شناسهٔ خبر: 48700825 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بررسی خط دفاعی پرسپولیس؛

دژی که به سادگی تسلیم نشد/ از رهبری سیدجلال تا فداکاری‌های وحید

سمیه قدیری

پرسپولیس در حالی پنجمین قهرمانی متوالی‌اش را به‌دست آورد که بدون شک یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت این تیم در این مسیر، خط دفاعی پرقدرت برای این تیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ تیم فوتبال پرسپولیس تهران با بهره گیری از مدافعان منسجم و دژ نفوذناپذیری توانست عنوان بهترین خط دفاع لیگ برتر را به خود اختصاص دهد.

در ادامه بررسی خط به خط پرسپولیس در لیگ بیستم به سراغ خط دفاعی می رویم و شرایط مدافعان سرخ پوش را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

عنوانی تکراری برای خالق گلات!

در ساختار دفاعی و در زمینه آمار، پرسپولیس در فصول اخیر آمار خوبی را به خود اختصاص داده است. پرسپولیس در حالی لیگ بیستم را با قهرمانی به پایان رساند که با 14 گل خورده عنوان بهترین خط دفاع لیگ برتر را به خود اختصاص داد. این در حالی بود که پس از پرسپولیس، اسقلالی ها با 19 گل خورده در رده دوم ایستادند.

عنوانی که چهار فصل به پرسپولیس رسید

پرسپولیس در این 5 قهرمانی، در 4 فصل قهرمانی را همراه عنوان بهترین خط دفاع رقم زد. در لیگ نوزدهم پرسپولیس 17 گل خورده داشت و فولاد با 19 گل خورده بعد از سرخ پوشان ایستاد. در لیگ هجدهم در حالی که پرسپولیس با 14 گل خورده قهرمان شد، استقلالی ها با 13 گل خورده در این زمینه از قرمزها پیشی گرفته بودند. در لیگ هفدهم، پرسپولیس با 15 گل خورده بهترین خط دفاعی را به دست آورد و استقلال با 18 گل پس از رقیب دیرینه اش در رده دوم قرار گرفت. این در حالی بود که آمار پرسپولیس در لیگ شانزدهم در این زمینه 14 گل خورده بود و شاگردان برانکو در حالی بهترین دفاع لیگ برتر لقب گرفتند که پس از آنها تراکتور و گسترش با 24 گل خورده به صورت مشترک در رده بعدی ایستادند.

جای کسی خالی نبود!

پرسپولیس در حالی بهترین خط دفاع را در لیگ بیستم به دست آورد که خیلی ها جدایی شجاع خلیل زاده مدافع ملی پوش این تیم از جمع سرخ پوشان را شوک سنگینی برای پرسپولیس می دانستند اما با وجود تاثیرگذاری غیرقابل انکار شجاع، جانشین های او عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشتند تا جای خالی خلیل زاده در لیگ بیستم برای پرسپولیس حس نشود!

سیدجلال، رهبری تمام نشدنی!

اگرچه در هفته های پایانی فصل شرایط جسمانی سیدجلال حسینی به او اجازه نداد تا در ترکیب اصلی سرخ ها به میدان برود اما کاپیتان اول پرسپولیس در مجموع در این فصل نمایش جذابی را برای قرمزهای تهرانی از خود به نمایش گذاشت. سیدجلال در این فصل در مجموع 2160 دقیقه برای پرسپولیس به میدان رفت و علاوه بر حضور موثر در رهبری خط دفاع، 4 گل حساس و تماشایی را به ثمر رساند تا نقش غیرقابل انکاری را در ثبت این قهرمانی به جای بگذارد.

کنعانی، ستاره‌ای که خوش درخشید

شماره 6 پرسپولیس یکی از بهترین های این تیم در لیگ برتر بود و تنها شکست پرسپولیس در این رقابت ها در روزی برابر آلومینیوم رقم خورد که محمدحسین کنعانی زادگان به علت محرومیت قادر به همراهی سرخ ها نبود. او یکی از با ثبات ترین پرسپولیسی ها در لیگ برتر بود و در مجموع 2153 دقیقه برای پرسپولیس در لیگ به میدان رفت و در حالی که با جدایی شجاع، نگاه ها بیش از پیش روی او زوم شده بود، نشان داد یکی از بهترین مدافعان لیگ است. این مدافع خوش قد و قامت پرسپولیس با به ثمر رساندن یک گل نامش را در زمره گلزنان این تیم در لیگ بیستم به ثبت رساند.

