شناسهٔ خبر: 48672436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خبر داد؛

برداشت ۲.۵میلیون لیترعرق گیاه بادرشبو در آذربایجان غربی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت گیاه دارویی بادرشبو از سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این گیاه در سطح استان خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، جعفر وحدت سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: امسال ۳۰۰هکتار از اراضی استان زیر کشت بادرشبو رفته است که برآورد می شود از این مزارع حدود ۶۰۰۰ تن پیکره رویشی تولید و به بازار عرضه شود.

وحدت با تاکید بر ضرورت مبارزه به موقع باعلفهای هرز ومدیریت بهینه مصرف آب در مزارع و دقت درروشهای کشت وبرداشت این محصول اظهار کرد: همزمان با فرا رسیدن مرداد ماه استحصال گیاه بادرشبو در آذربایجان غربی آغاز می شود و تا اواخر شهریور ماه ادامه می یابد.

وی ادامه داد: تعداد ۵ واحد تولید عرقیات گیاهی جهت عرقگیری از محصول بادرشبو کشت شده در سطح استان فعالیت دارند و عرق استحصالی  جهت مصرف در تهیه شربت، نقل در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می شود.

وحدت با بیان اینکه از این میزان تولید بیش از دو و نیم میلیون لیتر عرق استحصال می شود، تاکید کرد: بخشی از محصول تولیدی برای تهیه عرقیات و برای مصارف صنعتی توسط کارخانه های استحصال عرقیات به مصرف رسیده و بخشی دیگر نیز به صورت سنتی و در کارگاه های کوچک عرق گیری یا در منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: ارومیه ، خوی ،سلماس و میاندوآب جزو شهرستانهایی هستند که کشت عمده این محصول در آنها انجام می شود.

وی همچنین تاکید کرد: کار خشک کردن سرشاخه های گلدار این محصول برای ایجاد تنوع و افزایش زمان عرضه محصول برای تهیه دمنوش در دستور کار مدیریت باغبانی و مجری طرح گیاهان دارویی استان قرار گرفته است.  بطوری که با خشک کردن سرشاخه در سایه می توان در طول سال از این محصول ارزشمند استفاده کرد.

انتهای پیام/ت 

نظر شما