شناسهٔ خبر: 48677529 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پیشرفت جهانی جهاددانشگاهی کشور در زمینه سلول‌های درمانی

طیبی از پیشرفت جهانی جهاددانشگاهی در زمینه سلول‌های درمانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره سول‌های بنیادی اظهار کرد: در زمینه سلول‌های درمانی توانسته ایم خود را به مرز‌های علمی دنیا برسانیم.

او افزود: چندین سالی می‌شود که در زمینه سلول درمانی و توسعه آن در قالب یک بیمارستان بزرگ سلول درمانی فعالیت می‌کنیم و از این دانش به وجود آمده در راستای درمان برخی از بیماری‌های صعب العلاج به کمک سلول درمانی استفاده می‌کنیم.

طیبی تصریح کرد: در بحث درمان پارکسینسون در فاز حیوانی با کمک سلول درمانی به موفقیت رسیده ایم و شروع آن در فاز انسانی نیازمند فعالیت‌های آزمایشگاهی با تعیین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که با انجام تمامی این کار‌ها فاز بالینی آغاز می‌شود و بسیار ارزشمند خواهد بود و تکیه بر دانش‌هایی است که در سلول درمانی انجام می‌دهیم.

استفاده از ژن درمانی برای بهبود بیماری‌های صعب العلاج

رئیس جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: طی ۲ الی ۳ سالی می‌شود که تکنیک‌های جدیدی را برای بیماری‌های صعب العلاج با استفاده از ژن درمانی و استفاده از سلول‌های کشنده طبیعی بدن به ویژه در بیماری‌هایی مانند سرطان انجام می‌دهیم. برای مثال، تور مغزی از جمله سرطان‌های بدخیم است که معمولا روی بیمارانی انجام می‌شود که از بین بردن مریضیشان حتمی است.

طیبی گفت: سول‌های درمانی را به صورتی تربیت می‌کنیم که روی سلول‌های سرطانی بروند و به درمان آن‌ها از طریق تزریق اقدام کنند. فاز اول انسانی این موضوع با موفقیت انجام شده و دو موضوع را هدف قرار می‌دهد، یکی اینکه این سلول‌های طبیعی کشنده نباید به سلول‌های سالم بدن آسیب بزنند، بلکه باید روی سلول‌های بنیادی متمرکز شوند. دوم اینکه مشخص شده عدم آسیب زنی باعث جلوگیری از بزرگ شدن تومور شده است و به این معناست که سلول‌ها موفق عمل کرده اند، این موضوع روی ۵ کودک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی خوزستان انجام شد و فاز دوم آن به زودی از طریق تکنولوژی‌های نوین انجام خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی با استفاده از ژن درمانی به درمان سرطان خون و سرطان پستان اقدام کرده که فاز اول آن با موفقیت همراه بوده است. پژوهشگاه رویان در سال گذشته با راه اندازی اولین مرکز تولید محصولات ژنی و ژن درمانی است که برای اولین بار انجام شده است و هدف آن از بین بردن سرطان خون است. در حال حاضر با وزارت بهداشت صحبت می‌کنند تا بتوانند مراحل نهایی تایید نهایی ژن درمانی را دریافت کنند و بتوانند سلول را به صورت گسترده‌تر و حرفه ای‌تر راه بیندازند.

طیبی بیان کرد: طی سال‌های گذشته پیشرفت خوبی در حوزه پزشکی اتفاق افتاده است و نشان دهنده این است که توان انجام کار‌های بزرگ در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما