شناسهٔ خبر: 48657280 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

گفته‌های همسر ابراهیم رئیسی درباره دولت سیزدهم

جماران

جمیله علم الهدی عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی گفت: موفقیت‌هایی را که در انتخابات به وجود آمد، نوعی تکامل طبیعی می‌دانم، یک نوع تکاملی که اتفاق افتاده است و بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه نمی‌شود بین فعل الهی و رویدادهای که در جامعه بشری اتفاق می‌افتد یا رویدادهای که در طبیعت رخ می‌دهد دوگانگی برقرار کرد و این‌ها حقیقت هستند.

صاحب‌خبر -

جمیله علم الهدی روز یکشنبه در نخستین نشست از سلسله جلسات تخصصی «فصل تحول» با عنوان «دولت سیزدهم؛ گفتمان عدالت و جمهوریت» افزود: همه همسالان من به خوبی به یاد دارند که ما در زمان انقلاب اصول حرکت را به صورت شعار بیان می‌کردیم و ۲ شعار اصلی خیلی مطرح می‌شد و بر اساس آن حرکت انجام گرفت. یکی شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و دیگری «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود و تا آنجایی که من یادمه وقتی می‌گفتیم «نه شرقی، نه غربی» در واقع شرق ما اتحادیه جماهیر شوروی سابق و غرب ما نظام سلطه آمریکا بود.
وی گفت: در واقع دو تا دیدگاه سیاسی مارکسیسم یا سوسیالیسم و لیبرالیسم مدنظر بود و بعد می‌گفتیم «نه شرقی. نه غربی، جمهوری اسلامی» یعنی جمهوری اسلامی باید چیزی جدای از این دو باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین از «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» منظور این بود که الگویی می‌خواهیم که این نباشد. اکنون که برمی‌گردیم و نگاه می‌کنیم می‌بینیم که باز سوالات و موضوعاتی که اکنون مطرح می‌شود نشان می‌دهد که گویی الگویی که به نظر می‌رسید الگوی سومی باید باشد، محقق نشده است.

علم الهدی افزود: من فکر می‌کنم که دولت سیزدهم و رئیس جمهور هشتم موقعیت خیلی خوبی در این زمینه فراهم می‌کند چون به هرحال هم با شناخت خاصی که دارد و هم اینکه مبانی اسلامی که رئیس جمهور به دنبال آن است، این فرصت را برای بازاندیشی در ماهیت دولت فراهم می‌کند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: مردم ما، مردم فهیمی هستند که در همین انتخابات اخیر نشان دادند که خیلی خوب صداقت را درک می‌کنند و مسیر را خوب پیدا می‌کنند و این نشان می‌دهد که مردم ما بسیار فهیم و اتفاقا به دنبال گمشده‌ای هستند.

وی ادامه داد: موفقیت‌هایی را که در انتخابات به وجود آمد، نوعی تکامل طبیعی می‌دانم، یک نوع تکاملی که اتفاق افتاده است و بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه نمی‌شود بین فعل الهی و رویدادهای که در جامعه بشری اتفاق می‌افتد یا رویدادهای که در طبیعت رخ می‌دهد دوگانگی برقرار کرد و این‌ها حقیقت هستند.

نظر شما