شناسهٔ خبر: 48676269 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

مردم هند خواستار تحقیق درباره جاسوس‌افزار صهیونیستی

قانون‌گذاران و شهروندان هند تحقیقات کامل و مستقل درباره استفاده از جاسوس‌افزاری صهیونیستی علیه احزاب و مردم این کشور را خواستار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، پارلمان هند روز دوشنبه شاهد اعتراض گسترده قانون‌گذاران مخالف حزب حاکم برای تحقیق درباره جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» بود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، نمایندگان احزاب مخالف، هردو صحن پارلمان هند بر تقاضا برای تحقیق درباره استفاده احتمالی از این جاسوس‌افزار ساخت شرکت NSO علیه مقامات هندی پافشاری کردند.

رهبر حزب «کنگره ملی هند» در مجلس عوام هند گفت، روز دوشنبه صحن این مجلس شاهد بحث و گفت‌وگو درباره مسئله جاسوس‌افزار پگاسوس بود.

یکی از نمایندگان کنگره هند نیز به آناتولی گفت، این حزب خواستار تحقیقاتی قضایی درباره این جاسوس‌افزار است که دیوان عالی هند نیز بر آن نظارت داشته باشد.

این قانون‌گذار هندی گفت: «درخواست اصلی این است که ما می‌خواهیم بدانیم آیا دولت هند از آن استفاده کرده یا خیر. اگر بله، می‌خواهیم بدانیم چرا آن‌ها مردم را مورد تجسس قرار داده‌اند. اگر نه، کدام کشورها از مردم ما جاسوسی کرده‌اند؟ این یک مسئله امنیت ملی است».

با این حال وزیر فناوری اطلاعات هند این مسئله را رد کرده و آن را «داستانی به شدت احساسی» دانست و مدعی شد گزارش‌ها در این‌باره با قصد لکه‌دار کردن دموکراسی و نهادهای آن در هند است.

علاوه بر صحن دو مجلس هند، کارکنان احزاب مخالف دولت دست به تجمع زده و تحقیقات کامل در این زمینه را خواستار شدند. همچنین اعتراضاتی مشابه در شهرهای مختلف هند به وقوع پیوست.

دیوان عالی هند قرار است طوماری که تحقیقات مستقل درباره اتهامات مطرح شده علیه نرم‌افزار پگاسوس را خواستار شده است، روز پنجشنبه مورد بررسی قرار دهد.

در روزهای اخیر افشای رسوایی جاسوسی در سطح جهان از سران کشورها، شخصیت‌های مخالف، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر که نامشان در فهرستی شامل حدود ۵۰ هزار هدف بالقوه جاسوسی با استفاده از یک نرم‌افزار اسرائیلی بوده، بازتاب جهانی داشته و  علاوه بر خشم رهبران سیاسی جهان و انتقادات بین‌المللی، نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های این شرکت صهیونیستی و به طور کلی صنعت و فناوری نظارت سایبری را در پی داشته است.

این جاسوس‌افزار نظامی که قابلیت هک و کنترل محرمانه گوشی‌های آیفون و اندروید را داراست، با آلوده کردن گوشی‌های هوشمند امکان استخراج پیام‌ها، تصاویر و ایمیل‌ها را میسر و به طور پنهانی میکروفون‌ها و دوربین‌های دستگاه‌ها را فعال می‌کند.

به دنبال افشاگری رسانه‌های غربی درباره جاسوس افزار صهیونیستی پگاسوس و فروش این نرم افزار به برخی کشورهای خودکامه برای انجام فعالیتهای جاسوسی از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی، روزنامه «گاردین» که مدت‌ها به افشاگری درباره NSO پرداخته است، فاش کرد که دولت تل آویو برای فروش این نرم افزار به حکومت سعودی مجوز صادر کرده است.

کار تا جایی پیش رفت که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به‌دلیل نگرانی از اینکه هدف این جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفته باشد، دستگاه تلفن همراه و شماره خود را تغییر داد.

«ادوارد اسنودن» افشاگر معروف آمریکایی در واکنش به انتشار این خبر گفت بعید نیست که تلفن همراه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز با این جاسوس‌افزار مورد نفوذ قرار گرفته باشد.

از سوی دیگر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص برنامه پگاسوس گفت که حائز اهمیت است که نرم‌افزار هک پگاسوس به دست افراد نااهل نیفتد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما