شناسهٔ خبر: 48701097 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

اصفهانی‌های خوش مصرف/ در نصف جهان آب بهینه مصرف می‌شود

۸۴ درصد مشترکان آب خانگی در استان اصفهان کمتر از الگوی کشوری آب مصرف می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شاید این روزها  بیشتر از گذشته معنا و مفهوم این جمله را درک کنیم: «آب مایه حیات است.»

در روزگاری که کمبود آب در کشور روز‌های گرم و سوزان تابستان را سخت‌تر کرده، مدیریت مصرف آب نه تنها هنر بلکه وظیفه‌ای ملی است؛ راهکار هم، در عزم جدی برای فرهنگسازی است. رویکردی که از یک دهه پیش در اصفهان اتخاذ شده و حالا به ثمر نشسته است: اصفهانی‌ها در مدیریت مصرف آب نسبت به سایر استان ها، در جایگاه ویژه و ممتازی قرار دارند.

در واقع باید گفت مدیریت مصرف آب که به دنبال خشکسالی‌های پیاپی و قطع جریان آب زاینده رود در اصفهان جدی‌تر از گذشته شده، حالا به سبک جدیدی از زندگی در نصف جهان تبدیل شده است تا جایی که کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که صرفه جویی در مصرف آب را جدی نگیرد.

آب

همراهی و همکاری ساکنان یک مجتمع در مدیریت صحیح آب

خانواده توکلی از خانواده‌هایی هستند که توانسته اند با مدیریت مصرف، آب بها را برای خود و چهار خانوار دیگری که همراه آن‌ها در یک مجتمع زندگی می‌کنند کاهش دهند. این مجتمع پنج واحدی قبل از هر چیز از یک الگو تبعیت می‌کنند و آن همراهی و همکاری است.

آقای توکلی مدیر این مجتمع در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آخرین رقم آب بهایی که برای مجتمع پنج واحدی ما صادر شده است ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که برای مجتمعی که پنج خانواده در کنار هم در آن زندگی می‌کنند، مبلغ مطلوبی است.

او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم مصرف آب را مدیریت کنیم جلسات مختلفی با اهالی مجتمع داشته و داریم و در این جلسات در مورد مصرف بهینه مشورت می‌کنیم و با همکاری همسایه‌ها به یکی از مجتمع‌های خوش مصرف آب در اصفهان تبدیل شدیم.

این مدیر مجتمع مسکونی بیان کرد: ملزم کردن همسایه‌ها به جارو زدن پارکینگ به جای شستن مکرر آن، جمع آوری باغچه (به دلیل مصرف زیاد آب)، تی کشیدن به جای شستشوی راه پله و ایجاد سایه بان برای کولر‌های آبی از اقدماتی است که برای مدیریت مصرف آب انجام داده ایم.

توکلی عنوان کرد: ما سالیانه پکیج‌ها را سرویس می‌کنیم، کولر را روی دور تند قرار نمی‌دهیم، در حمام از سرپوش‌های کم مصرف استفاده می‌کنیم، اجازه ورود آب دستگاه تصفیه را به شبکه فاضلاب نمی‌دهیم و با این آب گلدان‌ها را آبیاری می‌کنیم یا برای شستشوی ظروف از آن آب استفاده می‌کنیم.

الگوی مصرف

نقش پر رنگ بانوان در مدیریت مصرف آب

بر اساس نظر کارشناسان آبفا، نقش خانم‌ها در مدیریت مصرف آب غیر قابل انکار است تا جایی که بیشتر خوش مصرفی‌ها نتیجه رعایت و مدیریت خانم هاست، در همین زمینه خانم توکلی به خبرنگار ما گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم آبی که برای شستشوی میوه و سبزی استفاده می‌کنیم به فاضلاب وارد شود و از این آب برای آبیاری گلدان‌ها استفاده می‌کنیم.

او ادامه داد: بعضی از خانم‌ها برای بازکردن انجماد مواد غذایی که در فریزر نگهداری می‌کنند از آب گرم فراوان استفاده می‌کنند، اما ما از یک شب قبل مواد خوراکی منجمد را در قسمت پایین یخچال قرار می‌دهیم تا به مرور یخ آن باز شود.

خانم توکلی با اشاره به آموزش مدیریت مصرف آب در کودکی، خاطرنشان کرد: دو فرزند خردسال ما نیز به مصرف آب حساس هستند و این حساسیت تا جایی است که اگر مشاهده کنند یک فرد بزرگتر آب را هدر می‌دهد حتما به او تذکر می‌دهند، چون فرهنگ درست مصرف کردن آب بایستی از دوران کودکی آموزش داده و نهادینه شود.

