شناسهٔ خبر: 48701667 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاندمی کووید ۱۹ احتمال زمین‌خوردن سالمندان را افزایش داده است

تهران- ایرنا-‌ یک نظرسنجی گسترده نشان می‌دهد، پاندمی کووید ۱۹ به دلیل تغییر در فعالیت بدنی و کاهش تحرک و به تبع آن کاهش سلامت سیستم عضلانی و اسکلتی، ‌احتمال سقوط و زمین‌خوردن سالمندان را افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، بر اساس یافته‌های جدید،‌ بیش از ۳۰ درصد افراد ۵۰ تا ۸۰ ساله بیان کردند که فعالیت بدنی آنان در طول پاندمی کووید ۱۹ بسیار کاهش یافته و ۲۰ درصد افراد معتقدند از نظر بدنی بسیار ضعیف‌تر از قبل شده‌اند.

فعالیت بدنی منظم سالمندان یکی از مهمترین روش‌های کاهش وزن اضافی و افزایش استحکام استخوان‌ها و تقویت عضلات است. بی‌تحرکی ناشی از کووید ۱۹ موجب تضعیف سیستم عضلات و استخوان‌های افراد شده و احتمال زمین‌خوردن و آسیب استخوان‌ها افزایش یافته است.

در ادامه آمده است اکثر سالمندان به دلیل استراحت طولانی در مدت پاندمی، ‌در حال حاضر از فعالیت بدنی و سقوط و زمین‌خوردن هراس دارند. این افراد به مرور استقلال خود را از دست می‌دهند و تمایل ندارند به تنهایی امور روزمره خود را مدیریت کنند.

قبل از بروز پاندمی بسیاری از سالمندان در تفریحات گروهی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی سبک، باشگاه ورزشس و استخرهای عمومی شرکت می‌کردند که به دلیل شیوع کرونا در منازل قرنطینه شدند. این امر علاوه بر مضرات روحی، باعث ضعف در سیستم عضلانی و استخوانی شده و ترس این گروه را از سقوط و زمین‌خوردن افزایش داده است.

زمین خوردن یکی از مهمترین دلایل از کارافتادگی افراد پس از ۶۵ سالگی است و سالانه میلیون ها تن در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. زمین خوردن مهمترین دلیل شکستگی لگن در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان است‎؛ همچنین باعث ضربه به سر و کاهش هوشیاری می‌شود.

متخصصان بهداشت تنها راه تشویق سالمندان به فعالیت فیزیک و کاهش ترس ناشی از زمین‌خوردن را، افزایش آگاهی در این زمینه می‌دانند

شناسایی سالمندانی که در معرض زمین خوردن هستند
محققان موفق به ساخت حسگری شدند که سالمندان در معرض زمین خوردن را شناسایی می‌کند. اعصاب اندام حرکتی و درک پیام‌های عصبی با افزایش سن کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود پاها هنگام راه رفتن موانع را احساس نکنند و بر اثر عدم تعادل، شخص زمین بخورد.

محققان دانشگاه میسوری برای شناسایی سالمندانی که در معرض زمین خوردن قرار دارند، حسگری طراحی کردند که با اندازه گیری و کنترل دایمی سرعت راه رفتن و طول گام‌ها، احتمال زمین خوردن را پیش‌بینی می‌کند.

این حسگر در محل زندگی سالمند قرار دارد و اطلاعات جمع آوری شده در مورد نحوه راه رفتن و طول گام‌ها را برای یک مرکز پزشکی در کلمبیا ارسال می‌کند. با هشدار دستگاه، کادر پزشکی اقدامات لازم برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان را فراهم می‌کنند.

سالمندان از نمونه اولیه این حسگر غیر پوشیدنی بسیار استقبال کرده‌اند و امید می رود پس از توسعه در جلوگیری از زمین خوردن و از کارافتادگی سالمندان موثر باشد
 
 

کفی هوشمند کفش برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان

محققان دانشگاه هاروارد موفق به تولید یک کفی هوشمند شدند که از زمین خوردن سالمندان جلوگیری می‌کند.
محققان دانشگاه هاروارد برای حل این مشکل، یک کفی هوشمند کفش تولید کردند که با تولید ارتعاشات ضعیف، باعث تقویت اعصاب کف پا در سالمندان می‌شود. سالمندان با استفاده از این کفی طبی، محرک‌های لمسی واقع در کف پا را بهتر تشخیص می‌دهند.

در ساخت این کفی هوشمند از یک دستگاه پیزوالکتریک استفاده شده است که نیروی مکانیکی حاصل از راه رفتن کاربر را در یک باتری قابل شارژ ذخیره می‌کند و آن را به ارتعاشاتی با دامنه کم تبدیل می‌کند. استفاده از این کفی هوشمند در بیماران مبتلا به سکته مغزی و نوروپاتی دیابتی توصیه شده است.

نظر شما