شناسهٔ خبر: 48687630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرماندار بم:

کارخانه شمش و روی دارزین مورد تأیید نهادهای تصمیم گیر است

فرماندار بم گفت: مطالعات علمی، زیرساختی و اجرای طرح کارخانه شمش و روی دارزین درست و مورد تأیید نهادهای تصمیم گیر قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

"هادی شهسوارپور" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به جلسه بررسی اعتراض تعدادی از کشاورزان درباره محل احداث کارخانه شمس و روی در منطقه دارزین بم با تاکید بر توجه به شفافیت در شهرستان اظهار کرد: با توجه به اینکه مجتمع معدنی فرآوری سرب و روی خان خاتون در حال برداشت است اما فرآیند فرآوری آن در منطقه دیگری انجام می‌شد.

وی بیان کرد: برای اینکه این فرآیند در سطح شهرستان بم انجام شود و ضمن ایجاد اشتغال زایی از خام فروشی نیز جلوگیری بعمل آید، از دکتر اسماعیلی مدیریت این مجتمع خواسته شد که کارخانه شمش و روی را در سطح شهرستان بم احداث کند .

شهسوارپور ادامه داد: راه اندازی مجتمع معدنی سرب و روی خان خاتون ضمن ایجاد اشتغال زایی پایدار، مهاجرت معکوس هم در پی داشته و در بسیاری از روستاهای منطقه ابارق که خالی از سکنه شده بودند اکنون اهالی، بازگشته اند .

فرماندار بم تصریح کرد: همچنین معدن خان خاتون به عنوان معین بخش دهبکری تمام ظرفیت‌های منطقه را شناسایی کرده و در راستای توسعه زیرساخت‌ها و آبادانی منطقه گام برداشته است .

شهسوار پور ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده احداث کارخانه فرآوری روی و شمش در منطقه دارزین با هدف اشتغال پایدار، احیای روستاها و مهاجرت معکوس است.

به گفته وی برای دریافت مجوزهای لازم که ساز و کار خاص خود را دارد، تمامی نهادهایی که برای امتیاز کارخانه مجوز می‌دهند در سطح شهرستان، استان و ملی اظهارنظر کرده اند.

وی درباره تامین آب این کارخانه در دشت دارزین توضیح داد: مدیر این کارخانه، مالک مقداری آب در روستای دکفن است که به دلیل اینکه کیلومترها با این منطقه فاصله داشته با مراجعه به آب منطقه ای و تغییرکاربری از کشاورزی به صنعت، آب به دشت دارزین انتقال داده خواهد شد تا هیچ آبی از این منطقه برداشت نشود .

فرماندار بم ضمن بیان گلایه از انتشار یکسری مطالب در فضای مجازی اعلام کرد: هر شهروندی حق مطالبه ‌گری دارد و در ابتدا باید به مسئول مربوطه مراجعه کرده و اگر پاسخی دریافت نمی‌کرد در شبکه های اجتماعی مشکل خود را مطرح می کرد. بسیاری از مطالب منتشر شده در فضای مجازی تشویش اذهان عمومی را در پی داشته و احساست مردم را جریحه‌دار کرده است.

وی می‌گوید از باغشهر و قنات های بم به خاطر احداث یک کارخانه به راحتی نمی‌گذریم .

شهسوار پور بیان کرد: به دلیل ثبت جهانی بم هر اقدامی که بخواهد انجام گیرد باید مجوزهای لازم را براساس سیاست‌های میراث جهانی داشته باشد وگرنه هیچ دستگاه و ارگانی اجازه ورود به کار نخواهد داشت .

وی عنوان کرد: شاید در کرمان این مجوز یک ماهه صادر می‌شد اما در بم سه سال طول کشید .

فرماندار بم افزود: هدف ما استفاده از ظرفیت های شهرستان بم در راستای حفظ باغشهر و قنوات جهانی بم است از جمله این ظرفیت ها می توان به  صنعت خرما، کشاورزی، گردشگری و همچنین ظرفیت ویژه ای که در ابارق به وجود آمده اشاره کرد.

وی تصریح کرد: قرار نیست به خاطر یکسری حرف غیرعلمی ما یک سرمایه گذاری را منحل کنیم. مبنای عمل ما قانون است و تمدن ۲۸۰۰ ساله بم را خدشه دار نمی‌کنیم زیرا اولویت، حفظ منظر فرهنگی بم است و هر شخصی که با احداث این کارخانه مخالف است می تواند دو کارشناس را با هزینه مالک کارخانه برای بازدید از این طرح آورده و اظهارنظر و ایرادهای زیست محیطی را عنوان کند.

به گفته شهسوارپور در کنار راه اندازی این کارخانه توسعه دارزین، بخش دهبکری و در کنار آن بم را خواهیم داشت و نباید جلوی توسعه شهرستان را بگیریم و بعد بگوییم چرا شهرهای دیگر توسعه دارند و ما عقب ماندیم؟

انتهای پیام

نظر شما