شناسهٔ خبر: 48677565 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر عامل آبفا سیستان و بلوچستان:

تأمین آب یک میلیون نفر به «چاه‌نیمه‌های» سیستان وابسته است

قاسمی گفت: تأمین آب یک میلیون نفر در منطقه سیستان و زاهدان به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان وابسته به چاه‌نیمه‌ها است.

صاحب‌خبر -

علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهار داشت: خشکسالی یک پدیده اقلیمی موقت است و در شرایطی که با کم‌بارشی مواجه شویم و از ذخایر آبی بیش از اندازه استفاده شود به بحران خشکسالی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: خشک شدن تالاب هامون و عهدشکنی افغانستان به قرارداد ۱۳۵۱ مبنی بر تأمین حق‌آبه رودخانه هیرمند که شریان اصلی حیات سیستان است، کم‌آبی و بیکاری را برای مردمانی که تنها شغل آن‌ها کشاورزی و دامپروری است به ارمغان آورد و باعث شد بسیاری از مردم برای سامان دادن به وضعیت نابسامان خود زادگاه خود را ترک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که حال راهکار مؤثر چه خواهد بود و چگونه می‌شود حیات را به سیستان بازگرداند، گفت: تا زمانی که تالاب‌ها پرآب بود روستاهای ما دچار کم‌آبی نبودند؛ در حال حاضر با توجه به خشکسالی‌ها باید تلاش‌ها برای دریافت حق‌آبه هیرمند که حق مردم منطقه است به ثمر نشیند. تأمین آب یک میلیون نفر در منطقه سیستان و زاهدان به عنوان مرکز استان وابسته به چاه‌نیمه‌ها است که چنانچه همین شرایط ادامه داشته باشد طی دو سال آینده به مشکل بغرنج و عظیمی خواهیم خورد.

قاسمی با اشاره به دلایل تنش آبی در منطقه سیستان و طرح‌های در دست اجرا در این زمینه، گفت: طرح آبرسانی به ۸۰۰ روستای سیستان اولین پروژه آبرسانی در کشور بود که طرح‌ریزی و به طور جد دنبال شد؛ در آن زمان هیرمند از رودهای پرآب کشور بود، بنابراین طراحی مجتمع آبرسانی برای مصرف شرب مردم در نظر گرفته شده بود؛ اما سوال اینجاست چرا ابر پروژه‌ای که در ابتدای دهه هفتاد و با آغاز دوره خشکسالی هشت ساله سیستان به بهره‌برداری رسید در حال حاضر پاسخگوی نیاز مردم به طور کامل نیست و برخی مناطق سیستان با تنش آبی مواجه هستند.

وی ادامه داد: بی‌آبی سیستان، مصارف احشام، صنعت و تأمین آب گلخانه‌ها را به طرح تحمیل کرد و از سوی دیگر افزایش تعداد روستاها از ۸۰۰ به ۹۴۵ روستا و مهاجرین افغان از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا تعدادی از روستاها در مناطق شمال شهرستان هیرمند، بخشی از شهرستان هامون، شهرستان نیمروز و شهرستان زابل در فصول گرم سال با تنش آبی مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه برابر برداشت آب از شبکه را داریم، اضافه کرد: همه روستاهای سیستان دارای شبکه آب شرب هستند اما با توجه به مصارف ذکر شده و پایین بودن مبانی اولیه طرح باید بحث اصلاح شبکه‌ها در بعضی از روستاها که دچار افت فشار هستند مد نظر قرار گیرد.

قاسمی گفت: ۱۰ طرح آبرسانی در حال اجرا در منطقه سیستان برای رفع تنش آبی و تأمین فشار مورد نیاز وجود دارد که جهت تکمیل نیازمند تأمین منابع مالی‌ست و علاوه بر این با توجه به قدمت بالای تأسیسات در ابتدا باید عملیات اصلاح شبکه‌های توزیع روستایی انجام شود که برای این منظور به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. همچنین طرح ارتقای تصفیه‌خانه سیستان نیز در طرحی با اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان دیده شده که به فراخور انجام پروژه‌های مورد نظر باید انجام شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طرح آبرسانی به شهر سیستان نیز با هدف آبرسانی به جمعیت ۳۷۱ هزار نفر تا افق ۱۴۱۵ آغاز شد و در حال حاضر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد برای این طرح تاکنون دو هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال هزینه شده و جهت تکمیل به ۱,۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: حجم عملیات اجرایی پروژه شامل احداث سازه آبگیر به ظرفیت ۴۲۰۰ مترمکعب، تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۰۵۰ لیتر در ثانیه، ۱۱۵ کیلومتر خط انتقال، ۵۱۰۰۰ مترمکعب مخزن بتنی ذخیره است. در حال حاضر در ساعات و مناطقی که روستاهای سیستان دچار تنش آبی هستند با کمک اداره کل عشایر، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه به صورت سقایی آبرسانی می‌شود.

انتهای پیام/ع

نظر شما