شناسهٔ خبر: 48677469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

مولوی مفلح: آمریکا در افغانستان نهادهایی را ساخته که می‌توانند سال‌ها به نیابت از این کشور بجنگند

ابنا

رئیس نهضت اسلامی افغانستان گفت: ما در یک مرحله حساس از تاریخ قرار داریم و درست است که آمریکا در افغانستان ظاهراً شکست خورده اما نهادها و رسانه‌هایی را در افغانستان ساخته که می‌توانند سال‌های سال به نیابت از این کشور جنگ بکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و به مناسبت سومین سالگرد شهادت دکتر سید محمد علی شاه موسوی گردیزی، زندانی بی‌گناه شماره 1154 گوانتانامو، وبینار بررسی 20 سال حقوق بشر و دموکراسی امریکایی در افغانستان روز دوشنبه 11 مرداد 1400 با حضور اعضای خانواده، هم‌سنگران و دوستان شهید موسوی گردیزی و همچنین رهبران سیاسی و احزاب، نمایندگان مجلس و همچنین استادان دانشگاه از سوی خبرگزاری صدای افغان (آوا) و بنیاد شهید دکتر موسوی گردیزی برگزار گردید.

مولوی محمد مختار مفلح؛ رئیس نهضت اسلامی افغانستان طی سخنانی در این وبینار گفت: مهمترین موضوع امنیت کشور ما است که هیچ زمانی توسط خارجی‌ها تامین نشده و نخواهد شد، ولی برعکس داشته‌های مادی، معنوی و فرهنگی ما همیشه توسط خارجی‌ها به تاراج رفته‌اند.

او افزود: غربی‌ها با تهاجم فرهنگی طی بیست سال در افغانستان به پیمانه از مردم افغانستان قربانی گرفتند که حتی تروریستان آنقدر قربانی نگرفته بودند.

به باور وی؛ غربی‌ها و امریکا به پیمانه‌ای مردم ما را به این آشفته بازار سیاست از فرهنگ، عنعنات و رسوم دینی‌شان دور ساخت که سال‌های سال نیاز است تا این ملت دوباره به خودش بیاید و حداقل بداند که ما در کجای کار قرار داریم.

رئیس نهضت اسلامی افغانستان گفت: اکنون که این جرثومه فساد به‌خصوص امریکایی‌ها در افغانستان شکست می‌خورند و در ظاهر می‌گویند که ما می‌رویم ولی در عوض چنان بذرهای خطرناکی را کاشتند که به این زودی‌ها مردم افغانستان روی امنیت و آسایش را نمی‌بینند.

مولوی مفلح تاکید کرد: نهضت اسلامی افغانستان بیست سال قبل نیز می‌گفت که حضور امریکایی‌ها در افغانستان، یعنی حضور جنگ و حضور فساد، فحشا و منکرات و حالا نیز می‌گوید، اما چیزی که بسیار مهم است، این است که ما نباید کل بار خود را بر سر امریکایی‌ها بندازیم؛ بلکه بیشتر از همه رهبران ناکاره افغانستان در این بازی‌های کثیف استخباراتی، کشورهای استکباری نقش بازی کردند و زمینه ترویج فساد و فرهنگ منحط آنها را هموار ساختند.

این عالم دین تصریح کرد: همانطور که امریکایی‌ها به یک بهانه ناچیز به افغانستان تجاوز کردند، دکتر شهید علیشاه گردیزی را نیز به بهانه‌ای ناچیز بردند و سال‌های سال در گوانتانامو زندانی نمودند و در اخر کار گفتند که ما هیچ سند و ثبوت نداشتیم و اگر هم داشتند فقط مسلمان بودن یک شخص بود و به همین ترتیب هزاران جوان افغانستانی به رگبار بسته شدند بدون اینکه محکمه‌ای در جریان باشد و صدها جوان اندیشمند افغانستانی و عالم دین به گوانتانامو فرستاده شدند؛ بدون اینکه حداقل دولت و ملت افغانستان در جریان قرار داده ‌شوند.

وی در ادامه اضافه نمود: معلوم است که زمامداران ما در این عرصه خیلی کوتاهی کردند وحتی تا هنوز زمامدارانی نداریم که در برابر امریکا ایستاد شوند و جرئت گفتن این را داشته باشند که اینجا سرزمین ما است و دیگر جنایت نکنید.

او اظهار داشت: ما در یک مرحله حساس از تاریخ قرار داریم و درست است که امریکا در افغانستان ظاهراً شکست خورده، اما نهادها و رسانه‌هایی را در اینجا ساخته که می‌توانند سال‌های سال به نیابت از این کشور در افغانستان جنگ بکنند.

مولوی مفلح یادآور شد: از حرمت شکنی‌ها و بی‌احترامی‌هایی که طی این بیست سال اخیر به مقدسات و مردم افغانستان صورت گرفت و اینکه چقدر از جوانان افغانستان را امریکایی‌ها کشتند، هر چی بگوئیم باز هم کم است و پاسخ‌گوی این همه درد نه حکومت افغانستان است و نه رهبران سیاسی؛ فقط مردم افغانستان هستند که این همه درد را تحمل می‌کنند.

او در اخیر صحبت‌هایش با ابراز تأسف و تاثر بیان داشت: بعد از گذشت بیست سال هنوز هم کشتار مردم بی‌گناه، یتیم شدن کودکان، قتل، بی‌خانمانی و غارت بیت‌المال و املاک عامه جریان دارد و هیچ کس پاسخ‌گو نیست‌‌.

شهید دکتر موسوی گردیزی در 12 مرداد سال 1397 در یک حمله انتحاری گروه داعش به همراه بیش از 30 نمازگزار دیگر در شهر "گردیز"، مرکز ولایت "پکتیا" به شهادت رسید. شهیدگردیزی در 22 مرداد 1382 در یک حمله شبانه نیروهای امریکایی به شکل وحشیانه‌ای به اسارت گرفته شد و 40 ماه در بند این نیروها به خصوص در زندان گوانتانامو بود.

از سوی دیگر، امریکا در حالی در حال ترک افغانستان است که در 20 سال گذشته، با بهانه دموکراسی وحقوق بشر، جنایات بی‌شماری را در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی در افغانستان مرتکب شده که نیاز است مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد و جنایات جنگی آن از طریق مراجع بین‌المللی، به خصوص دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی در لاهه پی‌گیری شود. این وبینار تلاشی برای آغاز مطالبه‌گری از امریکا در قبال جنایاتی فجیعی است که در افغانستان مرتکب شده و ادامه دارد.

...........................
پایان پیام/ 268

نظر شما