مدیریت آب

۷۰ درصد مشترکان اصفهانی زیر الگو، آب را مصرف می‌کنند

میثم اعلایی مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به واسطه خشکسالی و جریان نداشتن دائمی رودخانه زاینده‌رود در اصفهان، مردم این کلان شهر در مصرف آب بیش از گذشته صرفه جویی و مدیریت می‌کنند.

او ادامه داد: این مدیریت مصرف در استان اصفهان به اندازه‌ای است که سرانه مصرف آب در استان اصفهان به۱۵۰ لیتر در شبانه روز کاهش یافته و همین موضوع استان اصفهان را نسبت به سایر استان‌ها در رتبه ممتازی قرار داده است.

مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان کرد: طبق آخرین آمار، استان اصفهان کمترین سرانه مصرف آب را در کشور دارد به حدی که ۸۴ درصد مشترکان ما زیر ۲۰ متر مکعب آب مصرف می‌کنند و ۷۰ درصد مشترکان زیر الگو یعنی کمتر از ۱۴ مترمکعب آب مصرف می‌کنند.

قبض آب

۳۵۰ هزار مشترک اصفهانی معاف از پرداخت قبوض آب هستند

اعلایی با اشاره به طرح آب امید گفت: از مجموع سه میلیون قبضی که شرکت آب و فاضلاب صادر می‌کند، ۳۵۰ هزار قبض مشمول معافیت از پرداخت آب بها هستند و این به معنای مدیریت صحیح مصرف آب در استان است.

او با اشاره به ارسال پیامکی قبض آب روی تلفن همراه مشترکان، بیان کرد: همراه با پیامک میزان آب بها، برای هر مشترک یک لینک ارسال می‌شود که شهروندان می‌توانند متوجه شوند در کدام گروه کم مصرف، خوش مصرف، پرمصرف و بد مصرف قرار می‌گیرند.

مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: پس از اینکه مشترکان دسته بندی خود بر اساس میزان مصرف آب را متوجه شدند می‌توانند در صورت پُر یا بد مصرفی راهکار‌هایی را که شرکت آب و فاضلاب برای مدیریت مصرف به آنان ارائه می‌کند مطالعه و عملیاتی کنند.

مشترکان پر مصرف

نقش خانه فرهنگ آب در فرهنگ سازی مدیریت آب

زهره تشیعی رئیس خانه فرهنگ آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از سال ۱۳۹۳ شرکت آبفای استان اصفهان تصمیم گرفت تا نخستین بار در کشور پایگاهی را با عنوان خانه فرهنگ آب تأسیس کند.

او ادامه داد: هدف ما، فرهنگ سازی صحیح در مدیریت مصرف آب بوده، چون رسیدن به سرانه‌ای پایین‌تر از همه استان‌ها در مصرف آب، امری نبوده که در یک یا دو سال اتفاق بیفتد، این مدیریت مصرف چندین سال است که به شیوه‌های مختلف پیگیری شده است.

رئیس خانه فرهنگ آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان کرد: در این مرکز فرهنگ سازی مصرف بهینه برای گروه‌های مختلف در دستور کار است به عنوان مثال، قبل از شیوع کرونا کودکان و دانش‌آموزان با حضور در این مرکز مصرف صحیح را از طریق بازی، قصه و نمایش می‌آموختند و اکنون نیز بسیاری از آموزش‌ها به صورت مجازی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

تشیعی خاطر نشان کرد: آماده سازی نماهنگ، پویانمایی، پوستر‌های متنوع و ... برای ترغیب شهروندان به مدیریت مصرف از دیگر اقدامات خانه فرهنگ آب در سال‌های گذشته بوده است.

او با اشاره به اقبال بیشتر شهروندان به حضور در فضای مجازی گفت: بستر فضای مجازی سبب شد تا بتوانیم به شیوه‌ای جدید و نوین خوش مصرفی را به شهروندان آموزش دهیم، نصب پوستر در چهار راه‌های شهر اصفهان از دیگر مواردی است که باعث شده فرهنگ درست مصرف کردن آب میان مردم نهادینه شود.

رئیس خانه فرهنگ آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به نقش پر رنگ گروه «مروجان فرهنگ آب» در مدیریت مصرف آب، خاطر نشان کرد: گروه مروجین یکی از بهترین گروه‌هایی است که با گشت زنی در شهر در صورتی که شهروندی از مدیریت مصرف آب غافل شده باشد؛ نکات لازم را به او گوشزد می‌کنند و همین تذکر‌های چهره به چهره تا حد بسیاری در مدیریت مصرف آب تاثیر گذار بوده است.

حال که مشترکان اصفهانی در مصرف آب میان همه استان‌ها خوش درخشیده اند، شایسته است مسئولان با بهره برداری سریع‌تر از سامانه دوم آبرسانی به کاهش تنش‌های آبی در شبکه توزیع آب آشامیدنی کمک کنند.

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ص

نظر شما