شناسهٔ خبر: 48676554 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اتوبان امام علی(ع) زیر تیغ تصادفات گسترده/ چرا این بزرگراه روزانه جان افراد زیادی را می گیرد؟

زهره شایسته

با یک حساب سرانگشتی و بررسی میزان تصادفات اتفاق افتاده در تهران به این نتیجه پی می بریم که حجم تصادفات به وقوع پیوسته در اتوبان امام علی (ع) تهران در مقایسه با سایر بزرگراه های کشور تعداد قابل توجه تری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ اگر مخاطب اخبار صفحات حوادث روزنامه ها و خبرگزاری ها باشید، حتما هر روز غیر از اخبار جرم و جنایت و قتل و غارت چشمتان به اخبار تصادفات خورده است. شاید بتوان گفت حجم اخبار تصادفات در سراسر کشور آنقدر زیاد است که روزانه حجم بسیاری از این خبر ها، می تواند چشم گیر باشد. حالا این تصادفات انواع مختلفی دارند؛ گاهی اتوبوسی چپ می کند که در آن خبرنگاران یا دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات و یا ... حضور دارند و دچار سانحه می شوند که در این شرایط قاعدتا میزان برخورد ها و بازتاب های آن خبر آنقدر زیاد می شود که  تا ماه ها و یا حتی سال ها پیگیری های آن ادامه دارد و خیلی دیر از ذهن ها پاک می شود و تقریبا همگی این اتفاقات دردناک را از یاد نمی برند.

اما در مقابل نیز تصادفاتی وجود دارد که حتی در مواقعی حجم خسارات جانی و مالی آن به اندازه همان چپ کردن فلان اتوبوس است اما بازتاب های خبری آن به آن اندازه در جریان نمی افتند. در این شرایط به همان میزان که خانواده های حادثه ی یک اتوبوس مطرح یا یک خودروی شخصی فلان فرد معروف عزادار می شوند و بسیاری سعی می کنند خود را در غم آن ها شریک کنند، در مقابل نیز روزانه اتفاقات مشابهی در قالب تصادفات در سراسر کشور رخ می دهد که به همان میزان خانواده و افراد را برای سال ها و یا حتی تا پایان عمر عزادار می کند.

کلان شهر تهران، شهری است که بزرگراه ها و اتوبان های زیادی را نسبت به سایر شهر های کشور دارد  و روزانه شاهد تصادفات زیادی است که یا جرحی و با خسارت جانی هستند و یا در مواردی در حد خسارت های مالی آسیب جدی ای به کسی وارد نمی شود. طبق آخرین آماری که سازمان پزشکی قانونی از میزان حجم متوفیان و مصدمان تصادفات اعلام کرده است، نشان می دهد که در دو ماهه ابتدایی سال 1400، در مقایسه با نسبت مشابه سال 99، 4.7 درصد افزایش آمار مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی را در تهران داشتیم که در همین مدت 34.6  درصد نیز میزان متوفیان ناشی از تصادفات در استان تهران افزایش چشم گیری داشته است.

با یک حساب سرانگشتی و بررسی میزان تصادفات اتفاق افتاده در تهران به این نتیجه پی می بریم که حجم تصادفات به وقوع پیوسته در اتوبان امام علی (ع) تهران در مقایسه با سایر بزرگراه های کشور تعداد قابل توجه تری دارد.

این بزرگراه که می توان به عنوان یکی از بزرگراه های تازه تأسیس شهر تهران از آن یاد کرد که 8 سال است که از زمان تأسیس آن می گذرد. پس از بزرگراه آزادگان و به دلایل مختلف از جمله عبور عابرین پیاده از عرض جاده به جای استفاده آنان از پل هوایی، وجود خط ویژه اتوبوس، عرض کم بزرگراه دومین محور حادثه خیز تهران است و در این در حالی است که  رتبه سوم حادثه خیزی تهران متعلق به بزرگراه فتح است.

