شناسهٔ خبر: 48655053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

موضوع خروج نیروهای آمریکایی برای فریب پارلمان عراق است

اقتصاد ایران: یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: صحبت از خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق نوعی فریب پارلمان این کشور برای کنار گذاشتن مصوبه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در واکنش به انجام ترور رسمی مقامات ارشد نظامی عراق و ایران است.

صاحب‌خبر -

صباح زنگنه در گفت وگو با ایسنا با اشاره به بحث خروج آمریکا از عراق و اینکه آیا این رویکرد آمریکا در عراق همسو با آنچه در افغانستان از این کشور شاهد هستیم، است؟ گفت: بایدن به طور کلی گفته بود که جنگ های طولانی نیروهای نظامی آمریکا را خسته کرده و باید از این منطقه خارج شویم، اما وضعیت افغانستان از عراق متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی عراق به فلسطین اشغالی و نقش مردم عراق نسبت به آرمان فلسطین، یک فرهنگ خاصی را در عراق ایجاد کرده که از بین بردنی نیست. دولتمردان عراقی و مردم عراق برای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن تلقی می شوند و همواره هم اسراییل سعی در اخلال در عراق داشته و اقدامات خصمانه و توسعه طلبانه و پیاده کردن شعار از نیل تا فرات را تعقیب می کند. به طور کلی در دکترین و عقیده اصلی نظامی و اجتماعی عراق اسراییل یک دشمن محسوب می شود. اقداماتی که بعد از سقوط صدام از اسراییلی ها دیدیم از جمله سرقت آثار باستانی و آرشیوهای اطلاعاتی و قتل دانشمندان و علما و رهبران سیاسی و فرهنگی و تخریب تشکیلات و تجهیزات فنی و فناوری سطح بالا بوده است. حمله به پایگاه های نظامی عراق و انفجار مخازن مهمات و تسلیحات نیروهای نظامی عراق هم اخیرا شاهد بودیم.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: این اقدامات زمینه ساز موضع گیری های مردم عراق بوده است و این وضعیت از نظر آمریکا یک وضعیت غیرقابل قبول است. به علاوه آمریکا برای تحکیم امنیت اسراییل معتقد است در کشورهای پیرامون فلسطین اشغالی حضور داشته باشد و از این رو شاهدیم در اردن نیروهای بیشتری وارد می کنند و از عراق هیچ‌گاه خارج نمی شوند و تامین امنیت به نیروهای عراقی واگذار نمی شود، در سوریه هم هستند و تلاش دارند مناطق نفت خیز سوریه و رفت و آمدها را تحت کنترل داشته باشند.

زنگنه با بیان اینکه آمریکا قصد خروج از عراق ندارد خاطرنشان کرد: تفاوت بحث عراق با افغانستان نزدیک بودنش به فلسطین اشغالی و سابقه درگیری و مبارزه مردم عراق علیه اسراییل است و سخنان آنها درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق را بیشتر وسیله ای برای فریب پارلمان عراق می دانم. معتقدم هیچ طرح عملیاتی برای خروج آمریکا از عراق وجود ندارد. گفته می شود نیروهای رزمنده آمریکایی خارج می شوند اما این سخن را مقامات عراقی به صور گوناگون مطرح کرده اند که نیروهای آمریکایی از رزمندگی به صورت آموزشی تبدیل می شوند که این به معنی خروج نیروها نیست بلکه تغییر عنوان این نیروهاست.

وی با اشاره به مصوبه پارلمان عراق بعد از ترور سردار سلیمانی در این کشور مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی اظهار کرد: صحبت از خروج نیروها برای فریب پارلمان عراق است چون مصوبه ای گذرانده و الان دولت باید به دنبال تحقق آن باشد. در عین حال که شاهدیم وزیر خارجه عراق صراحتا می گوید ما به نیروهای آمریکایی نیاز داریم. دولت اقلیم کردستان هم می‌گوید به نیروهای آمریکایی نیاز داریم، این نشان می دهد که اصلا بحث خروج نیروها در برنامه واقعی دولت عراق نیست و از این رو دولت آمریکا سعی دارد پارلمان این کشور را فریب دهد و این سخنان مقامات رسمی و دولتی عراق به این ترتیب شکل مقبول‌تری به خواست آمریکا می دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما