شناسهٔ خبر: 48700735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی عدم تمدید طرح مهلت زمانی برای مستاجران آمریکایی

هشدار درباره پيامد افزایش شمار بی‌خانمان‌ها در آمریکا

همزمان با آواره شدن میلیون‌ها آمریکایی، کارشناسان قرنطینه کردن افراد بی خانمان برای جلوگیری از گسترش گونه دلتای کرونا را غیرممکن می‌دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، کارشناسان در آمریکا با اشاره به تصویب نشدن تمدید طرح مهلت زمانی برای مستاجران و خانواده‌های آسیب دیده از همه گیری کرونا در کنگره این کشور و همزمان، تعطیل شدن کنگره برای تعطیلات تابستانی، تاکید کردند افزایش شمار بی خانمان‌ها و خیابان خواب‌ها با تلاش برای جلوگیری از گسترش گونه‌ی دلتای کووید ۱۹ همخوانی ندارد و در کل، قرنطینه کردن افراد بی خانمان غیرممکن است.

<div id="video-display-embed-code_6799931"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3183237/6799931?width=350&height=250"></script></div>

با پایان یافتن ممنوعیت اخراج مستاجران از خانه هاشان در آمریکا که به منظور کاهش پیامد‌های گسترش همه گیری عفونت ویروسی کووید ۱۹ اعمال شده بود میلیون‌ها آمریکایی فقیر و مستمند با خطر تخلیه‌ی اجباری خانه‌های اجاره‌ای و آواره شدن در خیابان‌ها روبرو شده اند.

در همین حال، نمایندگان کنگره آمریکا پس از آنکه نتوانستند بر سر تمدید ممنوعیت اخراج مستاجران به توافق برسند، کنگره را تعطیل کرده و راهی خوشگذرانی شدند. ممنوعیت یاد شده با هدف جلوگیری از بی خانمان شدن مردم و کمک به توقف گسترش همه گیری کووید-۱۹ تصویب و اجرا شده بود.

کسانی که پس از گسترش عفونت ویروسی کووید شغل شان را از دست دادند و نتوانستند اجاره بها پرداخت کنند از پشتیبانی قانونی برخوردار شدند. یخ بازستانی ملک رهنی و اخراج مستاجران در روز ۳۱ ژوئیه وا رفت. پس از گسترش همه گیری عفونت ویروسی کووید، نمایندگان کنگره برای جلوگیری از اخراج مستاجران و در خانه ماندن مردم، در ماه سپتامبر گذشته قانونی تصویب کردند.

مشخص نبود در صورت تمدید نشدن مهلت زمانی اجرای این قانون چه تعدادی از مردم آواره‌ی خیابان می‌شوند. در یک بررسی، شمار افرادی را که در معرض اخراج از خانه هاشان قرار داشتند بیش از ۳.۶ میلیون نفر برآورد کردند. برخی از فعالان با برگزاری رویداد اعتراض آمیز روبروی ساختمان کنگره از نمایندگان خواستند مهلت زمانی را تمدید کنند.

یکی از معترضان گفت: «در واقع مشخص شد که خانه‌ی ما برای فروش گذاشته شده و صاحبخانه از ما خواسته آنجا را تخلیه کنیم تا بتواند خانه را بفروشد؛ به همین علت ناچار شدیم این درگیری حقوقی را راه بیاندازیم، زیرا هیچ جای دیگری برای ماندن نداریم و در نهایت از خیابان سر در می‌آوردیم!»

فرد دیگری گفت: «حقیقت این است که بسیاری از مردم توانایی پرداخت اجاره بها ندارند و به همین علت، آن‌ها را از خانه هاشان بیرون می‌کنند؛ از این رو ما باید اینجا گردهم می‌آمدیم!»

معترض دیگر گفت: «ما در ماه ژانویه دست به اعتراض زدیم و مهلت زمانی تمدید شد؛ بار دیگر در ژوئن اعتراض کردیم و مهلت گرفتیم و اکنون هم داریم اعتراض می‌کنیم، زیرا همه گیری پایان نیافته و شاهد هستیم که موارد ابتلا به عفونت ویروسی با شیوع گونه‌ی دلتا دارد بیشتر و بیشتر می‌شود. همچنین بسیاری از مردم هنوز شغل تمام وقت ندارند، به ویژه طبقه‌ی کارگری که با دشواری‌های فراوانی روبرو شده اند.»

