شناسهٔ خبر: 48675180 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

یک راهنمای کاربردی برای خانم‌ها در گرما

تدابیر تابستانی

تابستان هر سال بحث نوع پوشش در خانم و آقایان داغ می‌شود اما طی دو سال اخیر با وجود همه‌گیری کرونا و اضافه شدن ماسک به پوشش‌ها، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده و افراد تلاش می‌کنند به گونه‌ای لباس بپوشند که گرما را به حداقل برسانند.

صاحب‌خبر -

نوع پوشش در فصول گرم و به‌ویژه تابستان بیش از هر چیز برای خانم‌ها که پوشش بیشتری دارند دغدغه است اما با رعایت برخی اصول شامل نوع پارچه متفاوت، رنگ روشن و مدل لباس، می‌توان گرما را تحمل‌پذیرتر کرد بنابراین اگر به فکر گذراندن راحت‌تر روزهای باقیمانده فصل تابستان هستید، این گزارش را دنبال کنید.

مانتوی رنگ روشن


سعی کنید مانتوهایی با رنگ روشن خریداری کنید. رنگ‌های تیره به دلیل جذب نور و حرارتی که دارند، اصلا مناسب تابستان نیستند و با جذب نور آفتاب، بدن شما را گرم می‌کنند و باعث تعریق زیاد می‌شوند و در موارد حاد حتی ممکن است موجب گرمازدگی شما شود اما در مقابل، مانتوهایی با رنگ روشن بدن شما را خنک‌تر کرده و نور را از خود عبور می‌دهند و به اندازه رنگ‌های تیره در گرم شدن بدن شما تأثیر ندارند.

لباس‌ های نخی

اگر به دنبال خنک شدن در فصل تابستان هستید، در این فصل پوشیدن لباس‌ها و مانتوهای چسبان و تنگ را کنار بگذارید.

مانتوهای فانتزی را که اغلب از جنس‌های غیرنخی هستند هم فراموش کنید. مثلا مانتوهایی از جنس ساتن که بسیار هم پرطرفدار هستند، شاید بدترین انتخاب برای فصل تابستان باشد. در عوض، مانتوهایی از جنس پنبه، لنین یا ژرسه بخرید که جزو پارچه‌های خنک، سبک و مناسب این فصل هستند.

اگر زیاد عرق می‌کنید، مانتوهایی بپوشید که از جنس نخ پنبه ضدتعریق باشد و رد عرق روی لباستان باقی نماند. رنگ‌های روشنی چون سفید، صورتی، قرمز، آبی، نارنجی، سبز، زرد و غیره بهترین گزینه‌ها برای تابستان هستند.

جایگزین‌ های مانتو زیر چادر

یکی از راه‌هایی که خانم‌های محجبه و چادری برای فصل گرما پیش‌رو دارند، این است که در زیر چادر تنها لباسی آزاد و گشاد بپوشند و از پوشیدن مانتو خودداری کنند.

در سال‌های اخیر انواعی از چادرهای مختلف وارد بازار شده که در قسمت جلوی آنها با استفاده از دکمه یا زیپ پوشیده شده و مانند مانتویی بلند و آزاد عمل می‌کند.

فقط به خاطر داشته باشید برای کامل شدن این راهکار، لباسی را هم که زیر چادر می‌پوشید، رنگ روشن، آزاد و گشاد باشد تا گردش هوا به خوبی انجام شود. تونیک، شومیز و حتی یک تی‌شرت گشاد و نخی بهترین گزینه برای پوشیدن زیر چادرهای جلوبسته هستند.

ساق دست را فراموش کنید

ساق دست راهکار بسیار مناسبی برای خلاص شدن از لباس‌ها و مانتوهای آستین کوتاه است. در بازار مانتو به ویژه در سال‌های اخیر شاهد مانتوهایی با آستین‌های کوتاه هستیم که اغلب خانم‌های محجبه با خرید آنها مشکل دارند یا در صورت خرید، ترجیح می‌دهند از ساق دست برای پوشش دست‌های خود استفاده کنند اما توصیه می‌کنیم برای پوشش تابستانی خود مانتویی با آستین بلند بخرید تا مجبور به استفاده ازساق دست نشوید.

ساق‌های دست به دلیل تنگ و چسبان بودن، منافذ گردش هوا را مسدود کرده و باعث تعریق و گرم‌تر شدن بدن می‌شود.

