شناسهٔ خبر: 48701407 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتقاد ترکیه از بیانیه آمریکا درباره پذیرش مهاجران افغانستانی

دولت ترکیه بیانیه وزارت خارجه آمریکا را مبنی بر اسکان مهاجران افغان در کشوری ثالث برای گرفتن روادید امریکا مورد انتقاد قرارداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت ترکیه روز سه شنبه از برنامه آمریکا برای انتقال مترجمان افغان ارتش آمریکا در افغانستان به کشور‌های دیگر انتقاد کرد و آن را دلیلی برای ایجاد بحران بزرگ مهاجرت در منطقه دانست.

تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در انتقاد به این بیانیه آمریکا اعلام کرد آنکارا تصمیم غیرمسئولانه واشنگتن در مورد مهاجران افغانستانی را نمی‌پذیرد.

او در ادامه افزود: «در بیانیه وزارت خارجه آمریکا در ۲ اوت که شرط گرفتن ویزای آمریکا برای مهاجران افغان را خروج از افغانستان و اسکان در کشوری ثالث اعلام کرده بود، به کشور ما نیز اشاره شده است.»

بیلگیچ این بیانیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت بیانیه آمریکا باعث ایجاد بحران بزرگ مهاجرت در منطقه و افزایش رنج مردم افغانستان در مسیر‌های مهاجرتی می‌شود.

این دیپلمات در ادامه خاطر نشان کرد ترکیه در هفت سال گذشته میزبان بیشترین تعداد پناهندگان در جهان بوده است و ظرفیت پذیرش  مهاجران بیشتری را ندارد.

او در ادامه تاکید کرد: «ترکیه به هیچ وجه مسئولیت بین المللی کشور‌های ثالث را بر عهده نخواهد گرفت و اجازه نمی‌دهد کشور‌های دیگر برای رسیدن به اهداف خود از قوانین ترکیه سوءاستفاده کنند.»

بیلگیچ در پایان گفت: «هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که ملت ترکیه بار بحران‌های مهاجرت ناشی از تصمیمات کشور‌های ثالث در منطقه را به دوش بکشد.»

بر اساس برنامه تازه  آمریکا مهاجران افغان باید ابتدا در کشوری ثالث اقامت داشته باشند چرا که ثبت تقاضای پناهندگی و گذراندن زمان انتظار برای کسب روادید باید در کشور ثالث و بدون هرگونه کمک از سوی آمریکا انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما