شناسهٔ خبر: 48655019 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فعالیت ۱۲ بیمارستان دوستدار کودک در همدان

۱۲ بیمارستان استان همدان به علت ترویج، حفظ و حمایت از تغذیه با شیر مادر به عنوان بیمارستان دوستدار کودک در این استان فعالیت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، بنفشه شریفیان،کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به مناسبت هفته جهانی شیر مادر اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های اصلی بیمارستان دوستدار کودک آغاز شیردهی مادر بلافاصله بعد از تولد نوزاد است یعنی نوزاد به محض تولد با شیر مادر تغذیه می‌شود.

او با بیان اینکه شعار هفته جهانی شیرمادر امسال «حمایت از تغذیه با شیرمادر؛ مسئولیت مشترک» تعیین شده است افزود: این شعار زمینه‌ای برای اطلاع رسانی، مشارکت و توجه بیشتر به حفظ و حمایت از تغذیه با شیر مادر است.

کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر، پایه و اساس زندگی است و به سلامت کوتاه مدت و بلند مدت، تغذیه مناسب و امنیت غذایی در شرایط اضطراری و غیر اضطراری کمک می‌کند.

شریفیان افزود: به دنبال شیوع کووید ۱۹ تغذیه با شیر مادر تحت تأثیر قرار گرفت با این وجود تغذیه با شیر مادر بی خطر است بلکه از بسیاری از موارد مرگ و میر نوزادان نیز پیشگیری می‌کند.

او بیان کرد: تغذیه با شیرمادر در هر شرایط اقتصادی و اجتماعی، شانس بقا نوزاد را ارتقا داده و مزایای طولانی مدت سلامت و تکامل نوزادان و کودکان را فراهم می‌کند همچنین علاوه بر افزایش سلامت مادر در کاهش مرگ و میر و بهبود وضعیت سلامت و تکامل مغزی نوزادان و شیرخواران تاثیر مثبت دارد.

کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: تماس پوست مادر و نوزاد و تغذیه با شیرمادر، خطر مرگ نوزاد و شیرخوار را به میزان قابل توجهی کاهش داده و موجب ارتقای فوری و طولانی مدت سلامت و تکامل مغزی می‌شود.

شریفیان با بیان اینکه شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزادان است اضافه کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شیرخواران زیر ۶ ماه در رشد و تکامل و بهبود سیستم ایمنی شیرخوار موثر است و از شیرخوار در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند، بنابراین قطع آن در ایام شیوع کرونا توصیه نمی‌شود.

او گفت: بر اساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت تاکنون مدرکی موید انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر یافت نشده است بنابراین مادران مشکوک یا مبتلا به کووید ۱۹ منعی برای تغذیه با شیرمادر ندارند.

کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مزایای متعدد و ذاتی تغذیه با شیرمادر بیشتر از خطرات احتمالی انتقال کووید ۱۹ و بیماری‌های مرتبط با آن است، اما باید مادران اصول بهداشتی را هنگام شیر دادن به نوزاد رعایت کنند.

شریفیان بیان کرد: مادران باید در صورت امکان هنگام شیردهی از ماسک استفاده کرده و پیش از شیردهی و پس از آن، دستان خود را شسته و به طور مرتب، سطوحی که کودک لمس می‌کند را ضدعفونی کنند.

او تاکید کرد: براساس مصوبه کمیته کشوری ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت مادران شیرده علاوه بر واکسن آسترازنکا، می‌توانند واکسن سینوفارم را نیز در دوران شیردهی تزریق کنند.

کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مرکز مشاوره کلینیک سلامت خانواده در مرکز استان و شهرستان‌ها اقدام به پذیرش مادران مراجعه کننده و آموزش آنان با رویکرد دستیابی به اهداف تغذیه با شیر مادر و حفظ سلامت مادر و کودک می‌کنند.

شریفیان ادامه داد: مادران در صورت داشتن هرگونه سوال مرتبط با شیر مادر اعم از نحوه شیردهی، احساس کمبود شیر مادر، تغذیه با شیر مادر در شرایط خاص مثل بیماری‌های مادر یا کودک، امتناع کودک از شیر خوردن، دوشیدن و ذخیره کردن شیر مادر، انواع روش‌های شیردهی، آشنایی و استفاده از تجهیزات شیردهی استاندارد مانند شیردوش برقی، شیر دهی مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

او افزود: همچنین در مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت آموزش‌های مرتبط با روش‌های شیردهی، تغذیه با شیر مادر و تغذیه نوزاد و سایر موارد مرتبط با شیر مادر در طول دوران بارداری و پس از زایمان به مادران ارائه می‌شود.

کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: همه نوزادان در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت از نظر تغذیه با شیر مادر غربالگری شده و در صورت وجود هر گونه مشکل در امر شیر دهی، مادر و نوزاد به مرکز مشاوره شیر مادر ارجاع می‌شود تا در خصوص حل مشکل شیر دهی آموزش‌های تکمیلی را دریافت کند.

دهم تا شانزدهم مردادماه به عنوان هفته جهانی شیرمادر نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/د

نظر شما