شناسهٔ خبر: 48669489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کام دشت‌های خراسان رضوی هر روز خشک‌تر می شود

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی گفت: منابع آب های زیرزمینی خراسان رضوی در حالت بحرانی قرار دارند و دشت‌های استان روز به روز خشک‌تر می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامرضا ممدوحی مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی در توضیح وضعیت چاه‌های آب مجاز در اطراف مشهد گفت: در سه ماهه اول امسال، ۵۸ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و چهار دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شد که این اقدامات در محدوده شهرستان‌های مشهد، چناران، گلبهار، طرقبه و شاندیز صورت گرفته است. از مجموع ۵۸ حلقه چاه غیرمجاز مذکور، ۲۳ حلقه چاه غیر مجاز عمیق و ۳۵ حلقه چاه غیر مجاز نیمه عمیق بوده، لازم به ذکر است که شمار کنونی چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در خراسان رضوی حدود ۵ هزار حلقه است.

او افزود: تعداد چاه‌های مجاز خراسان رضوی ۱۶ هزار و ۵۰۰ حلقه است که ۱۰ هزار و ۱۰۰ حلقه از این چاه‌ها در بخش کشاورزی و بقیه در بخش شرب، صنعت و خدمات استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید

 مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی یکی از بحرانی‌ترین منابع آب‌های زیرزمینی کشور را دارد و با کسری مخزن بلند مدت حدود یک میلیارد متر مکعب منابع آب‌های زیرزمینی آن، میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی آن در برخی دشت‌ها به یک متر رسیده است و وضعیت بحرانی‌تر از قبل است.

ممدوحی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی برکارکرد چاه‌های آب و تانکر‌های حمل آب در سطح مشهد وجود دارد بیان کرد: تامین و نظارت بر منابع اب به عهده شرکت آب منطقه‌ای بوده که برخی از موارد تامین آب از طریق تانکر‌های آب صورت می‌پذیرد که عمدتا هم به بخش خصوصی واگذار شده و اگر گزارشی هم از تخلفات احتمالی دریافت کنیم مطمئنا برخود‌های لازم صورت خواهد گرفت؛ همچنین ما در حال حاضر در دشت مشهد در این مورد مشکل خاصی نداریم ولی در صورت بروز هر گونه تخلفی در خصوص انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب منبع آبی برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام//ز.م

نظر شما