شناسهٔ خبر: 48701039 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش بازار؛

توسعه کشاورزی ایلام از «آبیاری نوین» می‌گذرد

ایلام- نبود آب یکی از بزرگترین چالش های کشاورزی ایلام است، به نظر می‌رسد توسعه سیستم‌های آبیاری نوین مهمترین نیاز توسعه کشاورزی در استان باشد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به پنج دهه گذشته در استان ایلام کاهش چشمگیری داشته، اما کشاورزانی که شیوه‌های نوین کشت را جایگزین روش‌های سنتی کرده‌اند خسارت چندانی ندیدند.

محمود رهداری یکی از کشاورزان خوش ذوق هلیلانی این روزها با بهره گیری از سیستم هوشمند آبیاری علاوه بر صرفه جویی در منابع آبی به افزایش تولید محصولات نیز کمک شایانی کرده است.

اخیراً این کشاورز نمونه سیستم هوشمند آبیاری را در مزرعه خود نصب کرده که نقش مهمی در میزان مصرف آب برای محصولات دارد.

صرفه جویی مطلوب در استفاده آب با سیستم‌های آبیاری نوین
این سیستم ویژگی‌های منحصر به فردی برای حفاظت از منابع آب دارد. این کشاورز نمونه هلیلانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال هاست که شیوه‌های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار داده‌ام.

سیستم آبیاری هوشمند بر اساس اطلاعات هواشناسی شامل اندازه گیری میزان رطوبت هوا، اندازه گیری دما و نیز سرعت باد اطلاعات را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و زمان آبیاری را برای کشاورز مشخص می‌کند

محمود رهداری افزود: امسال با وجود اینکه کمبود بارش باران را داشتیم اما خوشبختانه برداشت محصول ما بسیار خوب بود.

توسعه کشاورزی ایلام از «آبیاری نوین» می‌گذرد

وی تصریح کرد: در روش آبیاری تحت فشار بارانی ۵۰ درصد صرفه جویی از مصرف آب و به روش قطره‌ای نیز ۸۰ درصد صرفه جویی از مصرف آب را داشته‌ایم.

رهداری بیان کرد: ما زمین‌های خود را با همکاری جهاد کشاورزی به سیستم نوین آبیاری مجهز کردیم که تکمیل کننده این سیستم نوین آبیاری، سیستم هوشمند آبیاری است.

وی عنوان کرد: سیستم آبیاری هوشمند بر اساس اطلاعات هواشناسی شامل اندازه گیری میزان رطوبت هوا، اندازه گیری دما، و نیز سرعت باد اطلاعات را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و زمان آبیاری را برای کشاورز مشخص می‌کند.

کاهش هزینه‌های تولید با آبیاری نوین
مدیر ترویج جهاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: آقای محمود رهداری از کشاورزان پیشرو شهرستان هلیلان است که چندین بار به عنوان کشاورز نمونه استانی و ملی انتخاب شده است.

سیستم‌های نوین آبیاری برای آبیاری بسیار کمک کننده به کشاورزان هستند، هم اکنون سیستم‌های پیشرفته و هوشمند برای آبیاری وجود دارد که وزارت جهاد کشاورزی در این راستا حمایت‌های خوبی را از کشاورزان دارد

حشمت الله سیاهی افزود: اجرای این سیستم آبیاری هوشمند می‌تواند علاوه بر اینکه کاهش مصرف آب را برای کشاورز داشته باشد، در اصلاح الگوی کشت منطقه و همچنین پیش بینی کنترل آفات و یک نوع پیش آگاهی برای کنترل آفات را داشته باشد.

توسعه کشاورزی ایلام از «آبیاری نوین» می‌گذرد

وی تصریح کرد: این سیستم در مجموع باعث کاهش هزینه‌های تولید برای کشاورز و بهره بردار می‌شود.

در سیستم‌های نوین امکان اندازه گیری میزان رطوبت وجود دارد
معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گیاه یک موجود زنده است و نیاز به آب و خاک و مواد غذایی دارد.

تورج کرمی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان این است که معمولاً چه مدت و چه مقدار آبیاری به گیاه داشته باشند.

وی اظهار کرد: سیستم‌های نوین آبیاری برای آبیاری بسیار کمک کننده به کشاورزان هستند، هم اکنون سیستم‌های پیشرفته و هوشمند برای آبیاری وجود دارد که وزارت جهاد کشاورزی در این راستا حمایت‌های خوبی را از کشاورزان دارد.

وی ادامه داد: در سیستم‌های قدیم آبیاری امکان اندازه گیری میزان رطوبت وجود نداشت، اما در سیستم‌های نوین این امکان را دارند.

حمایت از کشاورزان برای توسعه آبیاری نوین
کرمی اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان از طرح‌های آبیاری نوین حمایت خواهد کرد و در این راستا تسهیلات کم بهره و بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد بیش از ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که از میزان ۱۶۰ هزار هکتار آبی شده وحدود ۳۰ هزار هکتار آن تحت پوشش شبکه‌های آبیاری نوین قرار گرفته است

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی بیش از ۸۵ درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار را تقبل می‌کند.

توسعه کشاورزی ایلام از «آبیاری نوین» می‌گذرد

وی گفت: در سیستم‌های قطره‌ای و سیستم‌های ماشین‌های آبیاری پیشرفته در حدود ۳۵ میلیون تومان در هکتار و در سیستم کلاسیک و سیستم‌های کوچک‌تر تا حدود ۳۰ میلیون تومان در هکتار کمک بلاعوض به کشاورزان کمک می‌شود.

وی عنوان کرد: استفاده از سامانه هوشمندسازی مصرف آب علاوه بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب می‌تواند راندمان تولید محصول را به میزان ۱۰ درصد افزایش دهد.

کشاورزی بزرگترین ظرفیت استان ایلام برای اشتغال و توسعه است، آمارها نشان می‌دهد بیش از ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که از میزان ۱۶۰ هزار هکتار آبی شده و حدود ۳۰ هزار هکتار آن تحت پوشش شبکه‌های آبیاری نوین قرار گرفته است.

بیش از ۶۰ هزار خانوار ایلامی شاغل در بخش کشاورزی استان ایلام امسال با خشکسالی و کمبود آب مواجه هستند، توسعه سیستم‌های آبیاری نوین می‌تواند در سال‌های بعد کمک شایانی در افزایش درآمد کشاورزان استان داشته باشد.

نظر شما