شلوار راسته و خنک بپوشید

یکی دیگر از پوشش‌هایی که در خنک شدن بدن در گرما مؤثر است، پوشیدن شلواری مناسب است. بهترین گزینه برای این فصل، انتخاب شلوارهای پارچه‌ای خنک و راسته است که البته رنگ روشنی هم داشته باشند.

تا حد امکان سعی کنید از شلوار جین در فصل تابستان استفاده نکنید چرا که به دلیل ضخامت بالایی که دارد، تعریق را افزایش داده و احتمال بروز بیماری‌های قارچی را بالا می‌برد. یک پیشنهاد عالی دیگر استفاده از دامن شلواری با مانتو و حتی زیر چادر است.

این نوع شلوارها با توجه به گشاد و آزاد بودنشان، گردش هوای خوبی داشته و همین امر، باعث می‌شود گرما را کمتر حس کنید.

رنگ روشن برای شلوار هم به همان اندازه مانتو می‌تواند در خنک‌تر شدن بدن در گرما مؤثر باشد. علاوه بر این، می‌توانید از سرهمی‌های گشاد هم زیر مانتو یا چادر استفاده کنید که می‌تواند جایگزین خوبی برای بلوز و شلوار شود.

دامن را فراموش نکنید

در کنار شلوارهای گشاد و نخی که می‌توانید در فصل تابستان استفاده کنید، پوشیدن دامن‌های بلند زیر مانتو و زیر چادر گزینه بسیار مناسبی برای رها شدن از شر گرماست. جنس این دامن‌های بلند باید از جنس نخ و نازک باشد تا بتواند به خنک شدن شما کمک کند.

این پوشش را سعی کنید بیشتر برای مهمانی‌ها و گشت‌و‌گذارها استفاده کنید. همچنین اگر به دنبال لباسی با پوشش کامل و خنک برای تابستان هستید، استفاده از لباس‌های بلند و گل‌گلی را توصیه می‌کنیم که هم جایگزین مانتو شوند و هم زیر چادر از آنها به عنوان لباس و مانتو استفاده کنید.

روسری را جایگزین شال کنید

اگر در پوشش خود از مانتو استفاده می‌کنید، شال برای روزهای گرم سال گزینه مناسب‌تری است اما بسیاری از خانم‌های چادری هم معمولا شال را در اولویت انتخاب خود زیر چادر قرار می‌دهند. اما به دلیل نوع پوشش شال در زیر چادر و پیچیده شدن آن دور گردن، گرمای بدن را بیشتر می‌کند بنابراین به این خانم‌ها توصیه می‌کنیم روسری را جایگزین شال کرده و از مدل‌های متنوع برای سر کردن آن استفاده کنند. روسری هم جنس‌های مختلفی دارد که بهترین جنس برای تابستان، روسری‌های حریر و سبک وزن با رنگ روشن هستند.

کفش‌هایی سبک با قابلیت تبادل هوا

از آنجا که افراد فصل تابستان را برای گردش و پیاده روی انتخاب می‌کنند، توصیه می‌کنیم کفش‌های پاشنه بلند را کنار گذاشته و از کفش‌های اسپرت با رنگ‌های متنوع استفاده کنید. در حال حاضر کفش‌های اسپرت با رنگ و طرح‌های مختلفی وجود دارند که حتی می‌توانید آنها را با دیگر قسمت‌های پوشش خود ست کنید.

کتانی را هم جز در موارد خاص کنار بگذارید. چون معمولا گردش هوای خوبی نداشته و علاوه بر این که احتمال بو گرفتن پا داخل آنها بالا می‌رود، پا عرق کرده و باعث خستگی شما می‌شود. اسنیکرهای سبک در این فصل می‌توانند جایگزین خوبی برای کتانی‌ها باشند.

علاوه بر اسنیکر، به عنوان یک گزینه مناسب، باید گفت صندل‌ها و کفش‌های جلوباز هم به خوبی می‌توانند به خنک شدن پاهای شما در فصل تابستان کمک کنند. البته نکته‌ای که خیلی‌ها به آن بی‌توجهی می‌کنند این است که معمولا کفش‌های جلوباز و صندل را بدون جوراب می‌پوشند؛ غافل از این که پوشیدن جوراب حتی با صندل‌های تابستانه هم علاوه بر جذب عرق پا، مانع جذب نور خورشید و گرم شدن پاها و بدن می‌شود. بهتر است از جوراب‌های ضد عرق یا نانو استفاده کنید تا پاها داخل کفش کمتر عرق کند.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

نظر شما