شناسهٔ خبر: 48677505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

جعفر مهدوی: جنایات آمریکا در افغانستان باید در دادگاه لاهه مورد ارزیابی قرار گیرد

ابنا

دبیرکل حزب ملت افغانستان اظهار داشت که طی ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا جنایات و اشتباهات این کشور قابل چشم‌پوشی نیست؛ به‌خصوص در بمباران‌های شبانه که توسط نیروهای امریکایی و ناتو علیه ملت افغانستان صورت گرفته است؛ این خطاهای نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان باید در دادگاه لاهه مورد بررسی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و به مناسبت سومین سالگرد شهادت دکتر سید محمد علی شاه موسوی گردیزی، زندانی بی‌گناه شماره 1154 گوانتانامو، وبینار بررسی 20 سال حقوق بشر و دموکراسی امریکایی در افغانستان روز دوشنبه 11 مرداد 1400 با حضور اعضای خانواده، هم‌سنگران و دوستان شهید موسوی گردیزی و همچنین رهبران سیاسی و احزاب، نمایندگان مجلس و همچنین استادان دانشگاه از سوی خبرگزاری صدای افغان (آوا) و بنیاد شهید دکتر موسوی گردیزی برگزار گردید.

دکتر جعفر مهدوی؛ دبیرکل حزب ملت افغانستان طی این وبینار اظهار داشت: همه مردم افغانستان شاهد هستند که بعد از گذشت 20 سال از حضور امریکا در کشور، به اعتراف مقام‌های خود ایالات متحده، هیچ یک از اهدافی را که این کشور اعلام کرده بود، تحقق پیدا نکرد.

به گفته او؛ یکی از سربازان امریکایی می‌گفت که ما به افغانستان آمدیم تا طالبان را از بین ببریم، اما این طالبان بود که ما را از افغانستان بیرون کرد.

وی همچنین اظهار داشت که مواد مخدر یکی از پدیده‌های شوم در افغانستان بوده که تاکنون بیشتر ماشین جنگی طالبان را تقویت کرده است؛ امریکا مدعی بود که با این پدیده مبارزه می‌کند، اما اکنون برعکس مواد مخدر بیشتر در ساحاتی کشت و قاچاق می‌شود که نیروهای خارجی به‌ویژه امریکا در آنجا عملیات داشته‌اند.

به زعم مهدوی؛ براساس شعارهای ایالات متحده قاعدتاً باید در جایی که نیروهای خارجی وجود داشت، کشت و قاچاق مواد مخدر کاهش پیدا می‌کرد، اما متأسفانه افزایش پیدا کرد.

دبیرکل حزب ملت افغانستان ابراز داشت؛ در بخش ملت‌سازی نیز امریکا هیچ دستاوردی ندارد؛ بلکه برعکس، افغانستان امروز در آستانه یک تجزیه، از هم‌گسیختگی و شکاف عمیقی قومی قرار دارد.

به باور او؛ امروز افغانستان نه‌تنها در بحران شکاف‌های قومی غرق است، بلکه با انواع پراکندگی و از هم‌گسیختگی روبرو شده و هیچ توافق نظری در هیچ مورد میان سیاسیون وجود ندارد؛ اعتماد از بین رفته و ساختارهای سیاسی و اجتماعی در حال از هم پاشیدن است.

نکته دیگری که از نظر مهدوی قابل بررسی است؛ این است که طی 20 سال حضور نظامی امریکا جنایات و اشتباهات این کشور قابل چشم‌پوشی نیست؛ به‌خصوص در بمباران‌های شبانه که توسط نیروهای امریکایی و ناتو علیه ملت افغانستان صورت گرفته است، مردم ملکی و بی‌گناه زیادی آسیب دیده‌اند و یقیناً این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته او؛ بررسی جنایات امریکا در افغانستان حضور موثر و بی‌طرفانه بین‌المللی را می‌طلبد و باید در دادگاه لاهه مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی تاکید کرد که خطاهای نیروهای نظامی امریکا در افغانستان باید در دادگاه لاهه مورد بررسی قرار گیرد تا در آینده ملت افغانستان در مشابه چنین حالتی که 20 سال در آن قرار داشته، آسیب نبینند.

مهدوی در پایان اشاره کرد: موضوعی که امروز برای مردم افغانستان بسیار مهم است، این است که چطور می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های ملی و همکاری کشورهای منطقه و همچنین نقش عادلانه سازمان ملل متحد به یک صلح عادلانه دست پیدا کنیم.

شهید دکتر موسوی گردیزی در 12 مرداد سال 1397 در یک حمله انتحاری گروه داعش به همراه بیش از 30 نمازگزار دیگر در شهر "گردیز"، مرکز ولایت "پکتیا" به شهادت رسید. شهیدگردیزی در 22 مرداد 1382 در یک حمله شبانه نیروهای امریکایی به شکل وحشیانه‌ای به اسارت گرفته شد و 40 ماه در بند این نیروها به خصوص در زندان گوانتانامو بود.

از سوی دیگر، امریکا در حالی در حال ترک افغانستان است که در 20 سال گذشته، با بهانه دموکراسی وحقوق بشر، جنایات بی‌شماری را در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی در افغانستان مرتکب شده که نیاز است مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد و جنایات جنگی آن از طریق مراجع بین‌المللی، به خصوص دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی در لاهه پی‌گیری شود. این وبینار تلاشی برای آغاز مطالبه‌گری از امریکا در قبال جنایاتی فجیعی است که در افغانستان مرتکب شده و ادامه دارد.

...........................
پایان پیام/ 268

نظر شما