آقایی، در خدمت تیم

سعید آقایی مدافعی که اولین فصل حضورش در لیگ برتر را با پرسپولیس پشت سر گذاشت در لیگ بیستم جزو یکی از بهترین های پرسپولیس بود. گرچه با حضور امیری در نقش دفاع چپ در ترکیب پرسپولیس، سعید در نیم فصل دوم کمتر به صورت ثابت در ترکیب خط دفاعی سرخ ها حضور پیدا کرد اما بدون شک عملکرد خوبی را از خود نشان داد تا مشخص شود انتخاب او برای حضور در پرسپولیس انتخاب درست و منطقی بوده است. او در 1934 دقیقه ای که در این فصل در ترکیب پرسپولیس حضور داشت، ضمن نمایش خود در برنامه های دفاعی، با 4 پاس گل بطور مشترک با احمد نورالهی عنوان دومین پاسور برتر پرسپولیس را به خود اختصاص داد.

شجاعی، گوش به فرمان کادر فنی

علی شجاعی، مهره جوان پرسپولیس جزو مهره هایی بود که شاید زمان و دقایق زیادی را در این فصل در ترکیب پرسپولیس سپری نکرد اما هر زمان که با صلاحدید کادر فنی به میدان آمد، موفق شد جواب خوبی به اعتماد مربیان بدهد. شجاعی با 280 دقیقه بازی آمار زیادی را در این زمینه به خود اختصاص نداد اما در همین زمان اندک و با وجود حضور در خط دفاعی یک پاس گل را هم به همبازیانش داد تا در این زمینه آمار جالبی را به دست آورد.

وحید یا آچار فرانسه!

منطقی این بود که نام وحید امیری در جمع هافبک ها و عناصر تهاجمی پرسپولیس مورد بررسی قرار بگیرد اما مرد چند پسته و آچار فرانسه پرسپولیسی ها در این فصل  در غیاب مدافعان تخصصی این تیم در مقاطع مختلفی دست کادر فنی را گرفت. پس از ابتلای سعید آقایی به بیماری کرونا، کمتر کسی امیدوار بود که پرسپولیس از این ناحیه متضرر نشود اما درخشش شماره 19 در دفاع چپ حتی باعث شد کادر فنی تیم ملی نیز با وجود حضور نیروهای تخصصی در این پست، برای دفاع چپ در تیم ملی نیز به او میدان بدهد. امیری خوش تکنیک در این دوره از لیگ برتر 2174 دقیقه برای پرسپولیس به میدان رفت و با 3 گل و 2 پاس گل بازی و عملکرد خوب خود را تکمیل کرد.

مهدی شیری و بازگشت پس از بحران!

عملکرد مهدی شیری را در این فصل باید به دو دوره تقسیم کرد. در حالی که او تا قبل از فینال لیگ قهرمانان آسیا عملکرد کم نوسانی را داشت پس از اشتباه غیرعمدی و تلخ برابر اولسان برای مدتی در بحران ویژه ای قرار گرفته بود ولی این ماجرا هم کم کم برای مدافع باتجربه حل و فصل شد دوباره بتواند شرایط خوبی را در دفاع راست برای پرسپولیس به نمایش بگذارد. شیری 1941 دقیقه فرصت بازی در ترکیب سرخ ها را به دست آورد و در این زمان یک گل زده را نیز برای پرسپولیس داشت.

سیامک و دردسری به نام مصدومیت!

شاید اگر مصدومیت های گاه و بیگاه کمتر به سراغ سیامک نعمتی نمی آمد، این بازیکن دقایق بیشتری را در این فصل برای پرسپولیس به میدان می رفت اما در نهایت عدد 1723 دقیقه آمار بازی این بازیکن ملی پوش سرخ ها بود. با این وجود این بازیکن نیز که مانند امیری در طول فصل در چند پست برای پرسپولیس به میدان رفت، با 2 گل و 3 پاس گل در کارهای تهاجمی نیز کمک حال پرسپولیسی ها بود، آمار خوبی  برای او به شمار می آمد.

نیم فصل برای فرشاد کافی بود!

فرشاد فرجی در حالی در نیم فصل دوم به کاروان سرخ ها در مسیر قهرمانی در لیگ برتر ملحق شد که در بدو ورود درگیری با ویروس کرونا فرصت زیادی را از او گرفت اما پس از پیروزی برابر کووید 19، توانست نمایش درخشانی را در پرسپولیس از خود نشان دهد. پس از داستان کرونا، محرومیت دو جلسه ای او پس از اتفاقات بازی برگشت در دربی زمان خوبی را از او و پرسپولیس گرفت با این وجود، فرجی در اواخر فصل توانست در غیاب سیدجلال مصدوم، خیال کادر فنی را قلب خط دفاع و در برخی بازی ها در دفاع راست، راحت کند. 

مدافعان جدا شده!

پرسپولیس در این فصل مدافعان دیگری را در اختیار داشت که در میانه راه از جمع سرخ پوشان جدا شدند و فصل را با پیراهن قرمز پایان ندادند. از جمله این نفرات می توان به محمد انصاری و احسان حسینی اشاره کرد که در نیم فصل دوم به ترتیب به مس رفسنجان و پدیده پیوستند. 6

بیشتر بخوانید:

  • دلهره ویژه در ذهن گل محمدی!
  • آمار جالب برای مدافعان پرسپولیس!

نظر شما