حالا چند وقتی است که حجم زیاد تصادفات اتوبان امام علی (ع) بسیار مورد توجه قرار گرفته است و خبرهایی از تعداد زیاد تصادفات در اتوبان امام علی به گوش می رسد.  نمونه آن همین آخرین تصادفی که یک شنبه شب در این مسیر رخ داد و باعث شد نیسان حامل بار دربزرگراه امام علی ( ع ) – پل همت واژگون شود و راننده آن را روانه ی بیمارستان کند، البته باید گفت علت این حادثه خستگی و خواب آلودگی راننده عنوان شد اما باز هم می تواند در کنار دیگر اتفاقات به وجود آمده در اتوبان امام علی مورد توجه قرار گیرد. یا در شاهد آن بودیم که خودروی ۲۰۶ به دلیل نامعلومی در بزرگراه امام علی تغییر مسیر داده و به سمت گاردریل های اتوبان منحرف شده و به پایه فلزی یک تیر چراغ برق برخورد کرده است. در این شرایط خودرو به طرز وحشتناکی متلاشی شده و به دور تیر فلزی چراغ برق پیچیده بوده و راننده آن که جوان ۲۰ ساله ای  بود به طور وحشناکی از خودرو خارج می شود و در نهایت تحویل عوامل اورژانس داده می شود. حتی مواردی که وجود داشته است که تصادف در این متطقه منجر به فوت شده است مثل تصادف مورد تصادف کامیون و موتور سیکلت در اتوبان امام علی (ع) که متاسفانه ۲ سرنشین موتور سیکلت که دو فرد ۴۰ و ۳۵ ساله بودند به دلیل شدت جراحات وارده در دم جان باختند.

photo_2021-04-09_09-12-05

کاهش 70 درصدی تصادفات بزرگراه امام علی(ع) با اصلاح موارد مهندسی

سرهنگ مصطفی زینی‌وند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: موارد قابل اصلاح اتوبان امام علی تهران در کمیته شورای ترافیک تهران که به صورت مشترک با شهرداری تهران برگزار می شود، مورد بررسی قرار می گیرد و مصوباتی نیز دارد. همچنین هفته آینده جلسه ای داریم که بررسی کنیم این مصوبات چند درصد اجرا شده و چه مقداری از آن باید در دستور کار قرار گیرد.

او با بیان اینکه مشکلات بزرگراه امام علی چندین موضوع است، گفت: شیب سرپایی که این بزرگراه دارد باعث می شود سرعت تردد در آن بالا باشد همچنین در مقاطعی عدم روشنایی نیز وجود دارد که این مقاطع مشخص شده و ما برای روشنایی این محل ها پیگیری هایی را انجام داده ایم.

سرهنگ زینی وند ادامه داد: وجود خط ویژه اتوبوس در این بزرگراه باعث شده گاردریل های این بزرگراه مسطح شود و نیازمند تعویض و بازسازی باشد. همچنین مشکلاتی نیز در خصوص آسفالت و خط کشی های این بزرگراه وجود دارد که اصلاح آن در دستور کار است.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: آشکارسازی و ایمن سازی چراغ های چشمک زن و علائم هشدار دهنده باید خصوصا در شب در این منطقه انجام شود.

او با بیان اینکه در محدوده ی زیر گذر محلاتی در زیر پل نوعی مانع سرب و سخت وجود دارد که زمانی  که خودرو منحرف شود با آن ها برخورد می کند، گفت: طرح ایمن سازی این مورد را در دستور کار داریم که از هفته آینده قرار است این اقدام انجام شود و موانعی غالبا از نوع نیوجرسی در این محل نصب شود تا مشکلات آن بر طرف شود. همچنین در این محدوده با توجه به دارا بودن تاریکی هوا تقلیل سرعت خودرو ها را مد نظر قرار دادیم که سرعت خودرو ها را این محل نسبت به مکان های دیگر پایین بیاوریم.

