شناسهٔ خبر: 48681072 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هاشمی و مسیر سخت ماندگاری

تهران- ایرنا- نخستین وزنه‌بردار ایرانی در حالی امروز (سه‌شنبه) به روی تخته مسابقه می‌رود که کار وی با وجود حریفان نامدار، برای رسیدن به مدال المپیک توکیو راحت نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «علی هاشمی» نماینده دسته ۱۰۹ کیلوگرم ایران امروز سه‌شنبه ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه به وقت تهران به مصاف رقیبان خود در بازی‌های المپیک توکیو می‌رود. وی که ۲ عنوان قهرمانی جهان را در سال‌های ۲۰۱۷ آناهیم آمریکا و ۲۰۱۸ عشق آباد را کسب کرده، روز راحتی برای رسیدن به مدال المپیک توکیو ندارد بلکه باید رقابت سختی با بزرگان این دسته داشته باشد. 

براساس استارت لیست مسابقات وزنه‌برداری بازی‌های المپیک، در گروه A دسته ۱۰۹ کیلوگرم ۹ وزنه‌بردار حضور دارند که اکبر ژورایف از ازبکستان با رکورد ورودی ۴۳۰ کیلوگرم در جایگاه نخست این دسته قرار دارد و سیمون ماتروسیان ارمنستانی با ۴۲۰ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفته است.

یانگ سونگ از کره‌جنوبی با رکورد ۴۱۵ کیلوگرم در جایگاه سوم و علی هاشمی به همراه «تیمور نانیف» روس با ۴۱۲ کیلوگرم در جایگاه چهارم قرار دارند. 

یکی از مهمترین رقیبان علی هاشمی در المپیک توکیو «سیمون ماتروسیان» وزنه‌بردار نامدار ارمنستانی است. ماتروسیان که تنها نماینده این کشور در وزنه‌برداری المپیک به شمار می‌رود عناوینی مانند مدال نقره المپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد. وی در بین مدعیان دسته ۱۰۹ کیلوگرم رکورد ثبت بیشترین وزنه را در مجموع دارد و این مهم را در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۸ جهان در شهر عشق آباد ثبت کرد. وی در آن دوره از رقابت‌ها توانست ۴۳۵ کیلوگرم وزنه را در مجموع دو حرکت یک‌ضرب و دوضرب مهار و قهرمان شد. 

ماتروسیان در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۱۸ جهان عشق‌آباد ترکمنستان و ۲۰۱۹ پاتایا تایلند مدال طلای دسته ۱۰۹ کیلوگرم را از آن خود کرد. وی همچنین مدال طلای المپیک جوانان را نیز در کارنامه دارد. 

هر چند که از ماتروسیان ارمنی به عنوان یکی از اصلی‌ترین‌ شانس‌های کسب مدال طلا این دسته در المپیک توکیو نام برده می‌شود اما جوان جویای نام ازبک‌ها در این دوره می‌تواند برای دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۱۶ ریو یک رقیب جدی باشد. اکبر ژورایف  نخستین  المپیک خود را تجربه می کند و بیشترین رکوردی که تا کنون به نام وی در مجموع ثبت شده ۴۲۸ کیلوگرم است که اردیبهشت ماه امسال در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به مهار آن در مجموع حرکت یکضرب و دوضرب شد. 

بنا به گفته کارشناسان ژورایف در نبود روسلان نورالدین‌اف دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن، می‌تواند مدعی جدی این دسته باشد و اگر ماتروسیان ارمنی مدال طلا کسب کند این وزنه‌بردار ازبک می تواند در سکوی دوم قرار گیرد. البته ازبک ها امید زیادی به مدال طلای این وزنه‌بردار دارند. 

دیگر مدعی جدی این دسته «هریستوف» از بلغارستان است که موفق شده در مسابقات قهرمانی جوانان جهان رکورد مجموع ۴۰۳ کیلوگرم را به نام خود کند. همچنین وی در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان اروپا ۲۰۲۱، رکورد مجموع ۴۰۶ کیلوگرم را به ثبت رساند که بیشترین رکورد مجموع برای او است. بازی‌های المپیک توکیو نخستین تجربه هریستوف بلغاری است. 

دیگر رقیب هاشمی در این دسته «تیمور نانیف» از روسیه است که بیشترین رکورد وی ۴۰۴ کیلوگرم در مجموع است که در  سال ۲۰۲۰ آن را به ثبت رسانده است. وی در مسابقات قهرمانی اروپا در مجموع موفق به ثبت رکورد ۴۰۱ کیلوگرم شد. وی نیز به مانند هریستف نخستین المپیک خود را تجربه می‌کند.  

«مکالسکی» از لهستان، آرتور پلیسنیکس معروف به مرد یخی از لتونی و سئونگ جین از کره‌جنوبی از دیگر وزنه‌برداران این دسته به شمار می‌روند. سیمون ماتروسیان، علی هاشمی و مکالسکی از جمله نفراتی هستند که دومین المپیک خود را تجربه خواهند کرد و رقابت سختی برای رسیدن به مدال طلا دارند.

نظر شما