شناسهٔ خبر: 48667985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کمیسیون انتخابات اعلام کرد؛

انتخابات عراق به تعویق نخواهد افتاد

کمیسیون عالی و مستقل انتخابات عراق اعلام کرد انتخابات در زمان مقرر برگزار خواهد شد و به تعویق نخواهد افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العالم؛ همزمان با آمادگی برخی گروه‌های عراقی برای انتخابات آینده و انصراف برخی دیگر از شرکت در انتخابات، کمیسیون انتخابات اعلام کرد انتخابات به تعویق نخواهد افتاد و در موعد مقرر برگزار خواهد شد.
در همین حال ائتلاف فتح تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز و اعلام کرد اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق در رأس اولویت‌های این ائتلاف قرار دارد.

<div id="video-display-embed-code_6793393"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3181884/6793393?width=350&height=250"></script></div>


نوید بهروز خبرنگار شبکه در عراق در گزارشی گفت با وجود انصراف و تردید برخی احزاب و گروه‌های سیاسی عراقی درباره شرکت در انتخابات آینده، ائتلاف فتح تصمیم قاطع خود را برای شرکت در این انتخابات گرفت و تبلیغات انتخاباتی را با اعلام اسامی نامزد‌های خود آغاز کرد. هادی العامری رئیس این ائتلاف قول داد برای اخراج نیرو‌های آمریکایی و حل مشکل بیکاری و کمبود‌های موجود در بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها تلاش خواهد کرد.
العامری گفت ائتلاف فتح همه تلاش خود را برای عقب نشینی کامل نیرو‌های بیگانه و تحقق کامل حاکمیت ملی عراق به کار می‌گیرد و درباره مسئله حاکمیت عراق هم به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم و سازش نمی‌کنیم.
احمد الاسدی از نمایندگان پارلمان عراق گفت بدون شک ائتلاف فتح برنامه انتخاباتی خود را به وضوح اعلام کرد و رئیس ائتلاف بخش‌های اصلی این برنامه را اعلام کرد، ولی به طور خلاصه باید بگوییم این برنامه بر مسئله امنیت و حمایت از سازمان بسیج مردمی و نیرو‌های امنیتی و نظامی و همچنین حمایت از حاکمیت عراق استوار است و به هیچ وجه از خواسته خود برای تحقق کامل حق حاکمیت عراق بخصوص حاکمیت بر حریم هوایی عراق کوتاه نمی‌آییم.
در ادامه گزارش آمده است جنبش فتح این تصمیم را همزمان با اعلام کمیسیون عالی انتخابات و تاکید آن بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر اعلام کرد. با وجود آن که برخی گروه‌ها از شرکت در انتخابات انصراف داده اند، اما هنوز بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر اصرار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و ائتلاف تحت رهبری عمار الحکیم و ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی اشاره کرد.

این در حالی است که جریان صدر به ریاست مقتدی صدر انصراف خود را از شرکت در انتخابات اعلام کرد و گروه المنبر العراقی به ریاست ایاد علاوی ؛ جبهه الحوار الوطنی به ریاست صالح المطلگ و حزب کمونیست و برخی دیگر از گروه‌ها نیز موضع مشابهی اتخاذ کردند.
صباح العکیلی کارشناس مسائل سیاسی گفت این انصراف‌ها تغییری در معادله برگزاری انتخابات نخواهد داشت. برخی گروه‌های سیاسی در انتخابات آینده جایگاه چندانی ندارند. به نظر من ممکن است این گروه‌ها در ساعات آینده نظر خود را تغییر دهند و از مشارکت خود در انتخابات خبر بدهند.
خبرنگار افزود احزاب و گروه‌های کردی در کردستان عراق نیز به شدت سرگرم آماده شدن برای انتخابات هستند و فهرست ائتلاف کردستان که شامل اتحادیه میهنی کردستان و جنبش التغییر می‌شود قباد طالبانی را به عنوان رئیس خود انتخاب کرد.

نظر شما