سرهنگ زینی وند ادمه داد: برای ترمیم روکش آسفالت هماهنگ کردیم و این اقدام  درحال انجام است. همچنین در محدوده منطقه 20 با توجه به اینکه تردد عابر پیاده را  داریم اخطار داده شده که پل عابر در منطقه نصب شود.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه در  محدوده های پایین اتوبان امام علی با توجه به افزایش سرعت،  تیم های نامحسوس پلیس را در این قسمت فعال کردیم که با تخلفات سرعتی برخورد کنند، بیان کرد: طرح موتوریار در بخش هایی از بزرگراه که سرعت خودرو ها پایین است اجرا می شود.

او گفت: چند بخشی از بزرگراه  از جمله شمال به جنوب بزرگراه- خروجی به سمت صدر غرب نیازمند اصلاح هندسی است. ما این مناطق را شناسایی کردیم و کمیته های تخصصی طرح های مورد نظر را ابلاغ کرده که اگر شهرداری نسبت به اصلاح آن عملیاتی را انجام دهد، در کاهش بار ترافیکی و رفع نقاط حادثه خیز بسیار مورد اهمیت است.

سرهنگ زینی وند افزود: حذف شاخ و برگ درختان را در دستور کار قرار دادیم چرا که بسیاری از تابلو های بزرگراه پشت شاخ و برگ درختان محفوظ شده و دید خوبی برای رانندگان ایجاد نمی کرد. همچنین با توجه به وجود فصل تابستان و مانع بودن شاخ و برگ، این اقلام برای دید بهتر هماهنگ شده است تا این اقدام انجام شود.

او با بیان اینکه تبلیغات محیطی ترافیکی می تواند با استفاده از ظرفیت بیلبورد های موجود در بزرگراه امام علی به نظر رانندگان برسد و در این زمینه از ظرفیت سازمان زیباسازی استفاده کردیم، تصریح کرد: تاکنون 70 درصد مواردی که برای اصلاح بزرگراه امام علی از طریق ما ابلاغ شده، اجرا و اصلاح شده است و مابقی آن نیازمند تأمین اعتبار یا نیاز های کارشناسی بوده است.

سرهنگ زینی وند ادامه داد: بزرگراه امام علی در مناطق شهرداری یک، چهار، هفت، هشت، سیزده، چهارده، پانزده و بیست وجود دارد که موارد اصلاحی برای آن ها مشخص شده است.

او با بیان اینکه نصب شبرنگ در محدوده بزرگراه را در نظر گرفتیم، افزود:  هدایت آب های سطحی و  زه کشی قبل از شروع فصل بارندگی می تواند در کاهش میزان آبگرفتگی و کاهش تصادفات در این منطقه کمک کند.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: اگر بسیاری از اقدامات اصلاحی در بزرگراه امام علی(رع) انجام نمی شود قطعا وضعیت بحرانی ای در منطقه داشتیم و قطعا انجام آن اثر بخش بوده است.

ایمنی در تردد وسایل نقلیه یکی از اصولی ترین مبانی در مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل است که به نظر می رسد باید بیشتر از قبل به آن توجه شود چرا که عدم ساخت خیابان ها و بزرگراه ها نا ایمن می تواند حوادثی را ایجاد کند که یا غیر قابل جبران است و یا در مواردی حتی می تواند سال ها اثرات آن به جای ماند. البته به نظر می رسد علاوه بر موارد مهندسی اصلاحی در اتوبان امام علی مسئله ی تردد موتور سواران نیز می‌تواند یکی از عوامل تصادفات گسترده ی این بزرگراه باشد. در مواردی شاهد بودیم موتورسواران بر اثر تصادفات شدید با خودرو های در تردد دربزرگراه جان خود را از دست داده اند و علت آن هم به این دلیل بوده که به قانون  عدم حضور تردد موتورسیکلت در بزرگراه های کشور توجه نکرده اند.

انتهای پیام/5

بیشتر بخوانید:

  • سقوط خودرو لکسوس در دره ی جاده امام زاده داوود/ حادثه مصدوم نداشت
  • پلیس راهنمایی و رانندگی در ۱۰۰ سال/در «شهر امن» ببینید

نظر شما