شناسهٔ خبر: 48677135 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان توضیح داد

تصمیم واگذاری توزیع آب به کشاورزان خوزستانی به کجا رسید؟

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: اگر توزیع آب در سال‌های گذشته با در دست گرفتن امکانات و ابزارهای لازم بر عهده کشاورزان می‌بود، هیچ وقت به مشکلات حال حاضر برنمی‌خوردیم.

صاحب‌خبر -

مسعود اسدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کشت پاییزه اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و منابع آبی که در حال حاضر برای کشت پاییزه وجود دارد و در صورتی که بارندگی اتفاق نیفتد، با وضعیت بدی مواجه خواهیم شد. برای حفظ شدن عدالت در توزیع آب و دسترسی تمام کشاورزان به آب، تصمیمی مبنی بر اینکه کشاورزان خوزستان مانند کشاورزان استان اصفهان توزیع و تأمین آب را بر عهده بگیرند اتخاذ شده است.

وی افزود: مساله اصلی این است که صنف کشاورزان شرط و شروطی در خصوص بر عهده گرفتن نحوه توزیع آب در نظر دارند و در صورتی که این شروط و مقدمات مهیا شوند، جامعه کشاورزان مورد حمایت قرار بگیرند و یکسری از مشکلات آن‌ها رفع و انتظارهای موردنیاز فراهم شود، حاضر هستیم این کمک را به دولت انجام دهیم و مدیریت آب را بر عهده بگیریم.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: بخشی از کشاورزان به خشکسالی اعتقادی ندارند و وظیفه ما این است که این واقعیت که خشکسالی وجود دارد را به آگاهی آن‌ها برسانیم و بر اساس واقعیت‌ها، آگاه‌سازی اجتماعی را انجام دهیم.

اسدی عنوان کرد: صنف کشاورزان تاکنون موافقت خود را در خصوص قبول مسئولیت توزیع آب بین کشاورزان اعلام نکرده است و شروطی نیز که اعلام شده، برای این است که کار به نحو احسن انجام شود.

وی با اشاره به شروط موردنظر برای برعهده گرفتن توزیع آب بین کشاورزان تصریح کرد: سازمان آب و برق طی سالیان زیاد با ابزارها و امکانات گسترده‌ای که در اختیار داشت مسئولیت توزیع آب را بر عهده داشته است و اگر یکباره بخواهیم یک صنف اجتماعی مانند صنف کشاورزان توزیع آب را بر عهده بگیرد، به ابزارهایی همسان با ابزارهایی که سازمان آب و برق در اختیار دارد، نیاز است.

اسدی ادامه داد: باید برای کشاورزانی که در شرایط خشکسالی قرار دارند، امتیازاتی از جانب دولت در نظر گرفته شود، زیرا معیشت آن‌ها تحت شعاع کشت و زرع‌شان قرار دارد و نمی‌توان به کشاورزی که در کنار رودخانه زندگی می‌کند، گفت کشت نکن.  

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: پس از برگزاری جلسه شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی در استان، موافقت یا عدم موافقت انجمن صنفی کشاورزان در خصوص بر عهده گرفتن مسوولیت توزیع آب در کشت‌های آینده، اعلام خواهد شد.

وی عنوان کرد: برای دولت هیچ راهی بهتر از این وجود ندارد که تصمیم گیرنده در خصوص آب، خود کشاورزان باشند. نگاه بدی که وجود دارد این است که آب‌ها متعلق به دولت هستند در حالی که  دولت فقط مدیریت آب را بر عهده دارد. اگر توزیع آب در سال‌های گذشته با در دست گرفتن امکانات و ابزارهای لازم بر عهده کشاورزان می‌بود، هیچ وقت به مشکلات حال حاضر برنمی‌خوردیم.

انتهای پیام

نظر شما