شناسهٔ خبر: 48672578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تیراندازی در بیروت؛ فتنه از پیش طراحی شده یا حادثه؟ + فیلم

فارس

بسیاری از طرف‌های لبنانی اعلام کردند، تیراندازی اخیر در بیروت حادثه تصادفی نیست بلکه سناریوی از پیش طراحی شده بوده و وضعیت خطرناک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، در تیراندازی دیروز (یکشنبه) در مراسم تشییع جنازه «علی شبلی» عضو حزب‌الله لبنان در «خلده» در جنوب بیروت چهار نفر کشته و حدود ده نفر زخمی شدند.

این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که لبنان ماه‌هاست دولت ندارد و بتازگی «نجیب میقاتی» مأمور به تشکیل کابینه شده است.

حزب الله در واکنش به این مسئله، بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد، تشییع‌کنندگان پیکر شبلی، در کمین از پیش طراحی شده قرار گرفتند.

این جنبش همچنین تأکید کرد که باید هر چه سریعتر برای بازداشت قاتلان جنایتکار و بازداشت و محاکمه آنان، وارد عمل شد.

علی شبلی شنبه هفته جاری در یک مراسم عروسی هدف تیراندازی قرار گرفت و جان باخت. رسانه‌های لبنانی درباره عامل تیراندازی اعلام کردند، وی فردی به نام «احمد زاهر غصن» از عشایر عرب منطقه خلده است.

«الاخبار» در این زمینه نوشت، این عشایر، علی شبلی را متهم می‌کنند که حدود یک سال پیش و در پی اختلاف پیش آمده به خاطر بنرهای عاشورایی، برادر احمد زاهر غصن را کشته است.

لحظه تیراندازی به سمت شبلی در مراسم عروسی

برخی رسانه‌های لبنانی این موضوع را انتقام‌گیری خواندند اما تعدادی از آنها نظری مخالف داشتند و اعلام کردند این فتنه‌ای از پیش طراحی شده بوده است.

الاخبار در همین زمینه نوشت، ریختن ناحق خونی مظلوم در خلده، آتش زیر خاکستر را روشن کرد اما «فتنه خلده» صرفاً حادثه نبود بلکه ساخته دست‌های پنهانی بود که در آتش آن دمیده بودند. این صرفا انتقام‌گیری نبود زیرا بر اساس قانون عشایر، با ریختن خون طرف مقابل، ماجرا پایان می‌یافت. هدف از تیراندازی در مراسم تشییع جنازه دیروز شعله‌ور کردن فتنه شیعی-سنی بود.

«رضوان مرتضی» خبرنگار لبنانی هم به شبکه «الجدید» این کشور گفت، آنچه دیروز رخ داد یک انتقام‌گیری نبود وگرنه عشایر طبق عرف خود به کشتن علی شبلی اکتفا می‌کردند.

وی تأکید کرد، آنچه در خلده رخ داد درباره سناریوهای غیرقابل پیش‌بینی در لبنان هشدار می‌دهد.

جنبش «امل» (به ریاست نبیه بری) هم در واکنش اعلام کرد: این یک فتنه است و همه را نسبت به آن بر حذر می‌داریم.

بنا به گزارش «المنار»، این جنبش در ادامه خواستار اقدام قاطع ارتش و نیروهای امنیتی برای بازگرداندن وضعیت طبیعی در بیروت شد.

«حسن فضل الله» عضو فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان هم به شبکه «الجدید» گفت، آنچه در خلده رخ داد «رفتار گروهک‌هایی است که ما می‌توانیم در عرض پنج  دقیقه آنها را ریشه‌کن کنیم اما ترجیح می‌دهیم از طریق دولت اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: ما در برابر یک حادثه بزرگ و بسیار بسیار خطرناک قرار داریم و این اقدام تنها حزب‌الله را هدف نگرفته است.

فضل‌الله گفت، حزب‌الله تأمین امنیت مراسم تشییع جنازه دیروز را بر عهده نداشت و آن را به عهده دولت گذاشته بود. اگر این امر با حزب‌الله بود عاملان تیراندازی می‌فهمیدند چه اتفاقی رخ خواهد بود.

وی تأکید کرد، دولت باید وارد عمل شود و وگرنه دیگر قادر به کنترل امور نخواهد بود.

پس از این حادثه نیروهای امنیتی لبنان به صورت گسترده در منطقه خلده مستقر شدند و خودروها را کنترل کردند. همچنین فرماندهی ارتش لبنان از بازداشت یکی از عاملان تیراندازی دیروز خبر داد.

نظر شما