نمایندگان حزب دموکرات هم در این رویداد اعتراض آمیز حضور داشتند. خانمی که خود را نماینده‌ی مجلس نمایندگان آمریکا معرفی می‌کرد، گفت: «من می‌دانم این مردم با چه وضعیتی روبرو هستند؛ خودم پیشتر از خانه‌ی اجاره‌ای اخراج و مجبور شدم داخل خودرو بخوابم. از این رو، در جایگاه نماینده‌ی کنونی کنگره نمی‌توانم در چنین شرایطی اجازه بدهم نمایندگان برای خوشگذارانی به تعطیلات بروند. من نماینده نباید دنبال زندگی خودم بروم و اصلا به این هفت میلیون نفر نیندیشم.»

مهلت زمانی تعیین شده پایان یافت و کنگره هم تعطیل شد؛ نانسی پلوسی، نماینده حزب دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان از جو بایدن، رئیس جمهور خواست مهلت زمانی را تمدید کند تا نمایندگان از تعطیلات تابستانی بازگردند؛ اما کاخ سفید گفته ایراد قانونی دارد.

کارین جین پی یر، معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: «دادگاه عالی گفته این مهلت زمانی تنها با مجوز کنگره قابل تمدید شدن است؛ این تصمیم و رای آنان بود، و بدین ترتیب گفتند که مهلت زمانی تعیین شده غیرقانونی است و باید نادیده گرفته شود!»

خانواده‌ها در آمریکا هم اکنون دچار تشویش شده اند و خواب از سرشان پریده است. برخی هم ناچارند بین غذا خوردن و پرداخت اجاره بها و ودیعه مسکن، یکی را برگزینند. بسیاری از مردم در جستجوی شغل هستند، اما چشم انداز آواره شدن در خیابان خیلی آنی و فوری به نظر می‌رسد.

عضو گروه هوادار کم درآمد‌ها در نیویورک گفت: «سیاستگذاری از نظر من، چیزی است که سازماندهی شده باشد؛ یعنی جنبش ایجاد کردن و قدرت جنبش! تنها راهی که ما می‌توانیم کشورمان را دچار تحول و دگرگونی کنیم آن است که جنبش‌ها باید کنگره را زیر فشار قرار بدهند تا کار انجام بدهد. هرگز نباید در پی ایجاد شرایطی باشیم که میلیون‌ها نفر دیگر از مردم با تجربه‌ی آوارگی و بی خانمانی روبرو شوند.»

وی‌ افزود: «اما چگونه می‌خواهیم امنیت برقرار کنیم در حالی که عوامل وابسته به آن را نادیده می‌گیریم! عواملی همچون افزایش ابتلا به گونه دلتای عفونت ویروسی کووید-۱۹ و یا خطر روزافزون خشونت فیزیکی و روانشناختی؛ همه‌ی این مواردی که اتفاق می‌افتد شرایطی را به وجود می‌آورد که به سازماندهی جنبش مردمی ختم می‌شود. از این رو باور دارم که هشتگ #کنگره را اشغال کنید! بخشی از درخواستی بزرگتر است که اتفاق خواهد افتاد. هم اکنون در بحران قرار داریم و داریم مشاهده می‌کنیم که تلاش هامان برای واداشتن دولت به پشتیبانی حداکثری از کارگران، گروه‌های کم برخوردار و آسیب پذیر با شکاف‌هایی بسیار عمیق همراه است و پیامد‌هایی خواهد داشت. این در حالی است که حزب دموکرات هم اکنون اکثریت را در اختیار دارد و این ما بودیم که به سختی جنگیدیم تا به اینجا برسد. از این رو البته که پیش بینی می‌کنم اعتراض‌های گروهی و اقدام مستقیم همگانی اتفاق بیافتد.»

تریویس شریدان، مسئول شرکت معاملاتی علوم و فناوری وکسفورد گفت: «دو پیامد متفاوت خواهیم داشت؛ نخست اینکه اگر آمریکا بار دیگر با قرنطینه و بازگشت به دورکاری از خانه روبرو شود آنگاه در چنین شرایطی، فرد باید خانه‌ای داشته باشد که از آنجا به کارش ادامه بدهد. پس قرنطینه کردن افراد بی خانمان بکلی غیرممکن است. از این رو رقم بالای اخراج از خانه‌ها و روبرو شدن با قرنطینه چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. دوم، اگر فردی بی خانمان باشد آنگاه با عوامل زیست محیطی بیشماری روبرو می‌شود که آب و هوا تنها یکی از آنهاست. قرارگرفتن در مکان‌های بزرگ و شلوغ و ناتوانی در رعایت فاصله‌ی اجتماعی هم از دیگر عوامل به شمار می‌آیند. از این رو نگران این هستم که چنین اقدامی به گسترش گونه‌ی دلتای عفونت ویروسی کووید دامن بزند و موارد ابتلا در نتیجه‌ی آوارگی و بی خانمان شدن افزایش یابد.»

 

نظر شما