظر شما